waar zit de fout: bouwpakket radioontvanger / buizen

even mijn (heel) oude hobby opgerakeld en een eenvoudige ontvanger gebouwd

"https://aliexpress.com/item/32982796760.html"

gemonteerd , maar geen radiostation te horen. Hoe pak ik het aan om te zien waar het fout gelopen is?

[Bericht gewijzigd door Sine op (13%)]

Meetzender op de antenne ingang, dan met de scoop het signaal volgen. Zonder schema kan ik er niet meer over zeggen. Zelf zou ik de (Chinese ?)buizen eerst testen maar de meeste mensen hebben zo'n ding niet. En alle onderdelen testen of voor de zekerheid door gegarandeerd goede vervangen, ik heb het niet zo op Chinese onderdelen.

Hm, een schema zou inderdaad nuttig zijn. Iets zegt me echter dat noch meetzender noch scoop bij de topicstarter beschikbaar zijn, en dan wordt de spoeling dun...

Audio injecteren tussen ontvangstgedeelte en eindtrap (aan de volumepotmeter, bv.)?
Spanning meten op relevante punten en checken op realisme?
Welke typenummers zijn de buizen?
Zijn die twee grijze blokjes met rode draden trafo's? De ene voor alle voeding, de andere audio-uitgang?

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (23%)]

Hoor je wel ruis uit de luidspreker komen? Kijk verder of de gloeidraden branden en of de anodespanning aanwezig is. Zo te zien aan de spoel is het een ontvanger voor de FM band. Er moet wel een geschikte antenne worden aangesloten.

De fout is het ontwerp. Er wordt gepoogd een buisje te gebruiken dat in principe tot niet meer dan 30 a 40MHz werd gebruikt, te gebruiken op FM.
EDIT: is net een ander type buis weer. Geen idee hoe ver je met dat buisje komt.

Als je de reviews van gelijkaardige superreg china kitjes met buisje bekijkt, zie je dat in 9 van de 10 gevallen, hij niet werkt.

Ik heb 'm ook maar dan met batterijbuisjes. Ik heb een fractie van een seconde de bekende superregruis er uit gekregen, maar meer ook niet.

Als je iets dergelijks wil maken met een buis, pak dan een DCC90 (3A5). De ene helft als superreg detector, de andere helft als koptelefoonversterker.

Superregs aan de praat krijgen is een kunst. Duwen en trekken aan spoeltjes, tegelijkertijd rommelen met de anodespanning, capaciteitjes toevoegen hier en daar en plots werkt het. Waarom? Zwarte magie, na 10 variabelen te hebben veranderd is het moeilijk te zeggen welke het nu precies was.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (18%)]

Bedankt voor het posten van het schema. Maar is dit echt het toegepaste schema? Hoe meer ik ernaar kijk, hoe meer het me waardeloos lijkt.

* anodespanning voor de eerste buis komt via de potmeter van 100K, die toch in de eerste plaats bedoeld lijkt om het audiovolume te regelen?
* de hele anodevoeding heeft een weerstand van 10k in serie, hoe kan daar enig bruikbaar audiovolume uitkomen?
* waarom moeten de gloeidraden met hun ene kant aan massa hangen? Toch beter zwevend laten?

Waarmee ik niks wil zeggen over de andere aangehaalde twijfels.

Paulinha, die 1e buis moet op een specifiek werkpunt worden ingesteld, zodat die trap begint te superregeneren. Het meest gunstige werkpunt regel je met die potmeter. Er is geen volumeregeling.

Een binnenkomende RF trilling triggert de oscillator die begint te oscilleren, tot op zo'n niveau dat de buis z'n eigen RF begint gelijk te richten en hij zichzelf afknijpt tot ie weer stil valt. Nu is ie weer gevoelig om opnieuw op te starten, en dat gaat sneller of trager afhankelijk van de amplitudemodulatie of flankdetectie van het opgevangen signaal. D
it proces herhaalt zich met tussen de 10khz en 150khz - dat heet de quenchfrequentie. De tijdsperiode tússen de herhalingen zorgt voor een soort quasi-PWM signaal dat kan worden afgevlakt tot een audiosignaal.

Dit is een methode om uit één buis op VHF enorm veel gain te halen. Veel meer dan een conventionele regeneratieve, die dus NIET genereert tijdens het ontvangen. Het is de allersimpelste methode om signalen op de FM omroepband en op de vliegtuigband hoorbaar te maken. Simpel als in 'weinig onderdelen'. De realiteit is dat ze zelden in 1x goed werken.

Maar er kleven heel veel nadelen aan de superreg. Namelijk heel veel bijgeluiden door alle subcarriers op FM, die voor heterodynes met de quenchfrequentie kunnen zorgen. Ook wordt er op VHF veel signaal uitgestraald als je een 'pittig' buisje hebt.

