Hallo,

Onze sectionale poort is uitgerust met een ‘Powerboy’ motor en een externe ‘Stanley 3090 310 MHz 3 Tab Garage Door Radio Receiver, 24VAC, 1 kanaal’ met draadantenne.

Sinds de installatie van zonnepanelen is de communicatie tussen de motor-ontvanger en de afstandsbediening ( 310 MHz Multi-Code type transmitters met 10 ON/OFF dipswitches) sterk verminderd.

-Is er een mogelijkheid om het signaal van de afstandbediening of de ontvangst van de ontvanger te versterken?

-Kan de draadantenne versterkt, verlengd of vervangen worden door een buitenantenne van 310 MHz. Dit soort buitenantennes zijn meestal voorzien van een coax en niet gemakkelijk aan te sluiten op de print op plaats van draadantenne. 310 MHZ buitenantennes lijken ook niet eenvoudig te vinden.

Alvast bedankt voor de feedback.

Zonnepanelen ergens anders neerleggen, op een ander dak leggen. Als het andere dak al vol ligt, verkopen.

Ik denk dat na anderhalf uur wachten dit toch een advies is. |:(

Dit soort problemen zijn niet eenvoudig op te lossen. Sterkere zenders en gevoeliger ontvangers zijn vaak de oplossing niet omdat de ontvanger waarschijnlijk overstuurd wordt door de stoorbronnen. Een gevoeliger ontvanger wordt dan nog meer overstuurd. En met een sterkere zender blijf je dit probleem ook houden.

Er zijn maar een paar mogelijkheden.

De voeding van je ontvanger ontstoren. De kabels die van de ontvanger naar de motor gaan ontstoren. En de antenne op grote afstand van de zonnepanelen plaatsen en met een goede coax aan de ontvanger koppelen.

Als dat allemaal niet gaat kun je misschien hele ontvanger op een grote afstand van je zonne(paneel)omvormer te plaatsen.

Wie er hier fout is is ook niet te zeggen. Je zonne omvormer kan prut zijn. Die straalt gewoon te veel of zet te veel storing op het net. Maar ook je deur ontvanger kan on onvoldoende immuun zijn voor stoorsignalen.

Simpelweg een degelijke zender/ontvanger installeren is de kortste weg naar suc6.
Kijk eens bij https://www.portacon.nl/toegangsbeheer/handzenders-ontvangers

Eens met OXO. Ik vond deze:
https://www.bol.com/nl/nl/p/palmat-draadloze-afstandsbediening-ontvang…

Die je nu gebruikt is zeer eenvoudig te openen omdat altijd dezelfde code wordt gebruikt. En blijkbaar gevoelig voor storingen.

Die frequentie van 310 MHz (eigenlijk 315 MHz) is heel gangbaar in de Verenigde Staten voor afstandsbedieningen maar hier in Europa is het niet toegestaan om die frequentie voor deze toepassing te gebruiken. Daarom is het ook moeilijker om hier de bijpassende antennes te vinden.

Ferrietclamps over de kabels klikken?

Heb je ook storing als de solar spullen niet werken?

[Bericht gewijzigd door joopv op (33%)]

het spul is ook wel tamelijk bejaard, 33 jaar. ik zou de zender/ontvanger eens vervangen dan heb je ook een afstand bediening die niet zo groot als een pak kaarten is. er komt voeding ( vaak 12 of 24V ) en 1 moment contact op die 3 klemmen uit.

Bedankt voor de feedback! Mijn zoektocht gaat verder. Ik probeer de volledige ontvanger te verplaatsen zodat de draadantenne buiten hangt. (als dit tenminste nog wat esthetisch oogt)

@ Joopv:
- Inderdaad, bij het uitschakelen van de zonnepanelen en omvormer werkt de afstandsbediening zoals vroeger, perfect, zelfs op de hoge leeftijd van 33 jaar … ;)

- Als ik mij niet vergis zorgt een Ferriet filter ervoor dat het apparaat minder storing van externe bronnen o.a. draadloze zenders binnenkrijgt. Hier is het probleem omgekeerd de omvormer stoort de ontvanger/zender signalen. Ferrietclamps op de garagepoortontvanger lijkt mijn weinig zinvol?

