hallo ik heb een crown ce2000 versterker en nu is deze capacitor stuk..
weet iemánd wat deze doet en waarom deze stukgegaan is?
er zit er maar 1 in.
zou het te maken kunnen hebben met dat 1 kant clipt? en dus niet werrkt.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Zolang we niet weten waar in het schema hij thuishoort is er helemaal niets van te zeggen.
Weet je overigens zeker dat hij stuk is heb je dat gemeten?
[Bericht gewijzigd door pa3gws op (25%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Weet je overigens zeker dat hij stuk is heb je dat gemeten?
Dat zie je toch zo, hij mist de helft 
Wat is er kapot aan die condensator ? En hoe heb je dat gemeten ? Die dingen gaan zelden tot nooit kapot. En als ze dat wel zijn dan zitten er vaak gaten in gebrand.
nou iemand die zogenaamd verstand ervan heeft, heeft met een multimeter zitten meten en kwam tot de conclusie dat deze stuk zou zijn..ik heb hem er toen maar uitgehaald..
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Ik denk ook dat er helemaal niks mis is met die condensator, hij mist wel zijn pootjes ook. Nu is ie pas echt stuk. Ik zou ook willen weten hoe je tot de conclusie komt dat ie stuk is, dit is zo te zien gewoon een ontstorings cap, ergens in een voeding.
Zelfs al is ie stuk zou je dat zien en dat heeft meestal geen uitwerking op het apparaat zelfs. Enkel dat ie misschien het stroomnet gaat bevuilen. Een gewone cap van 1uF zo te zien. Heb je die gemeten met een capaciteitsmeter?
En inderdaad met zo weinig info is er niks over te zeggen, wij hebben geen glazen bol staan thuis...
pa3gws
De pootjes van de condensator staan helemaal niet op de foto die zitten aan de linkerkant die niet op de foto staat.
Maar aan het schema te zien is deze versterker geen kattepis en ik heb het donkerbruine vermoeden dat je er geen verstand van hebt.
Advies in deze is dus afblijven en door een vakman na te laten kijken.
CrossFireX
Op zondag 3 maart 2024 15:59:10 schreef pa3gws:
De pootjes van de condensator staan helemaal niet op de foto die zitten aan de linkerkant die niet op de foto staat.
Maar aan het schema te zien is deze versterker geen kattepis en ik heb het donkerbruine vermoeden dat je er geen verstand van hebt.
Advies in deze is dus afblijven en door een vakman na te laten kijken.
+1
ik ging er stomweg vanuit dat degene die hem nakeek ook echt verstand van zaken had.. en ja ik heb hem domweg wegeggeknipt met het idee dat ding mee naar een winkel te nemen.
ook heb ik geprobeerd zonder dat dingetje aan te zetten met een oude speaker erop.. dan geeft ie een zware tok door de speaker en verder niets.. geen geluid niks
CrossFireX
Op die printplaat zie ik iets anders wat me zorgen baard. Er lijkt een zuur iets op die printplaat te zitten, en ik meen een paar doorgevreten printspoortjes te zien. Die twee bruine vlekken vreten je printplaat aan denk ik.
Inderdaad laten nazien door een vakman als je die nog levend wil terug zien...
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (16%)]
CrossFireX
Daar was helemaal niks mis mee, maar nu is wel kapot door jou toedoen. Deze zal dus al moeten worden vervangen... Kapot repareren noemen we dat hier.
Voor een vakman dit werkje, of een oproepje in het gevraagd afdeling hier. Misschien wil iemand die wel nazien voor je, die in de buurt woont.
Ik hoop dat je geen soldeervet met zuur erin hebt gebruikt? Dat ziet er heel verdacht uit. Je hebt ook zitten knoeien getuige die blauwe elco met gesmolten plastiek en soldeersel eraan...
pa3gws
Zet je woonplaats in je profiel wie weet is er iemand in jouw omgeving die je wil helpen.
Enne onderdelen van de print knippen en een nieuw onderdeel op de rest van de pootjes solderen is ook een slecht plan.
[Bericht gewijzigd door pa3gws op (40%)]
ja ik begrijp dat ik het zelf verder stukgemaakt heb maar dat was niet echt mijn vraag... ik wilde weten wat ie doet..en hoe die stuk kon gaan maar dat heb je al verteld..
CrossFireX
Die zat in de voeding zoals ik al dacht, gewoon een ontstoor cap. En die was NIET stuk dus. Dit soort gaat namelijk zeer zelden stuk. Echte zekerheid heb je pas met een capaciteitsmeter, maar dat kan nu niet meer.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (23%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
CrossFireX
Bij 250V een bron tot kortsluiting op de pootjes solderen... En dat is ook nog eens knoeiwerk, in zo een duur apparaat.
Een goed recept om brand te krijgen!
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (14%)]
pa3gws
Op zondag 3 maart 2024 16:36:05 schreef raszz:
kun je uitleggen wat je bedoeld met slecht plan over de oude pootjes solderen?
Dat is toch niet zo heel moeilijk als je dat doet weet je toch niet wat er aan de onderzijde van de print gebeurd.
CrossFireX
Ik denk dat je soldeervet met zuur hebt gebruikt ook. Ik zou die twee vlakken proper maken met IPA voor het iets doorvreet.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (40%)]