blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Als heel lang, denk dan aan 40 jaar wil ik als een radio bouwen die goed tegen sterke signalen kan en voor het ontvangst gebied geen vervelende spiegels heeft.
De HF omgeving is de laatste 10 jaar flink vernaderd wat signaal sterkte betreft binnen de 4MHz waarvoor dit project is.
De rede dat ik dit nu weer opstart is, omdat ik het leuke techniek vind en ik nu de apparatuur heb om het een en ander te kunnen meten.
Een aantal delen van deze ontvanger heb ik dus lang geleden al gebouwd, dat zijn de 7e orde filters voor de antenne ingang en de SL6440 High Level Mixer.
De MF versterker waar hieronder nu de eerste versie staat van in hoeverre ik hem herrinner is niet meer, een paar jaar geleden weggegooit.
De print had een paar keer klem gezeten tussen wat ander materiaal *grin*
Deze oude versie had ook 3x een BF198, een een low noise preamp die 50 Ohm in en uit was enz.
Ik heb eind 1970, en begin 1980 veel gelezen van Ulrich Rohde over MF design en zal daar ook wat van laten zien van zijn artikelen verschenen in het blad Ham radio.
Alle standaard MF IC heb ik hier allemaal liggen zoals de SL1612, SL1611, MC1350 en de MC1590.
Maar het gaat er om dat ik de 10.7 MHZ MF met transistoren wil opbouwen.
Voor het MF filter komen twee Xtal filters die ik toen bij KVG besteld had in de bandbreedtes voor AM radio.
Ik heb trouwens geen intresse in SSB, wat de meeste amateurs de lucht in slingeren is weinig intressant om naar te luisteren.
Wil ik dit toch af en toe is doen, dan gebruik ik daarvoor de WEBSDR. 
OK, plaatje van de eerste setup van de 10.7MHz MF strip.

.
Vast wat uitleg van wat nu op papier staat.
Ik had in een ander topic al aangegeven dat de totale Gain iets tussen de 70 en 90dB zal zijn.
Dit steld nogal wat eisen aan de ontkoppeling en de scheiding tussen de drie trapjes.
De gain is ook afhankelijk van de zelf te wikkelen MF trafo met zijn wikkel verhouding tussen de collector aftakking en de koppel dinding naar de volgende trap.(schema technisch hoort de aftakking aan de bovenkant te zitten)
De gebruikte ringkern is een T50-6, deze kern kan bij 10.7MHz een Q halen van meer dan 200.
Als dat ook zo zou uitpakken, dat zouden deze MF transformatoren voor een flinke selectiviteit kunnen zorgen,
wat trouwens niet de bedoeling is, daar zijn de xtal filters voor.
Waar ik dus mee ga experimenteren is de collector aftakking en het aantal WDG voor de koppel winding.
Zou de bandbreedte te klein worden dan is dat simpel op te lossen door parallel aan de koppel winding een weerstand te zetten,
die dan de gain en natuurlijk dan ook de Q verlaagt.
Als eerste zet ik één trapje op een stukje koperprint, vanaf de BNC ingang en dat de uitgang van de eerste MF trafo.
Daarmee kan ik dan de Gain bepalen en de bandbreedte van het trapje en controleren in hoeverre de AGC regeling van invoed is op de bandbreedte.
De tijd is nu op, laters meer, met veel meer plaatjes. 
Groet,
Bram
PS,
Het is niet de drank...
Maar vlak voor ik op de knop "Posten" druk, zie ik dat ik een PNP transistor in het schema heb geplaatst, de muts...
Als ik weer achter mijn werkstation zit, pas ik het schema even aan naar een NPN model.
De Plessey SL6440 is een zeer goede mixer die ook veel in amateur ontvangers gebruikt wordt.
Die mixer zat ook in de Lowe HF-150 ontvanger.Bij metingen aan die (budget)ontvanger sloegen ze steil achterover van de prestaties die vooral te danken waren aan de SL6440 mixer.
De Q van 200 van je MF trafo's is idd erg hoog,een Toko MF trafootje komt meestal niet boven de 100.
paulp
I thought, I thought of everything
?
40 dB voltage gain per trap, dus 120 dB op 10,7 MHz, en geen uitgestelde AGC.
De antenneruis van pakweg een microvolt wordt aan de uitgang al een volt.
Ik zou over de gain verdeling van de ontvanger nog eens goed nadenken.
