Heb een vraagje
Als er bij een 3 Fase installatie de Null kwijt raakt doordat die bijv. Los zit, gaat de elekteonica van de 220V apparatuur kapot.
Wat brand er dan meestal door?
Ik heb namelijk een defect sonos set die het niet meer doet omdat de NULL los zat bij een 3F groepenkast.
Is dit nog te repareren of brand alles van de elektonica door?
Is er alleen die Sonos defect gegaan ?
Omdat over het algemeen alles wat in een stopcontact zit en in stand-by staat overlijdt. Niet 1 apparaat.
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Als de onbalans niet al te groot is geweest dan kan het best dat er weinig kapot gaat. En als je geluk hebt is het alleen een zekering en VDR.
Maar mijn kristallen bol is helaas kapot gevallen gisteren. Dus ik kan niet meer meekijken.
benleentje
Golden Member
Is dit nog te repareren of brand alles van de elektonica door?
Het hangt maar vanaf of men tijdens het ontwerp van het apparaat aan veiligheid en met name overspanning heeft gedacht en hoeveel budget dat heeft mogen kosten. Maar als in zo een ontwerp heel veel weg bezuinigd is en dan kan het vaak ook minder goed tegen een overspanning.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Door een loszittende (of ontbrekende) nul kan de spanning op de fase tov de loszittende of ontbrekende nul varieren van minimaal 0 Volt tot maximaal de fasespanning.
Bij een net van 3x 230/400 Volt kan dit dus tussen 0 en 400 Volt zijn.
De waarde van de spanning is afhankelijk van hoe de belasting tussen de fasen verdeeld is.
Of apparatuur er defekt van kan raken is helemaal afhankelijk van de apparatuur.
mvdk
Golden Member
Op maandag 12 februari 2024 17:12:25 schreef Toeternietoe:
Door een loszittende (of ontbrekende) nul kan de spanning op de fase tov de loszittende of ontbrekende nul varieren van minimaal 0 Volt tot maximaal de fasespanning.
(...)
U bedoelt de lijnspanning, denk ik.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Maar... om de vraag van TS te beantwoorden: Het hangt ook van het ontwerp van het apparaat af wat er dan kapot gaat.
Als men een zekering heeft en daarachter een VDR met daarachter pas de rest van de elektronica die tegen de doorlaat spanning van de VDR kan... Dan is er dus die zekering kapot. Maar grote kans dat er toch veel meer stuk is.
Een loszittende nul kan best een kettingreactie teweegbrengen van achtereenvolgens sneuvelende toestellen.
Telkens er eentje sterft wordt de balans "herzien" en is het wachten of er nog een volgende komt.
Wat brand er dan meestal door?
Een zekering is er meestal bij maar dat is dan omdat er verder in het toestel al schade is... hoe groot is koffiedik kijken
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
heb al wel vaker toestellen hersteld die door een zwevende nul waren overleden, vaak alleen een varistor en zekering stuk, dat zijn paar euro aan materiaal. maar als een apparaat dergelijke beveiliging niet heeft duurt de piek vaak te lang en overlijd de voeding of transformator. ook hebben diverse apparaten een netadapter die je geheel kunt vervangen en het werkt weer.
een zwevende nul zorgt voor defecten op de fase met de minste last. zou je 230V boiler aanslaan dan zakt die fase juist in elkaar, daar gebeurt niks en de andere 2 fasen stijgen juist in spanning.
fornuizen gaan het vaakste stuk, de bekende perilex aansluit perikelen. daar zit een grote varistor in, die kom je niet veel tegen bij andere toestellen.
[Bericht gewijzigd door testman op (12%)]
Bedankt voor jullie antwoorden,
Ik heb een set son*s gekregen
Soundbar s14
Sub gen3 s26
One gen2 s18
Hoe wordt de voeding verbranding van dit soort apparatuur in het engels omschreven? Ik zag dat men e.e.a. repareerd op son*s maar kon niet exact zoeken naar mijn probleem.
