Test eerst met de thermostaatvoeler er uit of thermostaat doorlussen, +7 Graden is niet genoeg.. laat kast een aantal uren draaien als de achterwand nagenoeg geheel bevroren is en de kast temperatuur is gedaald beneden de 0 Graden , dan is kast thermostaat wisselen echt wel waard! Draaien aan schroefjes van de regeling thermostaat kan, maar de veer is inwendig zwak geworden en je krijgt het niet precies meer.
Test gedaan met de voeler eruit. Van 20gr in de kast naar - 5gr op een goede 2 uur tijd (weliswaar zonder etenswaren). Koude is verspreid van boven tot onder.
Had ervoor even getest met de regelschroefjes, maar koeling stopte (compressor uit) tekens na enkele minuten (als de voeler wat koude merkte).
Is ook wat een gedoe die schroefjes aangezien het gokken is hoeveel je exact moet draaien. Heb dus toch maar een nieuwe thermostaat en lamp ffitting besteld.
Update volgt nog...
Oww OK, dat is de beste gok want dat schroeven met die thermostaat is een geknoei wat alleen in een gecontroleerde testomgeving werkt en maar tijdelijk is. Maar in 2 uur tijd naar - 5 Graden is het koelsysteem wel OK.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lijkt me inderdaad dat de thermostaat echt gaar is. Ik dacht dat je met schroeven het verschil wel moest kunnen zien, is inderdaad geen oplossing verder.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kan zijn dat er bij het capillair iets geknikt of geplet is, dan werkt de temperatuurinstelling ook niet meer goed.
Thermostaat ontvangen...type C00383124 (was ook het vervangmodel volgens enkele shops), maar jammer genoeg past fitting C00424978 niet.
Ben navraag aan het doen bij die shops als ze het overeenkomstige artikel kunnen aangeven, maar vrees dat ze allen het type / model van de koelkast nodig hebben (en dat plaatje of stikkertje ontbreekt jammer genoeg)
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Alle leveranciers zijn nochtans eens dat het moet juist zijn.
2 mogelijkheden. Ofwel is alle info mis. ofwel doe je het verkeerd. In bijlage wat uitleg over de ombouw van 2 vervangelementen.
Volgens Bauknecht is de socket deze: 481246698982 maar ik betwijfel of dat juist is. Maar het maakt kans.
Persoonlijk zou ik gewoon de originele houder omvormen met draadjes aan de thermostaat. Gewoon zien dat de nummer vd thermostaat aansluitingen overeen komen. 6 aan 6, 3 aan 3, 4 aan 4. die nummers staan bij de aansluitingen op de thermostaten. Heel complex dus enkel aan beginnen als je goed weet wat je doet.
De nieuwe fitting komt overeen met de foto zoals uw procedure beschrijft. De thermostaat zelf lijkt iets anders te zijn. Contact 4 + 3 staan vertikaal, contact 6 staat echter horizontaal (in de procedure lijken alle contacten vertikaal, dus in dezelfde richting te staan).
De contacten doorlussen dacht ik ook nog aan, moet alleen even checken hoe ik de thermostaat wel kan bevestigen in de behuizing zodat deze mooi vast blijft zitten.
in bijlage: foto van nieuwe fitting & thermostaat
EricN
nee, de oude socket is heel anders...
Maar een beetje een dirty oplossing gevonden toen ik aan het kijken was om de nieuwe thermostaat met kabeltjes te verbinden met de oude socket. Heb van de nieuwe thermostaat het connectortje dat horizontaal staat een kwartslag kunnen draaien. Past nu wel mooi in de nieuwe socket.
Wordt dus nog vervolgd 
De meest dirty oplossing om een cheapo koelkast werkend te maken, was de oude vader van een kennis van me, die met een relais, een losse adapter en een honeywell kamerthermostaat de koelkast weer werkend kreeg.
