Ons huis is super geisoleerd en wij verwarmen met een electrische ketel en vloerverwarming op water.
De ketel heeft een werstand van 2200W.
Dit wordt ondersteund door zonnepanelen.
Nu werken wij met terugdraaiende teller en betalen geen stroom.
Vanaf januari 2025 zal dat niet meer kunnen.
Dus dacht ik dat het misschien verstandig is om een warmtepomp te plaatsen.
Nu ben ik eens op internet gaan kijken en die dingen hebben allemaal een hoog vermogen.
De kleinste die ik zo direct vind zijn 11 Kw.
Heeft dat een reden, of zoek ik niet goed.
Bij een COP van 4 zou ik met 1Kw al genoeg hebben, ter vergelijking van mijn huidig systeem.
Of denk ik weer verkeerd?

Fabrikanten geven graag een groter getalletje op. Dus die 11kW zal wel het warmte vermogen zijn, en dat ding trekt dus net minder dan 3kW uit het stopcontact: Past prima op 1 groep. En vandaar dat het de kleinste is: Kleiner heeft niet echt zin.

Fbouw salderen is door de Eerste Kamer verworpen, dus voorlopig nog 100% , zolang er niet een nieuwe regeling komt.
Ik zou eerst op Google zoeken naar ervaringen van warmtepomp gebruikers,
mijn indruk is dat er veel meer kWh's nodig zijn dan voorgespiegeld.

Is de COP niet veel lager bij extreme kou zodat je juist dan flink vermogen moet hebben om de boel warm te krijgen? 11kW is ongeveer een gasketel op half vermogen.

Bij goede isolatie is 10°C buiten niet spannend. Bij vorst wordt het een ander verhaal. Zo'n warmtewisselaar moet dan vaak ontdooien bijvoorbeeld.

[Bericht gewijzigd door K7Jz op (10%)]

Bijna alle moderne warmtepompen zijn modulerend en kunnen vaak factor 5-6 terug regelen. Salderen blijft voorlopig maar je oude Ferraris meter niet daar komt waarschijnlijk ergens 2024 een nieuwe voor.

Op zaterdag 17 februari 2024 17:36:19 schreef K7Jz:
Is de COP niet veel lager bij extreme kou zodat je juist dan flink vermogen moet hebben om de boel warm te krijgen?

Ja, met onze extreem koude winters hier in NL en BE gaat dat pittig worden. Of wacht, ehm....
TS heeft een super geisoleerd huis zegt ie, dus dan mag het al helemaal geen probleem zijn. Nu verwarmt ie met COP1, alles daarboven is winst.

Op zaterdag 17 februari 2024 17:04:35 schreef Waters:
Fbouw salderen is door de Eerste Kamer verworpen, dus voorlopig nog 100% , zolang er niet een nieuwe regeling komt.

De situatie is in BE en daar mag je nog tot 1 januari 2025 uitstel vragen voor de installatie van een digitale meter als je zonnepanelen hebt van vóór 2021. Na 1 januari moet er ofwel een slimme meter geplaatst worden of een ferrarismeter met extra telwerk voor de teruggeleverde stroom omdat salderen vanaf die datum niet meer mag.

Bij zeer koud weer valt de COP van lucht/lucht en lucht/water warmtepompen terug en het verbruik van warmtepompen wordt dus rooskleuriger voorgesteld dan in werkelijkheid.

Als je je woning kan verwarmen met een weerstand van 2200W dan is je huis heel erg goed geïsoleerd. Aangezien warmtepompen kunnen moduleren schat ik dat je verbruik op niet al te koude dagen lager zal zijn dan nu maar op zeer koude dagen en nachten zou het wel eens hoger kunnen uitvallen. Dit omdat de COP van de warmtepomp dan veel lager zal zijn en dat misschien ook de buitenunit regelmatig moet ontdooid worden. Sommige warmtepompen schakelen in zo'n geval ook een reguliere weerstand bij om te verwarmen.

mijn warmtepomp is ook maar 3 kw,
en in de winter reken je met een COP van 1, dus nee, aan 1kW heb je niet genoeg,
verder moet je je vermogen van je boiler ook bijtellen aangezien zo'n warmtepomp ook warm water mee maakt
en salderen stopt niet 2025

ik heb een lucht/lucht warmtepomp van 8kW vermogen (buitenunit) en 2 binnenunits van 4kW.
het opgenomen vermogen is 2,2kW maar dit valt zeer snel terug.