Op dinsdag 13 februari 2024 14:29:01 schreef Janballeman:
Bedankt voor jullie antwoorden,Ik heb een set son*s gekregen
Soundbar s14
Sub gen3 s26
One gen2 s18
Deze 3 doen niks meer, waarschijnlijk is er meer apparatuur doorgebrand maar dat heb ik dus niet tot zo ver meegekregen.Hoe wordt de voeding verbranding van dit soort apparatuur in het engels omschreven? Ik zag dat men e.e.a. repareerd op son*s maar kon niet exact zoeken naar mijn probleem.
Heb je de printen überhaupt al bekeken? Zoals al aangegeven valt bij goed ontwerp de schade meestal wel mee.
Een kant en klare handleiding ga je niet vinden vrees ik.
[Bericht gewijzigd door Sine op (22%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
In de wilde weg componenten vervangen op basis van dat een youtuber of forum-poster dat ook gedaan heeft en dat het bij hem hielp is niet zo'n kansrijke strategie. Ik geef je meer kans als je goede fotos post en zelf goed kijkt of er iets beschadigd lijkt.
Op dinsdag 13 februari 2024 14:35:56 schreef rew:
In de wilde weg componenten vervangen op basis van dat een youtuber of forum-poster dat ook gedaan heeft en dat het bij hem hielp is niet zo'n kansrijke strategie. Ik geef je meer kans als je goede fotos post en zelf goed kijkt of er iets beschadigd lijkt.
Je hebt gelijk, ik moet ze eerst open maken en ga dan ook fotos hier posten.
Roland11
Golden Member
Op maandag 12 februari 2024 18:00:31 schreef testman:
heb al wel vaker toestellen hersteld die door een zwevende nul waren overleden, vaak alleen een varistor en zekering stuk, dat zijn paar euro aan materiaal.
Idem hier. Ook wel eens een Sonos gehad met hetzelfde euvel.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
tijd terug de print van een sunshower hersteld gehad, daar waren door de overspanning gewoon gaten in de print gefikt. meerdere varistoren aan boord welke met een vlam waren overleden. heb er printsporen en bedrading van kunnen herstellen.
Ik heb voor nu alleen de One Gen2 geopend
Ik heb nog niks gemeten. Je kunt wel meteen zien wat kapot is, ik denk dan meteen ook de zekering. Weet iemand toevallig welke componenten dit zijn? En is het voldoende om alleen deze 2 te vervangen omdat de oorzaak bekend is, of kan er na vervanging gevolg schade optreden?
Fotos:
Benadski
Zo te zien zijn de varistor (en de zekering) gesneuveld. Je zou kunnen proberen of de boel weer werkt door alleen de zekering te vervangen en de varistor weg te laten, maar aangezien het niet veel kost om ook meteen de varistor te zoen zou ik dat meteen meepakken.
Als het weer werkt dan heb je meestal weer lang plezier ervan. Maar garantie heb je nooit.
Iemand enig idee welke het zijn en waar ik ze kan bestellen?
[Bericht gewijzigd door Janballeman op (89%)]
Benadski
Al het past (lengte/breedte etc) dan deze:
https://www.conrad.nl/nl/p/eska-883-420g-883-420g-printzekering-radiaa…
https://www.conrad.nl/nl/p/tdk-b72207s251k101-s07k250-schijfvaristor-3…
Op zaterdag 24 februari 2024 11:25:33 schreef Janballeman:
Ik heb de condensators niet ontladen omdat ik met handschoenen werk, mag ik zo solderen?
Allemaal leuk en aardig tot je een dikke elco kortsluit met je soldeer/soldeerbout en er een krater in je punt zit.
Gewoon even meten of er nog spanning op staat. Zo ja, even een 15w gloeilampje pakken en over de elco aansluiten.
Op donderdag 15 februari 2024 17:22:22 schreef Benadski:
Al het past (lengte/breedte etc) dan deze:https://www.conrad.nl/nl/p/tdk-b72207s251k101-s07k250-schijfvaristor-3…
Kan ik hier in de plaats ook een 7D391K gebruiken?