[Bericht gewijzigd door Brightnoise op (20%)]
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Ik zou de koppelwindingen van Tr1 en Tr2 tussen de bases van Q2, resp. Q3 en de biasweerstanden R6, resp. R8 plaatsen, waarbij de koude eindes van deze windingen hoogfrequentmatig d.m.v. een condensator van elk 100 nF aan massa worden gelegd. Voordeel hiervan is dat de MF-kringen aan de secondaire zijdes dan alleen maar de basisimpedanties van Q2, resp. Q3 zien en niet meer de daaraan parallel geschakelde biasweerstanden van elk 1k. Op die manier heb je daardoor minder signaalverlies en ruis vanuit de biasweerstanden komt dan niet meer de MF-versterkertrappen rond Q2 en Q3 binnen. Deze manier van werken was standaard in de MF-versterkers van transistorsuperhets.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi Brightnoise,
Ik kan niet alles in een eerste topic plaatsen, ik heb en klein beetje een beeld geschets waar ik naar toe wil en ook aangegeven dat ik vroeger al zoiets heb gemaakt.
Een belangrijk uitgangspunt is de AM detector, zoals in een ander topic waar ik al aardig aan gemeten heb, verlangt deze meestal tussen 200 en 500mV voor goede vervormings arme werking.
Ik heb nog wat andere AM detectoren waar ik nog niet aan gemeten heb, die kunnen misschien met wat minder signaal toe.
Ik wil eigenlijk zo min mogelijk IC's in deze radio hebben, de SL6440 vind in in principe al genoeg. 
Een DC opamp voor de AGC regeling ga ik wel gebruiken, dit om het niveau naar de AM detector zo constand mogelijk te houden.
Terug naar de MF strip, als de gain zoals jij aangeeft tegen de 40dB wordt per trapje,
dan worden het er maar twee en komt er een current feedback trapje tussen de xtal filters en de eerste BF198 versterker,
dan ziet het xtal filter een mooie 50 Ohm en dan wordt dat extra trapje wat ruis betreft vrijwel dominant... ik had al getest met een BFT66 in dit trapje.
Mijn filtersectie voor de antenne ingang heeft ook een 2x 10dB verzwakker, welke ik b.v. door de AGC kan laten schakelen.
Ook is het mogelijk de BF198 trapjes ieder op een ander moment te laten regelen.
Maar dat is allemaal voor later, eerst kijken wat er mogelijk is op 10.7MHz met mijn MF trafo en de BF198, aan de hand van de uitkomsten, doe ik dan verdere afwegingen.
Dit wordt geen ontvanger om station in de ruis zo goed mogelijk weer te geven, ik bedoel de laatste tiende van een dB ruisgetal er uit te pulken.
Er gaat in princype met een actieve antenne geluisterd worden, en de filters aan de ingang zijn minimaal 7-orde om de overdaad aan signaal naarde mixer te beperken.
waarschijnlijk is de actieve antenne bepalend voor het ruisgetal, ik heb hier al drie type actieve antennes liggen waar ik nog aan ga meten.
Ik ga daar nog bode plots van laten zien net als van de filters en één filter is vast hieronder te zien.
Filter en verzwakkers gebouwd in een doosje
0 tot 500KHz HP
0 tot 2,4MHz HP
0 tot 1,9MHz LP
0 tot 4,5MHz LP
Foto van het filter, gemaakt ruim 35 jaar geleden.
.
Nou goed dan, nog een plaatje, dit is het mixer doosje met de SL6440 mixer.
Rechts bovenaan is de uitgang en de trimmer is van de afgestemde kring op 10.7MHz.
Die heb ik extra aangebracht om de piekspanningen op de collectoren wat de kop in te drukken.
Als ik het niet vergeet zal ik wat dat betreft het ook laten zien.
De mixer, ook zeker 35 jaar oud.
.
Twee -10dB verzwakker met Reed relais uitgevoerd.
Het viekante printje is een electronische verzwakker met vijf speciale dioden van Hewlett Packart die voor verzwakkers zijn ontworpen.
Ik had toen ik dit bouwde geen HF meetapparatuur, nu wel en dus kan ik het printje gaan meten op performance, maar eigenlijk heb ik het niet nodig voor dit project.
.
En dit is een van de filters de 1.9MHz low pass en de Bode Plot zegt 1,931MHz.
Alle filters komen van de tabellen uit een ARRL handboek welke daarna zijn omgerekend naar de frequentie die ik wou hebben.
De spoelen en condensatoren heb ik toen gemeten met mijn Philips PM6303 RCL meter die nu nog bijna dagelijk gebruikt wordt. 
Het 1,9MHz low pass filter.
Damast
Dank voor de tip, ik ben daar tijdens de lunch vanmiddag nog even mee bezig geweest maar het verder niet uitgewerkt.
Morgen ga ik er verder naar kijken. 
Tijd is op en ik ben gaar van het sporten!
Gegroet,
Bram
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ha Bram,
Als ik mij herinner waren er in de tijd, dat je er eerder aan werkte al speciale IC's voor ACG. Ik ben daar nog mee bezig geweest om er een stabiele kristaloven mee te maken.
