Beste CO-ers,

Op een bestaande melkstal (vacuumpomp) wil ik een frequentieregelaar vervangen (is overleden). Op zichzelf geen probleem. De sensor wil ik hergebruiken. Het is een Telemecanique XMLFM01D2015. Het als al een oudere type.

https://www.telemecaniquesensors.com/pl/en/product/reference/XMLFM01D2…

-1 tot 0 bar. Met als output 4-20 mA. Misschien een domme vraag, maar is 4 mA 0 bar en 20 mA -1 bar? Of is dit precies andersom?
De frequentieregelaar die ik in gedachten heb, kan z'n analoge ingang nl. niet inverteren.

Alvast bedankt.
Corné

Dat je eenvoudig kunnen testen denk ik Sensor niet aansluiten op het vacuum systeem en de mA stroom meten.

Aan de pid regelaar kun je soms de gain negatief op geven dan werkt de regelaar andersom.

Kun je bij de instellingen van de sensor ook niets ingeven?

De meeste frequentie sturingen hebben een software matige oplossing hiervoor.
In de software kan je een "venster" programmeren waarbij de twee meetwaarden van je druksensor worden omgerekend naar twee vrij te kiezen uitgangsfrequenties.

Met andere woorden alle meetwaardes tussen de twee grenzen worden omgevormd tot een continue toerental traject.

Zowel offset als versterking (positief of negatief) kan ingesteld worden.

Het probleem is meestal dat je een manual van 500 pg moet doorwerken om dit soort dingen te programmeren in de sturing.

Bedankt voor jullie reacties!

De regelaar die ik in gedachten heb, heeft een vrij beperkte functionaliteit (is de prijs ook naar) en degene die het betreft zit niet helemaal naast de deur, vandaar mijn vraag. Anders had het vrij makkelijk te weten geweest, gewoon multimeter op mA stand er tussen. Eventueel met weerstand.

Bijna alle drukopnemers beginnen wel met 4mA bij minimale druk, maar ja dit is een vacuumdrukopnemer.

Spanning er op zetten en het stroompje meten, die ligt nu of in de richting van 4 of in de richting van 20

Ik heb de documentatie eens bekeken en daar werd je niet wijzer van.
Ik zou er een mailtje aan weiden.

https://www.telemecaniquesensors.com/nl/en/support/technical-support

Gr.F_S

Wel een zeer vreemde sensor. Output 4 - 20 mA. Twee draads, en toch...
Max switching currend 200 mA
Currend consumption 80 mA
Operating frekwentie 50 Hz

Normaal is dat de uitgang 4 mA is, en naarmate er meer vacuum is de stroom toeneemt tot 20mA bij -1 bar

Ik kan niet zien of het een relatieve of een absolute drukopnemer is.

Is vervangen door XMLRM01G0T25.
Let op, deze is (minimaal) 3 draads!
Daar is wel een uitgangsgrafiek van te vinden, maar daar staat weer een foutje in.......

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op (20%)]

Er zijn meerdere modellen alleen 4-20 mA en ook 4-20 mA en een extra digitale uitgang die 200 mA kan schakelen en nog een aantal verschillende variaties.

Gr,F_S

[Bericht gewijzigd door F_S op (15%)]

Vandaag even langsgereden en de sensor op een kleine frequentieregelaar aangesloten (ik had alleen een grote stroomtang met spanningsmeting bij me).
In rust gaf de sensor 15V (niet aangesloten). Op de frequentieregelaar gaf hij 100% aan. Met vacuumpomp aan, zag je de waarde zakken 50%.

Zijn er omvormers om dit eventueel te veranderen? 4-20 mA naar 20 - 4 mA?

Of zou het al helpen als ik de sensor op de referentie aansluit van de PID-controller en de feedback als setpoint gebruik?

De FO die ik in gedachten heb, kost nl 280 ex btw (4kW 400V). Iets anders vind je niet zo snel in de prijscategorie.

Edit:
Ik zie dat je de ingang toch wel om kunt draaien, ik ga dit maandag even testen met zon type regelaar, zodat ik de 4kW toch wel kan bestellen.

[Bericht gewijzigd door Corné 12 op (11%)]

Ik zou gewoon een duurdere FO kopen. Er zijn best kastjes die meetwaardes kunnen omvormen maar die zijn ook verre van goedkoop. minimaal 160,- . De prijs heb ik van een 0 - 20mA to 0 - 10V converter.

https://www.sensorsone.com/4-20ma-to-20-4ma-signal-inversion/
https://www.deltaohm.nl/continu-meting/hd978tr3-signaal-converter-420m…

Of je moet het in de hobbyhoek willen zoeken en zelf iets in elkaar willen
solderen.

Op ali wel wat gevonden
https://nl.aliexpress.com/item/32464241388.html?gatewayAdapt=glo2nld

Over wat voor frequentieregelaar hebben we het helemaal?

Commander S100, ondanks ik er niet meer dagelijks mee werk (andere job), blijf ik wel merk getrouw.

Ah, de S100 is redelijk basic. Een A merk voor een ali prijs.
En erg nieuw dus het duurde even voor je P6.22 en P6.23 gevonden had :-)

Klopt betreft de Ali prijs, tussen de S100 en C200 zit nog al een flink prijsverschil.

P6.22 en 6.24 ter verbetering;). Ik heb er 1tje te leen kunnen vinden, het lijkt te werken.

Op dinsdag 12 maart 2024 19:35:23 schreef Corné 12:
Klopt betreft de Ali prijs, tussen de S100 en C200 zit nog al een flink prijsverschil.

Klopt: die S100 is ontwikkeld om met de ali's mee te kunnen, en dat is ze gelukt. Geweldig apparaat, ik heb er al zeker 60 van gebruikt in korte tijd.
Het enige wat ze missen is de interne codesys PLC en een remchopper.
Maar daar staat weer tegenover dat ie altijd te programmeren is, al zit ie nog in de doos in het magazijn, met een goede app.