Ik wil de deep sleep van mijn ESP32 vervangen voor onderstaand schema.

Ik wil weten welke PIR geactiveerd was, en de PIR pulse
verlengen (TPL5111) zodat de ESP de tijd heeft om dit te
detecteren(tijdens opstarten en setup runnen)

De ESP zal via DONE de PIR detectie reseten.

Het schema is niet klaar wat betreft de TPL5111 (weerstanden enz...),
het gaat om de uitgang naar de FET.

Is er iets wat niet klopt hier voor ik een PCB maak ?

https://multiconnect.in:9390/Batterij%20schakelaar1.jpg

Timing is misschien wat lastig.

Als je de hardware route wilt gaan ... waarom niet twee set-reset FF's?

Pir's setten de FF en als de ESP klaar is reset die de FF's en schakelt daarmee zijn eigen voeding uit.

-edit-

Oh, done is een ingang ... in ieder geval wil je die vast niet verknopen met de !DRV zoals je dat bij de onderste chip gedaan hebt, verder heb ik niet gekeken naar in hoeverre dit klopt of zal werken.

Als kanttekening ben ik geen voorstander van ESP of andere Wifi dingen gebruiken voor sensors met batterij voeding.
Zeker als die PIR's een lamp moeten aansturen of zo, dan ben je al lang en breed de kamer weer uit voordat het ding eens wakker geworden is met wifi heeft gehandshaked en iets van een bitstroompje naar een MQTT oid server gegooid heeft.

[Bericht gewijzigd door Sine op (29%)]

waarom niet twee set-reset FF's?

Het moet in een bestaand ontwerp komen, ik heb geen pins genoeg over.

...Wifi dingen gebruiken voor sensors met batterij voeding.

Het is een LORA device, ik moet wel batterijen gebruiken, deep sleep gebruikt nu 80 uA te veel voor dit device.

Het wakker worden qua tijd is geen probleem, vandaar ook de puls verlenging.
MQTT gebruik ik niet, ik laat de data zien op een eigen webserver.

Er moet alleen gezien worden dat er een keer een puls is geweest op een bepaalde tijd.

Een S/R kost evenveel IO toch?
Sorry, die snap ik niet...

(Herstelt)
Ik zie nu dat de DRV en DONE aan elkaar zit, is fout gegaan bij tekenen.

Een pir aan iedere SET,
Een uitgang van de ESP aan de RESET van beide FF's
de twee uitgangen van de FF's naar de ESP

Zo ongeveer hetzelfde dan je nu hebt.

En je kunt de Q uitgangen van beide FF's met diodes ver-AND-en en daarmee een torretje sturen wat je fet naar massa trekt. Scheelt je weer een gate.

Ik ga het even uittekenen...

[Bericht gewijzigd door ireric op (62%)]

Ik zou i.p.v. TPL5111 en 7402 een kleine pic nemen, simpel en gebruik is in de nA...

Een kleine PIC zou mooi zijn, maar er moeten een groot aantal in de fabriek gemaakt worden, en dan moet er 2 x firmware ingezet worden.

Heb ik ook aan gedacht, maar gebruikt net wat te veel ruststroom,
ik heb dit gemaakt in een simulator, dit werkt ook, maar veel meer stroom dan andere oplossing.

https://multiconnect.in:9390/Latch.jpg

De 7474 verbruikt 20uA

De SN74AUC74RGYR daar de helft van. Welke ruimte heb je nog qua ruststroom?

De ESP32 heeft ook deep sleep met external wake-up (IO pin configureerbaar laag of hoog). Is dat niet efficienter? Ik dacht iets van 30µA

10uA blijkbaar

http://espressif.com/sites/default/files/documentation/esp32_datasheet…

Als dat te veel is, zou ik je ontwerp aanpassen. Is een goldcap bijvoorbeeld geen optie om inactieve periodes te overbruggen?

De ESP32 heeft inderdaad 10µA, op mijn Current Ranger haal ik zelfs 8,5µA.

Maar er zit ook andere sensors op laserafstandmeting, temperatuur/vocht en diverse andere componenten, die allemaal in rust een paar µA gebruiken, zo'n 80µA gemeten en uit de specs opgeteld.

Ik heb de flipflops ook in de simulator geprobeerd, maar ik kreeg niet het gewenste resultaat, om de deep sleep van de ESP te namaken in de simulator met deze componenten.
Vandaar het schema met de diversen logic gates.

