Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik ben bezig een verdeelkastje voor de tuin te plaatsen.
Daarvoor is een Hager kastje aangeschaft.
Nu blijkt dat daar keurig twee verbindingsstrips in te zitten, maar alleen voor fase en nul.
Nergens iets voor de aarde. Ik zie daar ook niet onmiddellijk een plaats voor.
Hoe wordt dit in de praktijk gedaan?
Uiteindelijk moet dit er inkomen:
Verder zoek ik naar 'klemmetjes' voor MGE modules. Het zij die dingetjes, waarmee ze aan de rail gefixeerd worden.
Ik heb er een aantal waar de klemmetjes defect of afwezig van zijn.
Kan iemend me daar aan helpen???
k hoef alleen de klemmetjes te hebben,; liefst die van nylon achtig materiaal, dae oudere worden bros en breken.
Ze zijn van oude MGE automaten e,d, te verwijderen door 'beentjes met voetjes' samen te knijpen en dan het klemmetje naar binnen te schuiven.
Ik zou je er zeer dankbaar voor zijn.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Je hebt toch een railtje voor je aarde?
Die zie ik zitten.
Voor de fase heb je ze zelden nodig.
Deze oude installatieautomaat en aardlekautomaat zou ik niet meer gebruiken.
Nu blijkt dat daar keurig twee verbindingsstrips in te zitten, maar alleen voor fase en nul.
Nergens iets voor de aarde.
In elke verdeelkast die je tegenkomt is de aardingsrail groen en nulrail blauw
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op donderdag 29 februari 2024 17:17:56 schreef Toeternietoe:
Deze oude installatieautomaat en aardlekautomaat zou ik niet meer gebruiken.
Waarom niet? De aardlek is een A-type dus geschikt (en zelfs 10 mA nog gevoeliger), wel even testen of die het nog doet.
Die B10 zie er ook nog prima uit.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
die ouwe merin gerin zut beter in de kliko schuiven idd, altijd die kunstof railklem die rot is geworden. dat had de productie van voor 2002 standaard. heb er al honderden weggemikt uit oude kasten, niet meer betrouwbaar..
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Ok, kijk dat is een duidelijk antwoord. Ik moet ergens ook nog wat van die oude dingen hebben liggen. Kan ik dus zonder spijt gewoon wegmikken dus.
Welke series waren dat dan?
testman
kun je zo zien, de railklem is van cremekleurig bros kunstof bij de slechte reeksen waar de latere uitvoering van wit glad kunstof is en wel heel blijft. heel de jaren 90 reeks heeft er sowiso last van.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op donderdag 29 februari 2024 17:43:10 schreef henri62:
[...] Waarom niet? De aardlek is een A-type dus geschikt (en zelfs 10 mA nog gevoeliger), wel even testen of die het nog doet.
Die B10 zie er ook nog prima uit.
Die aardlek werkt prima en triggert al bij 6mA. Dat is ook de reden dat ik deze gebruik uit oogpunt van selectiviteit.
De andere MGE-ers zijn ook speciale type automaten, alsmede goede relais.
Het gaat mij dus om die witte nylon-achtige railklemmetjes.
Verder gebruik ik Schneider automatren en ALS-sen
Op donderdag 29 februari 2024 18:13:55 schreef Tidak Ada:
Het gaat mij dus om die witte nylon-achtige railklemmetjes.
Ga je nooit apart vinden. Enige wat je kan doen is een tweedehands automaat kopen en dat ding eraf halen. Hopelijk lukt dat zonder kleerscheuren want idd van dat type automaat sneuvelen die dingen als vliegen als ze wat ouder zijn.
De meest recente Gardy automatenreeks voor de merknaam verdween lukt ook trouwens
En omdat je toch blijkbaar toch zicht op België hebt 
Tidak Ada
Dat bedoel ik ook. Als iemand ergens van dat spul dumpt, dan ben ik gesteld als hij dat clipje er voor mij uit redt…. En dan liefst die witte van nylon.
B.v.d.,
T.A.
Tidak Ada
Nog even dit:
Blauw = N en groen/(geel) = aarde, dat valt te begrijpen….. Maar waar laat ik in dat geval de fase, als ik beide ALS-en dubbelpolig uitvoer? Twee draden in één klem is immers verboden?