als ik in de winter de keuken verwarming aanzet (keuken 13°C) dan is die binnen de 10min op 18°C en dan zakt het opgenomen vermogen naar een 500-600W.
op 20°C gaat dat naar een 700W.
heb het eens gefilmt, ben wel moeten stoppen om 9h omdat de keukenboiler ineens aansprong en het vermogen naar 3500W steeg. einde test.
https://www.fordcapri.be/off/pics/aircoverbruik.gif

als ik de woonkamer er dan bijzet, schiet dat weer even naar 2200W en dan valt het ook terug.

ik had vroeger electrische verwarming en verbruikte 1970kWh in de winter.
met de warmtepomp is dit 1000kWh

bij een lucht/lucht het je het voordeel dat je die kan afzetten.
met vloerverwarming draait de pomp quasi de hele dag door en verbruikt die wel meer

Op zaterdag 17 februari 2024 19:26:38 schreef fcapri:
met vloerverwarming draait de pomp quasi de hele dag door en verbruikt die wel meer

bij een warmtepomp heb je gewoon een gesloten verdeler? daar zit geen pomp in

Op zaterdag 17 februari 2024 19:28:28 schreef DK:
[...]bij een warmtepomp heb je gewoon een gesloten verdeler? daar zit geen pomp in

de pomp als de warmtepomp die de hele tijd moet draaien.
bij lucht lucht zet ik ze smorgens aan, en als ik om 10h naar de winkel ga, gaat ze uit. ben ik om 11h terug, zet ik ze aan.
1 uur niks verbruik.

bij een warmtepomp die op CV circuit of vloerverwarming zit, staat ze de hele dag aan

TS heeft die vloerverwarming op water, en dat water wordt ook hele tijd rondgepompt

Achter mijn warmtepomp hangen 2 verdelers, allebij direct geschakeld door de thermostaat (beide pomploos), de pomp in de warmtepomp zelf stopt ook op de thermostaat, moet wel, dat water kan nergens meer heen, er is ook geen restwarmte zoals als bij een gasgestookte

bij warmtepompen word de maximale stroom opgegeven, dat is net als bij een airco. daar draait zo'n ding amper op want die moduleren. men vergeet vaak ook dat 1 kuub gas 9,5 kWh bevat, doorgaans is een 85/90% van je gasverbruik voor de verwarming dus reken maar uit. de gas ketel is al een HR, dus met een cop van 4 voor de warmtepomp zit je al een eind gelijk. temperaturen van het water komen niet zo hoog bij een warmtepomp, dus snel opstoken gaat niet zoals met een gasketel.

Het probleem zit hem eigenlijk bij het ontdooien met die weerstand.
Ik vermoed dat je van dat verbruik geen warmte hebt, of toch.

Op zondag 18 februari 2024 00:09:00 schreef kitman:

zelfs van dat ontdooien krijg je de warmte. Correcter is het om te zeggen dat je die warmte al gekregen had, anders was het niet aangevroren.

Hoedanook heeft een warmtepomp altijd een beter rendement dan gewoon een verwarmingsweerstand, weerstand is altijd rendement 1 en een warmtepomp zit altijd groter dan 1, ook als het heel koud is... Dus waarom twijfelen?

Op zondag 18 februari 2024 00:09:00 schreef kitman:

Volgens mij moet je dat echt zien als een achterruitverwarming in de auto, daar wordt het ook niet echt warmer van in de auto.

Het is natuurlijk ook niet erg. Een warmtepomp doet het gewoon zeer goed bij 'normale temperaturen'. De gemiddelde zijn 3,6-4,2°C voor de wintermaanden, daarna schiet je al naar de 7 graden en als je dan ook nachttemperaturen wat wegstreept omdat je dan minder hard of niet stookt dan komt het allemaal goed.

dat ontdooien, dat is het verlies in COP.

als het warmer is buiten, dan verbruik je 1000W electrisch, en krijg je 4000w warmte binnen.
als het vriest, moet die regelmatig zijn buitenunit ondooien. als je dan 1000W electrisch verbruikt, krijg je maar gemiddeld 3500W aan warmte.
die 500W aan warmte verschil is hetgeen je verbruikt om de buitenunit ijsvrij te houden.

oftewel: stel dat jouw huis continue 3000W warmte nodig hebt, dan verbruik je normaal 750W electrisch bij 5°C buiten, en als het vriest zal je verbruik 850W zijn.
op een dag van 10uur dus 7,5kWh verbruikt of 8,5kWh bij vriesweer. maar het is even warm binnen.