Es kijken of ik daar nog iets over heb.
Ik dacht Signetics
Groet,
T.A.
blackdog
Golden Member
Hi,
Als eerste dit, Tidak Ada, ik heb al een tafel vullende mooie mat besteld, komt hopelijk komende week binnen.
Het voorlopige schema is aangepast, dit aan de hand van de opmerkingen dat dat een andere manier van de koppeling aan de BF198 basis het ruisgedrag wat beter zou zijn.
Dat geld denk ik vooral voor de eerste trap, wat deze zal dominant over de trapjes zijn, die hierna volgt.
.
De verzwakker aan de ingang is er voor om te zorgen dat mijn generator een enigszins reëel belasting ziet.
De trafo aan de ingang is er voor om te zorgen dat de eerste basis ook geen 1K weerstand ziet wat ruis betreft.
De uitgang heeft ook een verzwakker, welke ongeveer 20dB is, dit is verder geen probleem als je maar de verzwakking weet.
De bijna 600Ω waarmee de laatste trap belast word, kan gewoon te hoog zijn als belasting, dat ga ik vanzelf ondervinden bij de onderstaande testschakeling.
.
Met dit trapje wil ik morgen of dinsdag gaan testen, wat ik al aangaf, ik weer niet of de 600Ω die de uitgang vandit trapje ziet, voor een te hoge belasting zorgt.
Maar daar zijn nu de testen voor, hoeveel gain levert de schakeling met mijn eerste trafo en welke aanpassingen zijn er nodig.
Wat is de bandbreedte van deze schakeling bij max gain, bij 20dB gain, bij "0" db gain, bij -20dB gain enz.
Ik heb nog wat meer onderzoek gedaan, en waarschijnlijk komt er een "Norton" versterker trapje tussen het xtal filter en deze eerste trap van de MF versterker.
Een xtal filter wil namelijk graag een echte 50Ω zien als belasting, en de ingang is mooi 50Ω van zo'n Norton versterker trapje als de uitgang van de versterker ook enigszins reëel 50Ω is.
Vandaar ook de 3dB verzwakker aan de ingang van de eerste BF198, de gain van de Norton versterker hangt van onder meer de trafo wikkel verhouding af.
Als ik mijn BFT66 kan vinden, dan kan ik op 10.7MHZ een ruisgetal van 1dB halen voor de Norton versterker.
De extra gain zal ik met drie trapjes waarschijnlijk dan niet nodig hebben, maar ook dat gaat volgen uit de metingen die ik ga doen,
dus misschien maar 2x een BF198 trapje nodig, ik ga het zien. 
Het was wel even zoeken, maar ik heb de data van mijn monolithische 10.7MHz filters gevonden en de gegevens gescand.
.
Dit zijn wat scans uit de databoeken van KVG.
Het zijn 8 pool monolithische filters en ze zijn 50Ω in en uitgang impedantie.
Rimpel is ongeveer 2dB en de demping is kleiner dan 3,5dB.
Het kader geeft de bandbreedte aan, deze typen zijn er in heel veel uitvoeringen, dat is in het hierna volgende plaatje te zien.
.
Het zelfde filter in meerdere impedanties verkrijgbaar, ik heb dus hier de 3.75KHz bandbreedte gekozen in de 50Ω uitvoering.
.
En dit is het filter met de grotere bandbreedte welke 6KHz is.
Op deze scan is links bovenaan te zien wat de filters kosten 180 Florijnen zonder BTW, dat was toen erg veel geld, ik denk eind 1980.
.
Deze twee bandbreedte scans zijn gemaakt met de Siglent SDG1032X en een Siglent scoop die bode plot functie heeft, weer een toepassing voor een low cost functie generator, bandbreedte metingen aan HF filters. 
Natuurlijk had ik deze test ook kunnen doen met mijn spectrum analyser of wat van dat mini vna spul, maar ik wou juist laten zien wat er met de functie generator mogelijk is.
De KVG-XFM-107S56, welke het 3,75KHz filter is, horizontaal 2KHz/Div.
.
De KVG-XFM-107S57, welke het 6KHz filter is, horizontaal 2KHz/Div., dit filter is wat minder mooi, meer ripple en neit helemaal symetrisch ik moet het er maar mee doen.
.
Dat was het weer voor vanavond, nu mijzelf nog wat inlezen in documentatie van de Heer Rohde en een T50-6 wikkelen. 
Groet,
Bram
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Bram,
Als je nog interesse hebt in de atributen voor de antistatische mat, geef dan even een sintje.
Ik zal je dan een foto sturen van snoertjes, Schuco-stekkers met alleen aardcontacten, pols- en voetband, een verdeelkastje en een apparatje on de waarde van de afleiding te checken. (De 'condities' zijn je bekend
)