@ Testman: (er komt voeding (vaak 12 of 24V ) en 1 moment contact op die 3 klemmen uit.) De poortmotor heeft inderdaad 3 aansluitklemmen. De spanning tussen de 2 onderste is 24V. Bij een kortstondige overbrugging (manueel met een korte geleider, bij wijze van test) van beide onderste contacten gaat de poort open. Bij een 2de identieke kortstondige overbrugging gaat de poort terug dicht. Het is mij niet duidelijk of een nieuwe hedendaagse ontvanger hierop kan aangesloten worden?

ik heb de handbediening (binnenschakelaar drukknop) aangesloten op een goedkoop setje "(schakelaar met 2 afstandsbedieningen met rollingcode van ebay) .
werkt al jaren prima met zonnepanelen op mijn dak sinds 2012

Op zondag 18 februari 2024 21:54:59 schreef Franssel:
ik heb de handbediening (binnenschakelaar drukknop) aangesloten op een goedkoop setje "(schakelaar met 2 afstandsbedieningen met rollingcode van ebay) .
werkt al jaren prima met zonnepanelen op mijn dak sinds 2012

Lijkt mij een goede oplossing Franssel. Bedankt voor de tip. Is het mogelijk wat meer info te krijgen welk type schakelaar je gebruikte en hoe je de aansluiting voor elkaar kreeg? Dit zou idd een eenvoudige oplossing kunnen zijn.

vele mogelijkheden bij deze link
https://www.ebay.com/sch/i.html?_id=371831029625&_nkw=433Mhz%20Gar…

ik gebruik deze https://www.ebay.com/itm/126139418854?_trkparms=amclksrc%3DITM%26aid%3… met een voedingsadapter
de 2 draden die naar het binnenschakelaar gaan gebruiken en dienen als puls

Op zondag 18 februari 2024 20:53:37 schreef DeWin:
Bedankt voor de feedback! Mijn zoektocht gaat verder. Ik probeer de volledige ontvanger te verplaatsen zodat de draadantenne buiten hangt. (als dit tenminste nog wat esthetisch oogt)

@ Joopv:
- Inderdaad, bij het uitschakelen van de zonnepanelen en omvormer werkt de afstandsbediening zoals vroeger, perfect, zelfs op de hoge leeftijd van 33 jaar … ;)

- Als ik mij niet vergis zorgt een Ferriet filter ervoor dat het apparaat minder storing van externe bronnen o.a. draadloze zenders binnenkrijgt. Hier is het probleem omgekeerd de omvormer stoort de ontvanger/zender signalen. Ferrietclamps op de garagepoortontvanger lijkt mijn weinig zinvol?

Dat is inderdaad niet zinvol, ik bedoelde om die ferrietclamps te plaatsen op de DC en AC kabels van en naar de solar inverter. Bij de (stoor)zender dus.

Dan maar op zoek naar een andere zender en ontvanger op 24 VDC zoals aangegeven (en op een andere frequentie). Blijkt echter dat de gemeten spanning 33 VDC bedraagt en niet 24 V… Heeft dit iets te maken met klem en bronspanning en is een nieuwe ontvanger op 24 VDC aan te sluiten op de gemeten spanning van 33 VDC?

de 33V is normaal, ACV is dit? in de jaren is de netspanning omhoog gegaan, dus geeft de gewikkelde trafo in de motorunit ook meer op de uitgang aan spanning af. gewoon opletten met kopen of je ontvanger ook werkt met zeg 36VAC voeding.

Bedankt Testman voor de feedback.

Het gaat hier over DCV.(zie foto in bijlage vorig bericht)

Ik dacht volgende ontvanger aan te schaffen: https://www.faacwebshop.eu/catalogus/cat_detail.php?artID=79&keywo…

Maar ik las hierover: 'Is het 33V ac of dc? Indien dc is dit veel te veel' dus wellicht niet bruikbaar?

ik zou safe gaan zitten en een module nemen die wat meer spanning aankan.

Op vrijdag 1 maart 2024 19:58:44 schreef testman:
ik zou safe gaan zitten en een module nemen die wat meer spanning aankan.

Hartelijk dank voor uw advies! Zo kan ik verder!

Op vrijdag 1 maart 2024 20:01:17 schreef DeWin:
[...]