met gewone electrische verwarming zou je 3000W verbruiken gedurende de dag (COP 1:1) en na een dag van 10uur ben je dan 30kWh kwijt. daar zit het verschil

30kWh / 7.5kWh van de warmtepomp is COP van 4
30kWh / 8.5kWh van de warmtepomp is COP van 3.5

Het zit hem ook in vertrouwen hebben.
Jaren geleden had je een rendement van olie en gasketels.
Dan kwamen de HR ketels en plots zat men via dezelfde berekening over de 100%, wat niet kan natuurlijk.
Men is toen overgestapt op HR ketels en later met labels A enz.
Dus eigenlijk boeren bedrog.
De meeste mensen gaan er van uit dat vb een COP van 4, dat je dan een verbruik hebt dat 4 keer lager is dan voorheen.
Dat is toch niet zo.
Als je dan de aankoop/plaatsing kosten mee telt is er weinig winst.

dat ontdooien, dat is het verlies in COP.

Ik lees dat die weerstand 2,4en6 Kw is.
Hoe kom je dan op een verbruik van 500W voor het ontdooien.

Wij hebben geen super geisoleerd huis en daarom komt er hier geen warmtepomp binnen ook al gaat het gas duurder worden.
Vorig jaar hadden wij een gas afrekening van <500 euro voor verwarming en warm water en zijn beiden in pensioen.

Mijn gebuur plaatst warmtepompen voor een kleine firma en als het geen super geisoleerd huis is wordt hen afgeraden om een warmtepomp te plaatsen.
Veel mensen zijn niet echt tevreden over het resultaat omdat ze met gas veel beter af waren zeggen ze.

De reactie zal zijn dat de plaatsers er te weinig van kennen maar dat is na jaren in de business te zitten geen argument.

Hier een filmpje om over na te denken.

https://www.youtube.com/watch?v=GhAKMAcmJFg&t=346s

met mijn accumulatie had ik 19 000kWh verbruik per jaar. de duurste maanden zijn de wintermaanden met bijna 2000kWh per maand. het huis verbruik zit daar natuurlijk ook in.
dat huis verbruik is zo een 800kWh per maand (in de winter iets meer dan de zomer, want ook je verlichting brand meer, en een electrisch vuurtje in de badkamer dat langer werkt in de winter).
Dus de verwarming was met 1000kWh weg in de wintermaanden.

met warmtepomp nu heb ik een maandverbruik in de winter van 1000-1100kWh. trek daar het huis verbruik af van 800kWh, dan verbruikt de verwarming nu 200-300kWh en dat is dus 3-5keer minder dan ervoor ;-).

ik haal natuurlijk die goeie cijfers omdat je de lucht/lucht warmtepomp 2uur kan afzetten als ik ga winkelen, en met de GSM 10min voor ik thuis ben, ze weer aanzet.
op 10min aan 2200W is de boel weer warm. kost dus 366Wh om weer op te warmen
als ik ze laat draaien terwijl we weg zijn, verbruikt die 500W.
2uur x 500W = 1kWh. het is zuiniger de boel te laten afkoelen en daarna weer op te stoken.

met mijn accumulatie stond die de hele dag aan, je kan ze niet 'even' uitschakelen.
is het vandaag warmer en heb je geen extra warmte nodig, pech, de accumulatoren waren warm en het verbruik was al geweest. mag je ramen open zetten om af te koelen.
met de warmtepomp, gisteren was het 15-16° buiten, die stond af overdag

Op zondag 18 februari 2024 08:38:36 schreef MGP:
Wij hebben geen super geisoleerd huis en daarom komt er hier geen warmtepomp binnen ook al gaat het gas duurder worden.
Vorig jaar hadden wij een gas afrekening van <500 euro voor verwarming en warm water en zijn beiden in pensioen.

dat versta ik toch niet. het maakt toch niet uit of je nu een goed of niet goed geisoleerd huis hebt.
bij een niet goed geisoleerd huis, gaat er ook zoveel warmte naar buiten als je met gas stookt.