Die 10k R in serie met de audio eindtrap is acceptabel als je alleen hoofdtelefoonvolume verwacht. Als dat buis je 5mA trekt valt er 50v over die R. Als we er van uitgaan dat er 170v na de brugcel staat, blijft er nog 120v over en dat is meer dan genoeg voor dat buisje.

Het is jammer dat dat ding op hoogspanning werkt. De gebruikelijke manier waarop ik het aanpak is om letterlijk dingen aan te gaan pakken, in te gaan drukken of uit te gaan trekken terwijl het geheel onder spanning staat. Een vinger kan makkelijk een paar tiental PF toevoegen, en als het dan plotseling in werking schiet, weet je waar je een capaciteitje moet toevoegen :+

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (10%)]

Je kunt niet zomaar een lange bedrading gebruiken van de 5-30pF draaibare condensator naar de print en maak dat je zeker de juiste sectie hebt van die condensator, blijkbaar heeft die 2 secties.

Kijk eens naar de bouw in deze video (russisch), draden zo kort mogelijk en ver van elkaar.

https://www.youtube.com/watch?v=7GBcSYToL-4

@Ledlover: welbedankt voor de geduldige uitvoerige uitleg. Het leek me altijd al dat HF en zwarte kunst nauw verwant zijn, en superreg-ontvangers zijn blijkbaar de zwartste kunst van allemaal... Ik probeer het verder niet te begrijpen, en zal dus verder ook maar wijselijk mijn mond en klavier dichthouden :)

Op dinsdag 20 februari 2024 16:20:21 schreef MGP:

https://www.youtube.com/watch?v=7GBcSYToL-4

Wel een spannend filmpje!
Ik zit te wachten totdat die Rus een klap van de 230 krijgt.
.
In het commentaar twijfelt iemand of deze ontvanger geschikt is voor 88-104 MHz.
Om dat uit te vlooien heb je een meetzender nodig.
Of je zegt, het is een regeneratieve ontvanger, dus ik stem de ontvanger af op halverwege de band en dan luister ik via een gewone FM-ontvanger of ik deze Chinese radio ergens kan horen.
Een regeneratieve ontvanger is immers ook een (regeneratieve) zender op dezelfde (ontvangst)frequentie.

Op dinsdag 20 februari 2024 15:32:53 schreef Ledlover:
Als je de reviews van gelijkaardige superreg china kitjes met buisje bekijkt, zie je dat in 9 van de 10 gevallen, hij niet werkt.

Ik heb 'm ook maar dan met batterijbuisjes. Ik heb een fractie van een seconde de bekende superregruis er uit gekregen, maar meer ook niet.
[...]
Superregs aan de praat krijgen is een kunst. Duwen en trekken aan spoeltjes, tegelijkertijd rommelen met de anodespanning, capaciteitjes toevoegen hier en daar en plots werkt het. Waarom? Zwarte magie, na 10 variabelen te hebben veranderd is het moeilijk te zeggen welke het nu precies was.

Ik heb een kitje met een enkele 1A2 batterijbuis, die heb ik ook maar een ms aan de praat gekregen. De lol is er snel af.

Op dinsdag 20 februari 2024 18:17:23 schreef Paulinha_B:
@Ledlover: welbedankt voor de geduldige uitvoerige uitleg. Het leek me altijd al dat HF en zwarte kunst nauw verwant zijn, en superreg-ontvangers zijn blijkbaar de zwartste kunst van allemaal... Ik probeer het verder niet te begrijpen, en zal dus verder ook maar wijselijk mijn mond en klavier dichthouden :)

Zie dit NFOR topic, met een ander buisje. In het topic staat ook een versie uit 1959. In die tijd was het een gebruiklijk goedkoop schema. Maar niet leuk voor de buren, ze storen breed op de ontvangstfrequentie.
https://nfor.nl/index.php?mode=thread&id=293142

Het principe is in 1914 bedacht door Armstrong (die van de FM).

Voor de TS: De opbouw moet veel compacter, de draden naar de afstemcondensator zo kort mogelijk, en gebruik de het deel van de afstemcondensator met het minste aantal plaatjes.

Uit de speaker komt weinig geluid, je hebt meer succes met een hoofdtelefoontje.

Als de 1e buis werkt moet je ruis horen, afhankelijk van de stand van de potmeter. Hoor je niets, neem dan eens een condensator naar de 2e buis los. Met je vinger op die condensator moet je dan alsnog een brom horen.

Heb je ruis, dan ben je nog niet verzekerd van ontvangst, de spoel en condensator moeten wel in de FM band resoneren, met duwen en trekken aan de spoel kan je de afstemkring bijstellen.