Nee, niet in het geval van bovenstaand voorbeeld, maar in een tweede situatie, waar één voedingslijn wordt gesplitst naar twee, elk met een eigen ALS.
Max 2 draden in 1 klem, in Belgie toch. En je mag met wago's doorverbinden als je meer draden hebt.
Groetjes,
eSe
Tidak Ada
Voedingslijn komt met massief binnen, dus maar een draad toegestaan en een dubbele adereind onmogelijk.
Ik weet niet of Wago’s hier in NL zijn toegestaan.
Ik denk nu dat zo’n metalen aardblokje/‘kroonsteen’ onder de ALS-en mag, maar lijkt me wel een mogelijkheid.
Ik zal het even tekenen, maar dat moet op de PC (nu de telefoon).
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Als je geen haast hebt, ik heb nog wat van die zut in de niet meer gebruiken bak liggen.
De bak staat momenteel op 150 km dus even geduld...
Btw, in zulke kastjes lus ik de aarding door met een wago in de regel..
[Bericht gewijzigd door Jinny op (21%)]
Tidak Ada
Op donderdag 29 februari 2024 21:32:52 schreef Jinny:
Als je geen haast hebt, ik heb nog wat van die zut in de niet meer gebruiken bak liggen.
De bak staat momenteel op 150 km dus even geduld...Btw, in zulke kastjes lus ik de aarding door met een wago in de regel..
Graag!
Dat met die WAGO mag dus? of is dat clandestien?
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Op donderdag 29 februari 2024 21:44:07 schreef Tidak Ada:
Dat met die WAGO mag dus? of is dat clandestien?
Ja, waarom zou dat niet mogen?
Als het maar deugdelijk gebeurt.
[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op (11%)]
Tidak Ada
testman
je mag wel dubbel stug in de klem zetten, maar dan alleen isolatie eraf pellen en de draad uit 1 stuk door laten lopen, dus een U erin buigen.
Tidak Ada
Weet ik, maar dat eindje wat uit de muur komt is helaas te kort. Eern hela nieue draad trekken wordt te veel: dan moeten plafonds van gang, huiskamer, keuken en toilet open..... (Henkie is niet helemaal gek!)
benleentje
Golden Member
Op donderdag 29 februari 2024 20:40:20 schreef Tidak Ada:
Twee draden in één klem is immers verboden?
Sinds wanneer?
Je komt maar zelden klemmen tegen waarin er echt maar 1 ader mag. 2 mag dus bijna altijd. Als dat niet zo was zou bedrading van een kast echt en ramp worden.
Wel is altijd verstandig om te kijken of draden ook goed vast zitten in de klem door er even aan te trekken.
Tidak Ada
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
2 draden onder 1 aansluitklem mag niet, tenzij...
De klem moet er voor geschikt zijn.
Dit is nog wel eens moeilijk te beoordelen.
2 draden van de zelfde dikte en samenstelling onder 1 klem mag vaak wel.
2 verschillende draden is geheel afhankelijk van het verschil van de draden.
Als je nu wat nieuws koopt zit veel van deze nuttige informatie bijgeleverd. Soms een papiertje, soms wel eens een klein boekje en soms aan de binnenzijde van het doosje.
Op de website van de fabrikant is vaak ook veel terug te vinden, of in de technische catalogus.
De verbinding van de draad of draden moet mechanisch EN elektrisch goed zijn.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Op vrijdag 1 maart 2024 09:41:12 schreef revado:
Als je wago's gebruikt kan je ook zo'n beugeltje gebruiken.
In een kast mogen wago's alleen maar mits ze vast zitten zover ik weet.[bijlage]
Daar is (helaas) geen ruimte meer voor in het K#$%^kastje.
Het kastje is zeer klein, weinig ruimte om een lusje in een draad te leggen. Materiaal is zeer dun, als er maar een draad iets tegen de buitenkant komt zie je dit gelijk als de kap erop zit (als je de kap er al op kan krijgen).
Zooi.
Gelukkig of helaas maar 1x toe te hoeven passen.