Die koelkast heeft zo een paar jaar in m'n studentenwoning gedraaid. Blijkbaar kunnen die honeywell's tot 5 a 7 graden ingesteld staan. Maf gezicht hoor, zo'n beige ding in je koelkast.
Werkte goed, zolang je niet lomp deed. Dan ging die kwikdruppel schommelen en klapperde de compressor aan en uit. Doe dat te vaak en ie liep een half uur niet meer aan.
haha een Honeywell kwikthermostaat! ja wel grappig!
Of de thermostaat doorlussen en een tijdklok tussen stekker en stopcontact
: half uur aan, uurtje uit.
Contact kan je ook gewoon recht draaien en past deze wel IDD ook zo vaak gedaan..
Nee klopt EricN en wel vreemd, komt uit dezelfde fabrieken.. maar laatst ook een ander merk er mee gezien een Gaggenau
[Bericht gewijzigd door smd op (20%)]
EricN
@smd. Bij aswo komen er meer merken te boven waar dat blijkbaar in gebruikt is. Smeg bv.
Ik heb nog ergens een voorhistorische koelkast draaien met zulke timer tussen de stekker. Ooit eens een topic voor ingedient betreffende de ontdooi timer die niet meer verkrijgbaar blijkt. Draait nog steeds zo dus.
Edit: gevonden: https://www.circuitsonline.net/forum/view/156489
@ ledlover. Een huiskamer thermostaat gaat niet automatisch ontdooien. Ik vraag me ook af wat de overshoot en duty cycle gaat doen.
Nog meer 'red-neck' gehalte: thermostaat overbrugd en stekker in een tijdschakelaar. Beetje uitproberen wat de goede aan-uit periode is, maar als noodoplossing werkte het. Honeywell is i.d.d. beter.
@ EricN, sja, die 1963 kast waren oerdegelijk, gemaakt voor een halve eeuw minimaal!! IDD een ontdooitimer is er niet meer maar een moderne timer zal wel werken.. probeer te behouden want de koelsystemen draaien op zijn gemakkie..
Kleine update die ik nog moest geven...
Thermostaat is dus vervangen, toestel doet terug wat hij moet doen.
Heb bij het opstarten nogmaals even gecontroleerd hoe de koeling zich nu inzet. De koeling aan de achterwand start dus effectief beneden en gaat zo verder omhoog (effectief voelen aan de achterwand, niet de luchtstroom zelf). Zoals ik begrepen heb van EricN dus niet ideaal, maar met een lege kast koelt hij wel +- 10° per uur (max stand). Ik ga dit nu met een volle kast en het bijvullen nog wat opvolgen, maar voorlopig lijkt het me ok.
Aan allemaal dus nog eens extra bedankt om mee te denken / tips te geven ivm de mogelijke oplossingen en vervangonderdelen.
EricN
Bij dit type is het interessant te weten tot op welke hoogte de achterwand bevriest. Bij een gewone koelkast is dat van boven tot bijna aan het gootje beneden. Ik gok dat deze van beneden tot halfwege rijmt.
Ook is het interessant de temperatuur op elke legger te meten. Het verschil boven/onder is meer dan bij een gewone.
nee het is IDD ongewoon om vanaf beneden naar boven te koelen, ook met de evt olieresidu wat meekomt tijdens koelproces blijft het in koelsysteem, vloeit er niet uit. Maar een lege kast koelt zowizo slechter en de efficientste stand is 3 a 4 van de thermostaat.
Op maandag 4 maart 2024 17:34:09 schreef EricN:
Bij dit type is het interessant te weten tot op welke hoogte de achterwand bevriest. Bij een gewone koelkast is dat van boven tot bijna aan het gootje beneden. Ik gok dat deze van beneden tot halfwege rijmt.Ook is het interessant de temperatuur op elke legger te meten. Het verschil boven/onder is meer dan bij een gewone.
Bevriezing van de achterwand is wel tot boven. Maar ik ga uit nieuwsgierigheid wel nog gelijktijdige metingen doen (onder, midden en boven), maar moet nog een extra thermometer halen.