Misschien iemand die wel weet hoe ik dat kan doen met de b.v. 7474 ?

https://logic.ly/demo/samples

Maar er zit ook andere sensors op laserafstandmeting, temperatuur/vocht en diverse andere componenten, die allemaal in rust een paar µA gebruiken, zo'n 80µA gemeten en uit de specs opgeteld.

Waarom schakel je deze dan niet door de ESP? Dat lijkt me eenvoudiger dan ook de ESP meenemen in de aan/uitschakeling. Ik bedoel: je bespaart 70uA van alle sensoren en houd 10uA van de ESP in rust over. Je hebt ook geen externe flipflop-schakeling nodig want een PIR haalt de ESP uit de (deep)sleep waarop de ESP dan de sensoren inschakelt en uitleest.

Leg ons anders even uit waarom iedere uA telt. Volgens mij zijn er makkelijkere oplossingen te bedenken dan het in (D-)flipflops zoeken.

Maar ik maak wel even een opzetje; screenshot + video (dank voor je link).

PIR.mp4

D-flipflops zitten óók in de simulator. Dus die heb ik ook gebruikt in plaats van losse poortjes.
Links is input (PIR); rechts is in/output voor de ESP. De drukknop is hier geïnverteerd door een 'NOT gate', maar dat kan natuurlijk softwarematig in de ESP.
De outputs waar de lampen aan zitten, kunnen (zoals genoemd door Sine) met 2 diode's naar een tor die de voedingsspanning van de ESP/andere 'grootverbruikers' schakelt.

Die oude chips als de 74HC74 die kennen de oude lullen zoals ik als "super zuinig CMOS".

Maar als je zo'n ding nodig hebt in een standby-power-reductie circuit, dan ben je wat mij betreft "de sjaak". CPUs kan je tegenwoordig krijgen tot rond de 1uA. Maar als het onderhavige ding 30uA doet: Zou kunnen.

Maar die 74HC74 die gebruikt zomaar 40uA, max 80. In de tijd van milliamperes was dat weinig, nu is het veel, zeker in het kader van "deepsleep".

CMOS zelf kan toch ook nog?
CD4011 (quad NAND) doet max 1 µA in rust.
CD4013 (dual D-flipflop) max 4 µA

Als het probleem eigenlijk veroorzaakt wordt door je sensors, dan kun je mss beter die schakelen. Kan die ESP best zelf denk ik.

Waarom geen 4013? Als ik de datasheet goed lees is deze happy met 1uA

Henz was eerder ;)

[Bericht gewijzigd door Sine op (11%)]

@OPTOdesign

Helemaal top, heel erg bedankt voor alle moeite voor het maken van de simulatie.
Ik ga dit zeker gebruiken...want

Ik heb geprobeerd om de sensors via de ESP uit te schakelen, het probleem is dat als je de voeding van een I2C sensor uitzet de timer met I2C niet meer werkt, de I2C wordt verstoord, in ieder geval mij mijn device.
om een 2e I2C te gebruiken kost te veel GPIO's die ik niet meer hebt.

Iedere µA telt omdat het device zo lang mogelijk met de batterijen moet doen, nu hij 80µA gebruikt is in 1 jaar een kwart van de batterij leeg.

Sine, het zal wel de 4013 worden, 1µA is perfect natuurlijk...
ook heel erg bedankt voor het meedenken.

... dan moet je wel de LEDs weglaten natuurlijk...

Op zondag 25 februari 2024 11:40:46 schreef ireric:
om een 2e I2C te gebruiken kost te veel GPIO's die ik niet meer hebt.

Vaak houden mensen, op allerlei vlak, marge in hun ontwerpen, maar met I/O-poorten schijnt dat toch heel lastig te zijn. In de meeste gevallen kosten extra poorten alleen maar een klein beetje extra board space, die je nu dubbel of zelfs meer kwijt bent met een extra schakeling om het e.e.a. toch weer recht te breien.

Ik denk dat ik er zelf geen moeite mee heb, maar echt alle GPIO's zijn gebruikt. Ik kan alleen nog een extender gaan gebruiken.
Ik had zelf wel het idee dat IOT's meestal toch een schakeling als dit gebruiken, maar ik kan het mis hebben.
Het ontwerp met een 4013 is toch mooi compact geworden zo...

Ik gebruik meestal geen mosfet, maar een SIP32508, die is speciaal gemaakt voor hi-side switching.

Dan ga ik die gebruiken Arco, mooi componentje...

[Bericht gewijzigd door ireric op (66%)]