1m³ gas is 10kWh ruw geschat.
als je geisoleerd huis 30kWh per dag verbruikt om warm te blijven, dan is dat 10kWh met warmtepomp of 3m³ gas.
electriciteit kost 30ct/kWh, gas staat 1,45€/m³. dat maakt 3€/dag voor warmtepomp en 4,5€/dag voor gas.

als je niet geisoleerd huis 60kWh verbruikt om warm te blijven, dat is dan 20kwh met warmtepomp of 6m³ gas. hier heb je dus 6€/dag electrisch of 9€/dag met gas
wat is het verschil dan??? als je natuurlijk een TE kleine warmtepomp zet, en die moet de hele tijd aan 90-100% draaien, dan trekt die het niet.
de mijne verbruikt 500W om op temperatuur te blijven. die is 2200W max, dus die draait op 25%. nu komt de bovenverdieping erbij, en zal die harder moeten werken dan.
wat ook verschil is, ze betalen 500€/jaar aan gas, en jaar later betalen ze 600€ electriciteit meer voor de warmtepomp. maar hadden ze op gas gebleven, was het OOK duurder geworden.

mijn huis is van 1930 (EPC score een hoge F, dat zegt al genoeg zeker want je kan niet hoger dan F), heb een warmtepomp.

komt deze zomer een unit bij boven, en komt dit jaar nog een 2e warmtepomp bij voor mijn vrouw haar massagesalon (nu electrisch verwarmt omdat het weinig gebruikt wordt (af toe eens een uurtje of 2, nutteloos om dat 24/24 warm te houden).

vroeger betaalde ik 302€/maand aan electriciteit.
dat gingen met de oekraine crisis naar 640€/maand, gelukkig had ik reeds warmtepomp. maandelijks betaalde ik 245€, dus een dikke besparing. kostprijs warmtepomp 3900€ met 2 wifi modules in optie erin.
nu ook zonnepanelen en wij betalen 100€/maand electriciteit, MET die dure prijzen nu. zonnepanelen 8000€.

investering 12 000€, maandelijkse besparing van 200-300€. 3jaar en ik ben er al uit. met die hoge prijzen van tijdje terug, bespaarde ik wel 500€/maand. nu de electrische boiler (2000kWh per jaar verbruik) nog vervangen door warmtepomp boiler

Op zondag 18 februari 2024 08:39:10 schreef fcapri:

dat versta ik toch niet. het maakt toch niet uit of je nu een goed of niet goed geisoleerd huis hebt.
bij een niet goed geisoleerd huis, gaat er ook zoveel warmte naar buiten als je met gas stookt.

Ik heb het over de kosten van de omschakeling van gas naar warmtepomp en de nadelen van een warmtepomp.

ik haal natuurlijk die goeie cijfers omdat je de lucht/lucht warmtepomp 2uur kan afzetten als ik ga winkelen, en met de GSM 10min voor ik thuis ben, ze weer aanzet.

Zo wil ik ook niet leven, ook een van de redenen waarom ik nog geen smartphone heb maar een gewone gsm die meestal op de kast ligt.
Maar ik begrijp wel dat de meesten dat een afwijking vinden zoals mijn vrouw ;)

als je niet geisoleerd huis 60kWh verbruikt om warm te blijven, dat is dan 20kwh met warmtepomp of 6m³ gas. hier heb je dus 6€/dag electrisch of 9€/dag met gas
wat is het verschil dan??? als je natuurlijk een TE kleine warmtepomp zet, en die moet de hele tijd aan 90-100% draaien, dan trekt die het niet.
de mijne verbruikt 500W om op temperatuur te blijven. die is 2200W max, dus die draait op 25%. nu komt de bovenverdieping erbij, en zal die harder moeten werken dan.
wat ook verschil is, ze betalen 500€/jaar aan gas, en jaar later betalen ze 600€ electriciteit meer voor de warmtepomp. maar hadden ze op gas gebleven, was het OOK duurder geworden.

het punt is vooral dat je met slechte isolatie en een CV systeem lagere water temperaturen hebt met een warmtepomp. dan krijg je zo'n huis al slechter warm en je kunt de warmtelek bij koude winderige dagen niet weggestookt krijgen wat met gas en hogere water temperaturen wel ging. ik hoor ook vaker dat men ook de radiatoren her en der in huis gaat vervangen omdat de capaciteit op lage temperatuur te klein is.

jouw huis is ivm de accumulatie goed geisoleerd. hier staan nog zat huizen met klasse D en E isolatie. wel dubbel glas, maar nog oud dun glas. zolder niet of amper geisoleerd. ook met gas op van die koude winderige dagen slaat de ketel 2 uur eerder aan om op gewenst tijdstip warm te zijn, en dat is dan nog niet genoeg ook. vlot 6 a 7 graden bijstoken..

