Dag allen,

Heb in mijn busje diverse laders wat ik `s nachts graag onder spanning hou.

Heb onder de carport een WCD hangen.

Hierom zou ik graag een aansluiting willen maken met een beveiliging in de auto. Is er iemand hier die al eens zo`n aansluiting gemaakt heeft?
Ben benieuwd welke stekkers er gebruikt worden. Het lijkt me niet toegestaan een 230v voeding door de trekhaakstekker te voeren op 2 ongebruikte pinnen.

Nogal algemeen gebruikelijk, op campers en op caravans, zijn industriestandaard IEC60309, zoals bv. hier: https://www.aliexpress.com/item/1005001645517300.html (ze zijn ook buiten China te koop hoor :) maar daarom zijn ze nog niet elders gefabriceerd...)

Bijna altijd ziet men dan een blauwe 16 amp. Ander voorbeeld: https://www.reimo.com/camping-shop/elektrik-fuer-wohnmobile-batterien/…

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (21%)]

Elke camper heeft zo'n 230V aansluiting, zou eens beginnen in een camperwinkel

Trekhaak is allemaal 12v geschikt

Op zondag 25 februari 2024 15:31:44 schreef DK:
Elke camper heeft zo'n 230V aansluiting, zou eens beginnen in een camperwinkel

Trekhaak is allemaal 12v geschikt

24 volt doet het ook hoor. 230 Volt is het echter niet voor gemaakt.

Ik gebruik voor de toegang naar mijn busje een Bulgin Buccaneer conector set. Die zijn IP68 klasse. Je hoeft maar een klein gat in je plaatwerk te maken en de aansluitingen van het chassisdeel zitten binnen in je wagen.
Het type dat ik gebruik kan 10A aan. Dat is voldoende op een campimg, tenzij je ook zware machines in je busje wilt gebruiken. Ik draai een 12V 10A acculader 4 10W halogeenlampjes en soms een 500W ventilatorkacheltje. Dat blijft allemaal binnen die 10A van de connector.
Er is een groter model voor hogere stromen, maar dat behoeft een veel plus 4 gaten voor bevestiging groter gat, steekt meer naar buiten en geeft dus meer kans op beschadiging.

Bovenste plug is voor een boordstekker a la aansteker plug, maar dan dunner om de 12V buiten te kunnen gebruiken. Daaronder het betreffende buccaneer chassisdeel.

Indertijd gekocht Bij Conrad, maar als je goochelt op Bulgin Booccaneer, vind je meer aanbieders. De 3-polige versie heeft de vereiste voorijlende aardpen.
In het busje zit een 10A Alamat ter beveiliging.

Bijna 20 jaar tevedenheid

Alternatief is een inverter (die zit er misschien al in) in je busje en dan gewoon de 12V kant voeden/ op pijl houden.

iets dergelijks gemaakt voor een druppel lader in een wagen die steeds met platte accu stond. gewoon een rubber verlengkabel naar de lader en door de deur van de bestuurder en door het stuur heen met een lus, dan werd de kabel niet vergeten uit te trekken voor aan te rijden. de kabel paste tussen de deurrubbers dus kon ook gewoon op slot. weer insteken na gebruik was de volgende hobbel weer maar ja :P

Zo'n Bulgin stekker ken ik, wist niet dat de beschermgraad zo hoog is.
Dit zal hem gaan worden.
Bedoeling is een 230vdc relais mee te laten schakelen en een hulpcontact hiervan te gebruiken om te voorkomen dat de auto kan starten. Zal hiervoor even moeten zoeken welke draad het beste verbroken kan worden. Misschien de geschakelde plus.

Dit zit in campers, caravans en boten. Dit is opbouw, meestal gebruiken ze inbouw.

Op zondag 25 februari 2024 21:27:10 schreef shue:
Zo'n Bulgin stekker ken ik, wist niet dat de beschermgraad zo hoog is.
Dit zal hem gaan worden.
Bedoeling is een 230vdc relais mee te laten schakelen en een hulpcontact hiervan te gebruiken om te voorkomen dat de auto kan starten. Zal hiervoor even moeten zoeken welke draad het beste verbroken kan worden. Misschien de geschakelde plus.

