Hallo,

onze droger (Miele T491) deed het afgelopen week opeens niet meer (na meer dan 20 jaar trouwe dienst). Draaide nog wel met koude lucht.
Toen heb ik de temperatuurbeveiliging (bij het verwarmingselement) gecontroleerd en vervangen door een nieuwe (160 graden) want deze meette niet meer door.
Een korte test gedaan en verwarmt nu weer wel echter wil geen programma starten (met en zonder nat wasgoed). Als je de startknop ingedrukt houdt dan begint hij wel met draaien maar zodra je deze los laat stopt deze ook weer.
Waar zou dit aan kunnen liggen?
Advies/suggesties wat te controleren/doen zijn welkom.

Bedankt alvast,

Ben

check de relais op de print ook maar eens, die hebben losse solderingen of zelfs verbrande contacten. dat de machine niet blijft lopen kan komen dat de deur niet goed sluit, met de deur open kun je dit ook zo doen met de startknop inhouden?

Dank voor de reactie.

Nee, de startknop begint met knipperen zodra je de deur dicht doet en dan gaat de trommel draaien zodra je de startknop indrukt.
De startknop doet niets wanneer de deur niet dicht is.

Okay , ik zal de relais bekijken.
Kom je via het bovenpaneel bij het relais? Of moet hiervoor de voorkant los?
Ik moet even kijken hoe je e.e.a. los krijgt.

Deurschakelaars hebben nogal last van overgangsweerstand...

Alles nagekeken, relais, bedrading en deurschakelaars lijken allemaal goed te werken.

Het is zo als ik de startknop ingedrukt blijft houden dan doorloopt de droger netjes het programma, draait en wordt warm. Alles werkt goed, ik moet alleen de knop ingedrukt houden.

Zou het aan de startschakelaar en de electronica/de printplaat daarachter kunnen liggen?

Heeft de print geen vochtschade? Gaat startknop weer knipperen zodra je weer loslaat?

Het lijkt idd op een electronische probleem. Mede omdat het een vrij basic toestel is en verder er weinig aan de oorzaak kan liggen. Maarrrrr....dat dit probleem ontstaat is door een basic thermostaatje te vervangen doet wel een alarmbelletje afgaan.

A propos: deze thermostaat is een sod. Deze is resetbaar door in de diepvries te steken. Ik vervang het "nooit" (op een zeldzame anomalie daar gelaten).

Wat zou het verband dan kunnen zijn tss het repareren en het vertonen vd startfout?
1. Mogelijks een verlies op een component die de print in de war brengt. Bv een ntc kabel tss de kast gekneld...
2. Met de werkzaamheid vuil op de print gekomen.
3. Ergens iets niet correct gemonteerd zodat een 2de toets geactiveerd blijft.
4. Toch mogelijk de print stuk door kuiswerk waardoor de zijden draad waar het nog mee in leven hing toch geknapt is. De print dus nazien op oxidatie schade of haarbeuken door mechanische overbelasting.

Een foto van de boven en onderzijde van de print helpt.

Aangezien het toestel een 20 jaar oud is vermoed ik dat bij de reparatiewerkzaamheden mogelijk een oude soldering die al niet meer perfect was nu compleet is "uitgescheurd".

Ook de de kleine elektrolytische condensators kunnen na 20 jaar op zijn.
Hierdoor zijn voedingsspanningen niet meer stabiel, en gaat het apparaat raar doen.

Advies:
Elco's op print gewoon vervangen voor nieuwe exemplaren.
Printplaat opnieuw doorsolderen met goede soldeertin.
Daarna printplaat reinigen met KONTAKT LR (printplaatreiniger is spuitbus met borsteltje).
In 50% van de gevallen doet het apparaat het dan weer.
Deze aktie is ook niet duur (mits men GOEDE soldeerspullen in huis heeft).