Controleer ook ff de bruggelijkrichter.

Ik had laatst ook een sonos en daar was de zekering en varistor maar de ook de gelijkrichter kapot.

Controleren kost je niks maar bespaard je ellende. :)

[Bericht gewijzigd door daandc op (17%)]

Kan iemand antwoord geven op de varistor vraag?

Welke is de gelijkrichter /brugdek op de bord? Moet ik diode stand meten?

@ jan wat is de originele varistor ?

Ja de bruggelijkrichter kun je meten met de diode stand.

Teken even vier dioden op papier en zo kun je door de tekening te beredeneren hoe je de gelijkrichter kunt controleren.

Of sluit m in serie aan op een lamp deze zal of flauw of volledig branden nog mooier als je een scoop hebt zul je een rare afgekapte sinus zien.

Bij een goede gelijkrichter brand de lamp niet

Da's een Wickmann 392 series zekering van 2A traag: https://www.reichelt.nl/nl/nl/minimale-zekering-traag-t-2a-rechthoekig…
Knip de isolatiesok van de varistor, misschien staat er nog wat op. (zal wel een S10K275 zijn o.i.d.)

Op zondag 25 februari 2024 17:12:38 schreef daandc:

Ja de bruggelijkrichter kun je meten met de diode stand.

Teken even vier dioden op papier en zo kun je door de tekening te beredeneren hoe je de gelijkrichter kunt controleren.

Of sluit m in serie aan op een lamp deze zal of flauw of volledig branden nog mooier als je een scoop hebt zul je een rare afgekapte sinus zien.

Gelijkrichter gemeten, die is goed (geen verbinding onderling).

Varisitor is hetzelfde als die van de bar.

Foto

De One en soundbar werken nu _/-\o_

Van de sub alleen de zekering vervangen en aangesloten toen plofde dit component

Foto

Wat nu ?

Ik had geen multimeter bij me om door te meten iemand enig idee wat het kan zijn?

dat is de NTC welke de inschakelstroom begrenst. wrs is daar meer stuk, miss ook wel die varistor die erlangs zit.

Op zondag 10 maart 2024 18:52:32 schreef Janballeman:
De One en soundbar werken nu _/-\o_

Van de sub alleen de zekering vervangen en aangesloten toen plofde dit component
Wat nu ?

Ik had geen multimeter bij me om door te meten iemand enig idee wat het kan zijn?

Op zondag 25 februari 2024 17:12:38 schreef daandc:

Bovenstaande raad (serielamp) in de wind geslagen, anders was dit component niet geploft.

Een gelijkrichter meet je op de diodestand van een goede universeelmeter.
Je kunt zo elk van de vier diode's die erin zitten, checken.

Wat nu ?

Het lijkt op een NTC, wat staat er op de andere zijde?

Ik ben mijn multimeter kwijt heb nu een andere geregeld, ik ga een van deze dagen de gelijkrichter meten, bij defect eventueel een nieuwe bestellen samen met de SCK 054 NTC.

Hoe moet ik de varistor meten want die lijkt in orde.

Zijn er nog andere dingen die ik moet gaan meten?

Op zondag 10 maart 2024 23:09:12 schreef Janballeman:
Ik ben mijn multimeter kwijt heb nu een andere geregeld, ik ga een van deze dagen de gelijkrichter meten, bij defect eventueel een nieuwe bestellen samen met de SCK 054 NTC.

Kwijt??, Wat een ballentent :) (kon het niet laten) :)

Hoe moet ik de varistor meten want die lijkt in orde.

Een varistor "doet normaal niet veel", grijpt alleen in bij overspannings pieken. Het apparaat waar hij in zit, kan werken zonder.
Een goede varistor meet heel hoogohmig tot ∞, een defecte ligt vaak in sluiting (laagohmig) en/of is hij opengebarsten.
Daarom testen met SERIEGLOEILAMP!

De meest gebruikelijke methode om een varistor te testen is weerstands- of spanningsmeting. Bij dit type test wordt de varistor in een circuit geplaatst en wordt de weerstand of spanning erover gemeten. Dit kan worden gedaan met behulp van een digitale multimeter. De resultaten van de test kunnen vervolgens worden gebruikt om de kenmerken van de varistor te bepalen, zoals de klemspanning en de nominale stroom.