Ik heb daarvoor een realis wat op de 230V aansluiting reageert Als ik dn mijn contact aan zer begint er een zoemer te loeien, Mooier zou het zijn als je in de plug een neodymium magneetje plakt en een hall sensor op de wagen, die een relaisschakelt waardoor bij het aanzetten van het contact een signaal geeft. Dan hebje ook een waarschuwing als je eerst de verlengkabel uit het stopcontact trekt dan "bij de buren op de koffie gaat", om vervolgens weg te rijden en de kabel achter je aan te slepen omdat die er nog aan hing....
Ook een militaire kabel, zonder contat pennen, maar net magnesische contacten helpt dan: Die schiet dan gewoon los en blijft achter.... wel een heel dure oplosing en niet alleen door de dure connectors.
Houd gewoon je protocol aan eerst de kabel van de wagen halen, dan oprollen ende stekker uit de verdeelkast. Klaar!

@fred:
Dat is juist het probleem, die CEE digen steken er te ver uit aan de zijkant, of je moet een gigantisch gat in de carroserie maken om hem te verzinken en hopen dat geen geen lekkage komt.
Of nog erger: Roest.
Ik schreef al: Mijn oplossing doet het al bijna 20 jaar zonder problemen!

neem een set met meer contact pennen, verbind met de stekker die je erin steekt 2 pennen door, krijg je altijd melding of er nu voeding opstaat of niet.

CEE stekker (standaard in caravans/campers)

https://www.obelink.nl/pro-plus-cee-wandinvoerdoos-535782.html

https://www.kampeerwereld.nl/custom/page/page_content_img/726853/30260_crusader-cee-invoerdoos-wit-nd.jpg?width=476&height=426&extent

Of compacter: Een Defa stekker in het chassis/bumper
https://spanningsomvormer.nl/product/defa-aansluitset-230v-15-mtr/

die 2 zijn de meest gebruikte stekkers voor dit soort toepassingen. Uiteraard zijn er tig andere opties (bv Neutrik Powercon true), of aparte stekkers, maar zeker met specifieke stekkers is de verkrijgbaarheid natuurlijk een stuk lastiger.
Let wel op de juiste IP sealing, afhankelijk van de gebruikte stekkers zijn er diverse kapjes/rubbertjes nodig om de bijbehorende IP rating te halen.

Zelf gebruik ik het liefst Defa. CEE is fysiek wat robuster maar vraagt om een 'mega' gat in de carrosserie, defa is mooier en subtieler verwerkt naar mijn mening.

@TESTMAN:
Helaas geen plugen met vooreilende aarde met meer dan 3 pennen.

@ DJSmilie:
Wel eenn gat waar je een arm door kan steken nodig. Houdt dat maae eens waterdicht op een carosserie, waar geen stukje vlak bij zit....

In de botelarij gebruiken we deze ook wel:

https://bootplus.nl/7510-large_default/walstroom-stopcontact-male-kunststof.jpg

Dan hoef je niet zo'n immens gat te zagen, bij deze iets van 66 mm.

Heeft die ook een waterdichte schroefkap aan de stekker?

Blijft dat die Bulgin Buccaneer dingen IP68 specificatie hebben, ook als de plug er uit is en de kap er op geschroefd.

Wat ook kan is een Type 2 laadaansluiting plaatsen. Met wat slimmigheid daaraan gekoppeld kun je dan zelfs bij een laadpaal gaan staan... O-)

Een slim idee! Maar ik heb zo'n verdenking dat die stekkers en "chassis"delen niet goedkoop zijn. En voor de topicstarter is het overkill, die wil enkel druppelladen onder de eigen carport. Een minimumoplossing zou zelfs kunnen zijn om de diverse laders droogweg in een verlenghaspel te pluggen, die via een raamspleetje naar het stopcontact gaat.

Op maandag 26 februari 2024 13:03:16 schreef Paulinha_B:.. "chassis"delen niet goedkoop zijn...

Daar zit over het algemeen nog wel wat "extra's" aan vast zoals temperatuursensoren. Én vaak alleen per 10 of meer te bestellen.

Op maandag 26 februari 2024 12:00:01 schreef Tidak Ada:
Heeft die ook een waterdichte schroefkap aan de stekker?

Die variant is er ook, met schroefkap:

https://cdn.webshopapp.com/shops/308374/files/369522366/580x400x2/marinco-marinco-walstroom-stopcontact-inbouw-rvs-3.jpg

Het is voor schepen/boten dus dat is echt wel waterdicht.