luchtverwarming vs radiatoren is nogal een verschil, vloerverwarming scheelt wel, dat is toch al lagere temperatuur en je hebt sneller het gevoel dat het warmer is in huis.

mijn huis is niet goed geisoleerd volgens de belgische EPC norm. ik ben van mening dat het wel goed is, maar ze kijken enkel naar cijfertjes.
oud dubbel glas van 1970, verschillende ramen nog enkel glas.
zolder slechts 6cm isolatie platen (wel potdicht geplakt met die alu tape).
50cm dikke muren, waar ze geen rekening mee houden wegens niet geisoleerd (doet veel natuurlijk).
zo gaan er natuurlijk een hoop NIET naar een warmtepomp gaan, omdat hun huis dan volgens EPC niet goed genoeg is.

wie in een oud huis een warmtepomp wil zetten, is het beste met lucht/lucht, die verwarmt de lucht direct en dat is wel handig.
alles met oude CV installatie radiatoren is daar minder geschikt voor. het kost gewoon enorm veel voor die warmtepomp om dat water richting 60° te krijgen, en dat is ook wat ik gisteren om 20h14. de warmtepomp moet dan quasi continue blijven draaien

[Bericht gewijzigd door fcapri op (12%)]

met mijn accumulatie had ik 19 000kWh verbruik per jaar. de duurste maanden zijn de wintermaanden met bijna 2000kWh per maand. het huis verbruik zit daar natuurlijk ook in.
dat huis verbruik is zo een 800kWh per maand (in de winter iets meer dan de zomer, want ook je verlichting brand meer, en een electrisch vuurtje in de badkamer dat langer werkt in de winter).
Dus de verwarming was met 1000kWh weg in de wintermaanden.

met warmtepomp nu heb ik een maandverbruik in de winter van 1000-1100kWh. trek daar het huis verbruik af van 800kWh, dan verbruikt de verwarming nu 200-300kWh en dat is dus 3-5keer minder dan ervoor ;-).

ik haal natuurlijk di

[...]

1m³ gas is 10kWh ruw geschat.
als je geisoleerd huis 30kWh per dag verbruikt om warm te blijven, dan is dat 10kWh met warmtepomp of 3m³ gas.
electriciteit kost 30ct/kWh, gas staat 1,45€/m³. dat maakt 3€/dag voor warmtepomp en 4,5€/dag voor gas.

mijn huis is van 1930 (EPC score een hoge F, dat zegt al genoeg zeker want je kan niet hoger dan F), heb een warmtepomp.
[bijlage]

Je bent lekker inovatief bezig Fcapri. Maar komt dat verhaal van geen warmtepomp in een slecht ge-isoleert huis ook niet uit de angst dat je bij een echt ouderwetse koude winter die de huidige generatie waarschijnlijk nog niet echt heeft ervaren een warmtepomp het gewoon niet red. En dat je dan dus moet gaan ralibalen van de koude? Of een hele dure extra elektrische verwarming moet gaan bijzetten. En een olie of gas kachel als extra verwarming gewoon niet meer kan. De huizen zijn tegenwoordig zo potdicht gemaakt dat de voor verbranding benodigde verse lucht in onvoldoende mate wordt aangevoerd. Om nog maar te zwijgen over de plek waar de verbrandingsproducten heen moeten.

In Nederland hebben we tegenwoordig niet voor niets een overheids campagne waarin wordt vermeld dat het verplicht is om een co meter in huis te hebben en er alleen gecertificeerd personeel aan kachels, cv-ketels enz mag werken. Boze tongen zeggen natuurlijk dat dat alleen is om te zorgen dat de cv monteurs geld kunnen maken. Maar volgens mij hebben die mensen zeer veel werk en gebeuren er momenteel erg veel ongelukken met slecht werkende verbrandingsinstallaties.

Dat we nu al jaren geen 22 graden onder nul elfstedentocht winter meer hebben gehad wil echt niet zeggen dat dat nooit meer gaat gebeuren. Met het huidige veranderende klimaat onstabiele weer zou het zomaar ineens wel kunnen gebeuren en misschien wel erger dan de oude winters van vroeger.

Je kunt je wel afvragen hoe noodzakelijk het is om je hele huisinstallatie op een kostbare manier zo in te richten dat je die winter die misschien eens in de vijftig jaar voorkomt fluitend door komt. Je kunt ook een spaarrekening opzetten waarop je een beetje geld bewaard om extreme noodstookkosten te dekken voor een extra elektrische kachel.