Hartelijk dank voor uw advies! Zo kan ik verder!

Kan een extra 12 v DC adapter geen oplossing biedenvoor de FAAC XR2C 868 ONTVANGER 2 kanalen 868MHz in huizing IP44 - 12/24V AC/DC EXTERNE ONTVANGER

Op vrijdag 1 maart 2024 18:10:03 schreef DeWin:
Dan maar op zoek naar een andere zender en ontvanger op 24 VDC zoals aangegeven (en op een andere frequentie). Blijkt echter dat de gemeten spanning 33 VDC bedraagt en niet 24 V… Heeft dit iets te maken met klem en bronspanning en is een nieuwe ontvanger op 24 VDC aan te sluiten op de gemeten spanning van 33 VDC?

Er is een kans dat een andere ontvanger ook problemen gaat hebben. Ontvangers moeten aan bepaalde immuniteit eisen voldoen en bronnen zoals je omvormer mogen maar erg weinig stoorstraling genereren. Als dat laatste bij jouw (veel) te veel is blijf je problemen houden.

Op vrijdag 1 maart 2024 20:20:06 schreef Ex-fietser:
[...]

Er is een kans dat een andere ontvanger ook problemen gaat hebben. Ontvangers moeten aan bepaalde immuniteit eisen voldoen en bronnen zoals je omvormer mogen maar erg weinig stoorstraling genereren. Als dat laatste bij jouw (veel) te veel is blijf je problemen houden.

Dat zou inderdaad kunnen. Dan is het wellicht aangegewezen om de producent van de omvormer er even bij te halen op zoek naar een oplossing. Alvast bedankt voor de feedback.Ik heb inderdaad het gevoel dat het gevolg aangepakt wordt en de oorzaak blijft bestaan. Hoewel de installateur reeds zijn uiterste best deed om het probleem op te lossen.

je hebt nu een antieke zender/ontvanger op 310MHz terwijl de huidige op 433 of 688 zitten. daar komt nog bij dat je door je getinte autoramen heen moet met de zender, iets wat een auto in 1993 nog niet had. mijn vermoeden is dat je met vervanging toch beter zit als dat oude spul blijven gebruiken.

Op vrijdag 1 maart 2024 20:31:08 schreef testman:
je hebt nu een antieke zender/ontvanger op 310MHz terwijl de huidige op 433 of 688 zitten. daar komt nog bij dat je door je getinte autoramen heen moet met de zender, iets wat een auto in 1993 nog niet had. mijn vermoeden is dat je met vervanging toch beter zit als dat oude spul blijven gebruiken.

Ik kan je redenering volgen, Testman. Ik heb zonet nog even de omvormer uitgeschakeld en het signaal van het antieke zendertje opent vanop 28 m de poort... de boosdoener is dus duidelijk de omvormer.

310 MHz ligt toch in het stuk band wat gebruikt wordt door defensie en beperkt voor Infrastructuur en Milieu ?

Je zou met een spectrum analyser kunnen kijken wat er op 310 wordt uitgezonden. Als het met zonnepanelen te maken heeft moet het in het donker gewoon goed werken. Edit: die conclusie had je al getrokken. Je zou het ding beter kunnen afschermen en met ferriet aan de gang.

Als het ding zo antiek is dan kun er heel goed component waarden verlopen zijn waardoor het nu gevoeliger voor storing is.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (12%)]

Op vrijdag 1 maart 2024 22:14:40 schreef fred101:
310 MHz ligt toch in het stuk band wat gebruikt wordt door defensie en beperkt voor Infrastructuur en Milieu ?

Je zou met een spectrum analyser kunnen kijken wat er op 310 wordt uitgezonden. Als het met zonnepanelen te maken heeft moet het in het donker gewoon goed werken. Edit: die conclusie had je al getrokken. Je zou het ding beter kunnen afschermen en met ferriet aan de gang.

Als het ding zo antiek is dan kun er heel goed component waarden verlopen zijn waardoor het nu gevoeliger voor storing is.

310 Mhz blijkt idd niet (meer) toegelaten, 'destijds' werden zenders op die frequentie kennelijk toch probleemloos geplaatst. Dus nog een reden om de oude zender/ontvanger meteen te vervangen