Beste allen,
Ik ben nieuw op het forum, heb al veel interessante dingen gelezen. Mijn wasmachine AEG L 76485 FL geeft foutcode E10. Hij neemt water, geeft dan E10, als je dan toch verder op de knop drukt gaat hij verder water pompen enz...Beginnen wassen doet hij dus niet. Vanuit verschillende fora hier denk ik dat het idd de pressostaat is of het slangetje tussen de luchtkamer en de pressostaat of de luchtkamer zelf. Hier had ik een paar vragen bij:
- pressostaat: tip die al gegeven werd is slang er aftrekken, blazen in het pijpje dat aan de pressostaat zit en als je dan 2 'kliks' hoort, zou pressostaat nog werken. Domme vraag, maar moet de electriciteit dan aanstaan? (heb die voor veiligheid uitgezet)
- slang vervangen. Die zit onderaan aan de trommel. Langs onder kan ik er niet bij (er is een bodemplaat, of moet die losgevezen worden, dus hele machine kantelen, lijkt me ook niet de bedoeling). Langs boven kan ik wel een deel met mijn arm die slang volgen, en misschien dat ik die slang wel onderaan aan de trommel krijg uitgetrokken, maar is op 'blinde zicht', laat staan dat ik er nadien een nieuwe slang aan zou kunnen aansluiten.
- luchtkamer met vuil in? Zelfde probleem als vervangen van de slang, hoe geraak ik daar zichtbaar bij?

Heb ook 2 fotootjes toegevoegd. Dank je wel voor alle hulp!

Helaas kan ik niet zien welke machine je precies hebt en hoe de constructie daarvan is, omdat het produktnummer mist inclusief wat achter de / staat

Anja werken aan de machine moet je altijd spanningsloos doe, dat doe je goed!
E10 moet je toch ergens anders zoeken.
Die duidt op onvoldoende watertoevoer

Een kraan niet goed open
Niet voldoende waterdruk
Filter verstopt
Magneetventiel verkalkt
Zeepbak verstopt

Loop eerst eens na of de kraan volledig openstaat

Draai hem dan dicht en neem de slang los op de aansluiting van de machine.

Trek met een punttang het zeefje uit de koppeling en reinig dit eventueel.

Doe dan de emmertest, een emmer van 10 l moet binnen een minuut gevuld zijn.
Monteer de slang dan weer.

Ook kan je met een los snoer, waar je vlakstekkers aan monteert de magneetventielen met een vreemde voeding van 230 v. testen en kunt in de zeepbakken zien of daar geen gaatjes verstopt zitten.

Zie ook maar eens wat AEG ervan zegt.

https://www.aeg.nl/support/support-articles/wassen-en-drogen/wasmachin…

Beste Lampje45,
Hartelijk dank voor jouw antwoord en de link naar de AEG handleiding. Ik heb alle stappen daarvan gedaan, meerdere keren, maar het lijkt aan geen één van die zaken te liggen. Water komt goed, filters zijn proper, waterdruk perfect, afvoer en afvoerfilter prima, enz
Ik kwam door te googlen een discussie tegen die me heel hard aan mijn wasmachineprobleem deed denken:
"Onze AEG wasmachine met model L75475FL type FLI064HM1 geeft als deze gestart is na 2 minuten de melding E10. Bij het indrukken van de 2 rechter toetsen komt de melding E11. Deze melding staat voor geen water toevoer. Maar de machine vult zich wel met water. Zoveel dat je vervolgens meerdere keren moet afpompen.
Dit lijkt mij dus aan een sensor te liggen, maar waar kan ik deze vinden? Graag jullie hulp.
Waarschijnlijk gevonden. Is nu een was aan het draaien. Ik denk doordat de trommel te veel is gevuld, is er een kabel van een blauw potje los gegaan. Door erbij te komen moest de bovenkant eraf, dan zie je de sensor(?) gelijk zitten.
Zal vermoedelijk gebeurt zijn door teveel onbalans waardoor de stekker er door de kuip uitgetrokken is of uitgetrild. Dat blauwe potje heet een pressostaat en meet hoeveel water er in de kuip zit en geeft dat door aan de electronica."

