Hallo,
Ik heb een marantz SD1020 cassettedeck die neemt sinds kort niet meer op.
De schakelaar van de REC en play na gemeten en die komt op de printplaat aan.
Dit zie je ook terug omdat het rode record ledje aangaat.
De input komt ook binnen want de VU meters slaan uit en kan ik beïnvloeden met de potmeters.
Als ik deze helemaal open draai en iets opneem en terug luister hoor ik deze wel heel ver weg op de achter grond.
Heeft iemand een idee hoe dit verder op de print door gaat? Is het een preamp of zo.
Ruud
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Krelis Vonketrekker
Golden Member
Mogelijk bias oscillator uitgevallen, met scoop meten op opname kop of het aanwezig is.(preventief opname weergave schakelaar tig keer schakelen)
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
je hebt neem ik aan ook al eens de record level knoppen voorop eens open gezet en dan opgenomen? de vu meters slaan wel helemaal uit als je dan opneemt? dat uitslaan zou vrijwel gelijk moeten zijn aan wat je erna weer afspeelt van dat stuk opname. de schakelaar welke de rec knop bedient, vaak een grote lange schakelaar op de print eens vaak bedienen/ reinigen helpt vaak ook.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Met het schema van de SD1020 en een oscilloscoop het signaalpad van Line-In tot aan de weergave/opname kop nameten dan is het probleem snel gevonden...
Op zondag 11 februari 2024 18:11:18 schreef Ruud Fleuren:
Heeft iemand een idee hoe dit verder op de print door gaat? Is het een preamp of zo.
Nokje in cassette aanwezig? Als dat eruit is kan je niet opnemen.
Het schema staat oa. op de Hifiengine site https://www.hifiengine.com/manual_library/marantz/sd1020.shtml wel even inloggen.
Arco
Special Member
Als het nokje is uitgebroken kun je de opnametoets normaliter niet eens indrukken, dus dat moet wel opvallen...
Hifiengine is al de hele dag niet bereikbaar voor downloads (krijg een wit scherm)
Op maandag 12 februari 2024 00:34:24 schreef Arco:
Bij vuile schakelaars is de kans nihil dat het probleem zich op beide kanalen tegelijk voordoet...
Dat heb ik met Akai, Sony, Philips, Aiwa Teac, B&O, Rotel, toch wel bij de hand gehad. Ook wel dat de opname wel goed was maar het afspelen haperde als die schakelaar uit de opname stand kwam.
Ik zou denken aan een los contact bij de opnamekop, maar op beide kanalen tegelijk is dat ook niet waarschijnlijk.
Sommige decks hebben een "rec mute" schakelaar...
De record en play schakelaar komt goed binnen op de printplaat.
Op de schakelaar PKIJ blijft bij play de 1 en 5 verbonden en blijft 3 en 4 gemaakt.
Bij de record knop indrukken verbreekt 1 en 5 en wordt 3 met 2 verbonden en 4 is verbroken.
Dan zit er nog een schakelaartje die de play ingedrukt wordt. Volgens mij S005 op punt P322 en 0323 die wordt bij play en record gemaakt.
Ik heb helaas geen oscilloscope ter beschikking en kan verder niet het circuit doormeten.
Ik zal eens kijken of ik er ergens een kan lenen.
Op zondag 11 februari 2024 19:00:40 schreef Krelis Vonketrekker:
Mogelijk bias oscillator uitgevallen, met scoop meten op opname kop of het aanwezig is.(preventief opname weergave schakelaar tig keer schakelen)
Zat ik ook aan te denken maar zonder scope is het lastig om te zien of de oscillator werkt.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op maandag 12 februari 2024 00:34:24 schreef Arco:
Bij vuile schakelaars is de kans nihil dat het probleem zich op beide kanalen tegelijk voordoet...
die ervaring heb ik ook niet, bij een erres versterker eens gehad, amper geluid kwam er nog uit. contactspray in volumepot toen het ding nog aanstond, meteen volle bak geluid. kraken deed het ding niet eens. dit komt bij balance potmeters ook wel voor die vaak 20 jaar hetzelfde staan.
Ik heb een scoop ter beschikking.
Als een oscillator op de ingang zet van 3000Hz komt deze aan op C114.
Ook komt deze uit pin 3 en 7 van IC Q111
Verder meet ik en 100kHz signaal die van uit de bias adjust C318 naar de opname kop gaat.
Iemand nog ideeen waar wat te meten want ben niet zo’n held met schema lezen.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Het audio ingangs-signaal moet uiteindelijk wel naar de opnamekop, je kan met de scoop dat pad volgen.
Ik weet alleen niet hoe het ingangs signaal bij de oscillator komt.
Hoe werkt dat precies bij een cassette recorder.
Moet ik dan uit eindelijk het ingangs signaal boven op de oscillator van 100kHz moeten zien of meten.
Ik heb de kop en loopwerk al gedemagnetiseerd.
Ook al eens via de microfoon ingang proberen op te nemen maar ook dit werkt niet.
Mijn kennis gaat niet zover dat ik het ingangs circuit kan nalopen helaas.
Krelis Vonketrekker
Golden Member
Het H.f. signaal moet je alleen bij OPNAME hebben!Is het Contact band, met opname kop wel goed, lijkt of er cello tape opgeplakt zit.Demagnetiseren is alleen voor rest magnetisme in de koppen te neutraliseren. (rest magnetisme geeft achtergrond ruis.) Controleer of bij opname de band goed contact maakt met de kop.
Het HF signaal is alleen aanwezig als ik de record met play knop indruk.
Ik zie daar geen opname frequentie bij. Alleen de 100kHz sinus.
Bij opname als afspelen zit de kop goed op de band.
De azimuth van de kop heb ik goed afgesteld voor het afspelen van een muziek cassette.
Ik heb vorige maand nog gewoon cassettes kunnen opnemen en afspelen en er weer overheen opnemen. Ziet ernaar uit dat er echt een component het begeven heeft die voor beide kanalen de opname verzorgde.
Krelis Vonketrekker
Golden Member
Toch gaan mijn gedachten uit van kop- band contact!Maak met een watten stokje even in wasbenzine dompelen, de koppen goed schoon. Band restanten zijn soms hardnekkig!
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!