Ik heb een Lenovo tablet tegen een muur hangen die gebruikt wordt als dashboard in Home Assistant.
Ik heb een case geprint waadoor ik de voedingskabel netjes kan wegwerken.
Nu zou ik graag van op de zolder, waar de adapter in een stopcontact zal steken, door een buis naar beneden komen met de usb-kabel.
Ik zal dan de kabel moeten voorzien van een usb-connector.
Omdat ik geen held ben in solderen had ik een connector gevonden waarbij je gewoon de draadjes kan vastdraaien.

https://aliexpress.com/item/1005005961865143.html

AliExpress.... geen fan van maar ik kan het nergens anders vinden.
Het is ook USB 2.0 of maakt dat niks uit om enkel de tablet op te laden ?
Het moet uiteraard veilig blijven.

De tablet is voor zien van een USB-C aansluiting en de adapter is 5V 2.0A

Ik had dus in gedachte om vanop zolder een USB-A kabel, waarvan ik het uiteinde moet afknippen om door de buis te komen, door de buis te duwen.
Dan de USB-A 2.0 connector (female) terug met de kabel verbinden.
Daarna een kort USB A (male)--> USB-C kabel naar de tablet.
Ik kan dit allemaal netjes wegwerken in een inbouwdoos in de muur.

Is dit veilig of hebben jullie een betere oplossing ?

Mvg,
Lode.

[Bericht gewijzigd door Sine op (16%)]

Hoeveel meter is het? Een USB-C kan je misschien wel met stekker en al in de buis stoppen. Jouw plan zou ook wel moeten werken.

Met USB kan je doorgaans bijna altijd met 0,5A laden. Bij één of twee Ampère moet je misschien iets in je kabel verwerken. Een weerstand tussen de datalijnen dacht ik.

De afstand van aan de inbouwdoos tot op zolder is maar iets meer dan een meter.
Jouw idee om dan onmiddelijk met de usb-c door de buis te gaan is een prima idee !!
Dat gaan we proberen.
Heel veel dank voor je antwoord !!!

Ik heb een klant die het probleem had dat hun tablets niet snel genoeg konden bijladen op 0.5A, dus dat heb ik voor ze opgelost. De tablets deden dan iets van 1.3A. Maar als ie niet op max helderheid hoeft, dan zal het wel meevallen.

heb pas nog een storing gehad in een installatie waar de bediening draaide op een ipad, die niet meer werd geladen, de voeding was overleden. maar de standaard crapple lader paste in een gewone inbouwdoos, zonder de euro opsteekstekker. anders krijg je idd al snel dat de kabellengte te veel word om nog 5V over te houden bij bruikbare laadstroom.

Ik zou wel een goed (iets dikker) kabeltje nemen: veel toestellen meten de laadspanning, bij dunne kabels is die te laag bij hoge stroom.
Het apparaat gaat dan naar default (500mA) omdat hij denkt dat er ergens wat mis of kapot is...

Vervang een stopcontact door een inbouw usb lader, hoef je misschien niet op zolder te zijn

Bedankt voor jullie antwoorden allemaal.

Ik heb gisteren deze kabel besteld.

https://www.allekabels.be/usbaccessoires/11518/3784727/usb-c-naar-usb-…

De kabel heeft een nylon gevlochten pantser.

Maar hoe weet je nu of je een goede veilige kabel hebt ?

[Bericht gewijzigd door Lode001 op (44%)]

Op zaterdag 17 februari 2024 21:22:13 schreef OXO:
Vervang een stopcontact door een inbouw usb lader, hoef je misschien niet op zolder te zijn

Maar dan zie je de kabel wel nog steeds en het is net de bedoeling om deze niet te zien of bedoel je iets anders ?

Qua onveiligheid zal het wel meevallen, het is laagspanning en bij slechte kabels (te kleine doorsnede, slecht materiaal) wordt de stroom beperkt door de spanningsval over de kabel.

Ik bestel vaak bij Onlinekabelshop (geen aandelen), daar staat doorgaans duidelijk bij de kabels voor welke laadstroom de kabel geschikt is en wat doorsnede en materiaal is. Kabels waar dat niet vermeld is, beschouw ik zekerheidshalve maar als "rotzooi" en hooguit geschikt voor een USB stick, toetsenbord of muis, printer of laden op 500 mA. Als ik meer/beter wil, zoek ik eentje waarvan de specificaties opgegeven worden.

Houd er bij USB-C kabels voor hogere stromen wel rekening mee dat ze vaak dik en stug worden en niet in een heel krappe bocht gebogen kunnen worden.

[Bericht gewijzigd door Henk H. op (20%)]

Als er al iets onveilig is dan is het de USB adapter zelf maar zo kabel dat kan bijna niet of je moet daar continu 6A of meer door laten gaan. Dan word het wel spannend.