Dus vandaar dat ik toch denk aan die pressostaat...Zo herkenbaar, ondanks E10 wel ook veel watervulling...

E10 is inderdaad watertoevoer. Hier een filmpje van Bosch https://www.youtube.com/watch?v=Y_DUdb6afcg Een AEG heeft vergelijkbare filters.

Anja,
Nu je alles getest hebt wat de officiele foutcodes aangeeft en niets oplevert, dan wordt het tijd voor logisch denken.

Want wie bepaalt dat het de watertoevoer niet voldoende is?
Dan kom je toch terecht bij de niveaumeting.
Want daarin verandert de hoogtemeting analoog aan het waterniveau.
En dat signaal verandert te langzaam als de toevoer niet voldoende is.

Maar dat signaal stijgt ook te langzaam als de slang verstopt is.
Of als de druk niet oploopt vanwege een slang die lek is, dan stijgt er dus niets.

Dus het is wel degelijk zinvol om de slang op de sensor los te maken en door te blazen. De luchtkamer kan zelfs vol zeepresten zitten.

Het uitproberen van de sensor door er op te blazen heeft weinig zin en kan zelfs de sensor beschadigen.

Dat de aansluiting los geraakt is kan er op wijzen dat de dempers van de kuip versleten zijn en de kuip te grote slagen heeft gemaakt.

Dus ik zou de bovendeksel er even af laten en eens duwen op de betonblokken, de beweging moet onmiddelijk stoppen en mag niet nadeinen.
Dan is het zaak om de dempers te demonteren en te voelen of er nog weerstand in de dempers aanwezig is.
Testen schokdemper (uitgebreide uitleg)

Blazen op het slangetje aan de pressostaat kant naar beneden de kuip in, en niet de pressostaat in.
Zo kun je een eventuele prop vuil aan de onderzijde (luchtkamer) uit de slang blazen.

1: voor de zekerheid nog eens vragen: het debiet vh water nemen is toch goed??? In bedoel, het water spuit met normale kracht in de zeepbak? Geen pisstraaltje?

2. De pressostaat klikt niet als je er in blaast. Het is een electronische. Geen mechanische. Ook nooit met iets anders in blazen dan je mond. Als je er met perslucht in blaast is het containerpark (vuilbak)met de pressostaat.

3. Zoals meerdere malen vermeld hier is het zaak om in het darmpje te blazen (bovenaan daar waar je het vd pressostaat getrokken hebt. Nu kan het gebeuren dat er een klont slijm in zit. Dan kun je er na krachtig blazen wel doorblazen maar tijdens het water nemen gaat het "snot" het pressostaatdarmpje terug afsluiten. Dan kun je de kuip met wat water laten vullen en dan met perslucht voorzichtig doorblazen. De massa vh water gaat dat de prop mernemen. Het kan wel zijn dat de perslucht het darmpje onderaan los blaast. Dan gaat daar het kuipwater er uit pissen. Je moet dus voor deze werkzaamheid zien dat je klaarstaat om het er snel terug op te duwen.

4. Een defecte pressostaat kan ook maar gebeurt zeer weinig.

5. Er zijn zeer veel modellen van dit type. Er zijn er bij met flowmeter. Deze kan ook miserie geven. Komt veel voor. Meer dan pressostaat. Deze moet dus ook getest worden. Bij miele en siemens kun je die uitprogrammeren. Bij deze is het vervangen. Soms is het reedcontact vervangen genoeg.

6. Zonder juist model kunnen we niet kijken naar de juiste fout. Soms krijg je als klant enkel foutgroep. In dit geval E10. De onderliggende fout krijg je er enkel uit in het service programma.