Ik heb een multikabel en die loopt van de mixer direct out naar een monitor mixer.
Nu heb ik met een Dymo labeler labels gemaakt om rond de kabels te doen.
Na 1 keer gebruik lossen die allemaal.
Ik heb er al extra doorschijnende plakband rond gedaan en deze lossen ook.
De labels zijn dwars over de kabel geplakt.
Naderhand heb ik plastic labels via internet gekocht die je van een blad af moet plukken. Zelfde effect.
Op de mixer zitten die labels ook en blijven mooi zitten, ze zijn er zelfs bijna niet af te krijgen.
Zou dat iets te maken kunnen hebben met de geluidsgolven die door die kabels gaan?
Iemand ervaring mee, of een alternatief

Doorzichtig krimpkous er over heeft vroeger voor mij goed gewerkt. Er zijn ook labelprinters welke krimpkous kunnen verwerken. Werkt prima, als je er toegang toe hebt.
Iets minder, maar zeker OK, zijn de elastische labels van Dymo. Brother heeft daar voor zover ik weer geen equivalent van.

Of pas een kleurcode toe, met de combinatie van ring en kap van Neutrik kan met ruw 100 combinaties maken.

[Bericht gewijzigd door Aart op (26%)]

Vooral bij Metal laten etiketten vaak los. De truc is gewoon kleurloze doorzichtige krimpkous eroverheen schuiven en krimpen..
De dymo doordrukletters zijn dan minder geschikt, omdat de letters dan terugkrimpen. Zelfgemaakte labels met de laserprinter werkt prima.
Ook de moderne labelers zijn geschikt.

De truc is gewoon kleurloze doorzichtige krimpkous eroverheen schuiven en krimpen.

Ik vraag me af hoe je die krimpkous over een XLR connector schuift...

Op zondag 18 februari 2024 16:40:26 schreef kitman:

Zou dat iets te maken kunnen hebben met de geluidsgolven die door die kabels gaan?

Iemand ervaring mee, of een alternatief

Dit is de grootste flauwekul die ik ooit gehoord heb. Echt weer iets dat in die audio wereld is verzonnen. Er gaan geen geluidsgolven door die kabels.

Maar goed je label probleem is er natuurlijk wel. En dat ze er afvallen heeft waarschijnlijk te maken met de gebruikte lijmsoort en de kunststofsoort waar de labels opgeplakt moeten worden.

De enige manieren die ik ooit echt heb zien werken dat zijn labels die echt helemaal om de kabel heen zitten en de tekstopdruk in reliëf in het label materiaal gedrukt is. Van de meeste labels verbleekt op een bepaald moment de inkt of de lijm laat los en het hele label valt er vanaf en raakt zoek. De beste thuis hobby oplossing is een gewoon papieren label beschreven met een kwalitatief zeer goede (meestal zwarte) inkt en dat op de kabel bevestigen met een transparante krimpkous.

Als dat niet gaat is misschien een merkerstift met permanente inkt en dan met met een net handschrift de kabel merken.

Er bestaan ook nog losse nummers die je in een bepaalde volgorde op een ader schuift. Die vallen er nooit vanaf maar ik heb gezien dat ook die verbleken.

Bij mij blijven de label wel zitten. Ik doe de labels dan rond de kabel waarbij er voor de helft overlap is over de label zelf. IK ga dus 1,5x rond de kabel. Door deze overlap hechten de labels uiteinden aan elkaar en blijven daardoor zitten. Hoe meer overlap hoe beter heb blijft zitten is mijn ervaring.
Als de labels echt niet blijven zitten maak ik de kabel schoon met thinner en het thinner zorg ook nog voor een beter hechting lijkt het wel. Ik wacht dus niet dat de thinner droog is.

Ik gebruik echter wel brother label maar van dyno zal er toch ook wel een label zijn wat daar voor bedoelt is.

Voor de 'bier&kots'XLR kabels gebruikte wij vroeger:

Dymo Rhino heeft deze (shrink) to 24mm breed. Ik weet niet meer of dat over XLR past.

Rond de kabel plakken moet ook gewoon goed gaan. Er zijn natuurlijk nog al wat soorten labels, high-tack, chemical, degradable, nylon, papier. enz.

Ik heb een dymo printer. Ik koop tegenwoordig de labels op aliexpress. Niet alleen omdat ze goedkoper zijn (nou goed dan. Misschien wel :-) ), maar ook omdat ze gewoon beter plakken dan de originele Dymo. Kan een voordeel zijn en dat is het voor mij. (de dymo komen makkelijker los net als die gele memo dingen).

Is het soms kabel met siliconenmantel? (daar gaat helemaal niks aan vastkleven)

@Arco daarom moet je minimaal 1,5x rond de kabel. Dan plakt het nog niet aan de kabel maar wel aan elkaar en blijft als de kabel verder niet te veel beweegt wel zitten.

Anders moet je toch met ty-rap labels gaan werken.

Op zondag 18 februari 2024 16:59:07 schreef Thevel:
[...]Ik vraag me af hoe je die krimpkous over een XLR connector schuift...

Daar heb ik geen last van. Ik maak mijn kabels zelf en dan kun je de kous er vooraf op schuiven. Het voordeel van mijn zelfgemaakte kabels, is dat ik zelf de kwaliteit van de stekers en de kabel kan uitzoeken. Ook de afwerking van de kabel in de plug is belangrijk. Het resultaat is dat ik nooit storingen heb en alles uniform is. Ook mijn multies zijn zelf gemaakt.
Van bestaande kabels kun je de pluggen even verwijderen, kous erover en de plug er weer terug aan solderen. Kun je gelijk beoordelen of de kabels roadproof gemaakt zijn.

Op zondag 18 februari 2024 20:33:10 schreef buzzy:
[...]Daar heb ik geen last van. Ik maak mijn kabels zelf en dan kun je de kous er vooraf op schuiven. Het voordeel van mijn zelfgemaakte kabels, is dat ik zelf de kwaliteit van de stekers en de kabel kan uitzoeken. Ook de afwerking van de kabel in de plug is belangrijk. Het resultaat is dat ik nooit storingen heb en alles uniform is. Ook mijn multies zijn zelf gemaakt.
Van bestaande kabels kun je de pluggen even verwijderen, kous erover en de plug er weer terug aan solderen. Kun je gelijk beoordelen of de kabels roadproof gemaakt zijn.

Zo doe ik dat met mijn eigen kabels ook en in het theater doen we dat ook zo.

Een andere manier is transparante XLR ringen aanschaffen en daar het label onder doen (wel priegelwerk) of label óp de XLR (of jack) connector doen en daaroverheen transparante krimpkous. Dan hoef je de connectoren ook niet te verwijderen.

Gewoon om de kabel werkt ook prima...

Dat blijft nooit lang op dezelfde plek zitten. Al snel gaat het label schuiven en laat op de plek van de lijm een smerige, witte, kleverige substantie achter die je voor je het door hebt, overal en nergens aan verspreid.

Ik maak m'n kabels ook zelf en doe het dus ook zoals buzzy beschrijft.

Jackpluggen zijn inderdaad makkelijker, gewoon een label onder een stuk krimpkous aan de plug krimpen en klaar.

De kabels zijn 2,7 mm dik, met Jack conectors voor de direct out op de mixer.
Ik plak ze zoals op de foto van Arco.
Dacht eerst dat het rolletje te oud was en heb een nieuw gekocht, kost € 20 die rommel.
Met die krimpkous ga ik eens proberen.
Heb ook al ander besteld met velcro.
Ben benieuwd.