Hallo allemaal, na de halve middag zoeken op Google ben ik op dit forum terechtgekomen en ik heb verschillende dingen gevonden die wel lijken op het probleem wat ik heb, maar ik twijfel of het identiek is en wat ik zelf nu het beste kan doen.
Ik heb zelf geen ervaring met het openmaken van magnetrons dus als iemand een video-guide oid heeft is deze zeker welkom! Ben wel technisch (ICT) aangelegd dus dmv een video moet het wel lukken eea te doen.
Probleemomschrijving;
We hebben een Bosch Innowave HBC86E651N (combi-magnetron, inbouw) waarvan de magnetron functie het niet meer doet. Na exact 23 seconden piept ie alsof de timer volledig is doorgelopen naar 0 seconden, maar dit is niet het geval. Dit gebeurt op alle wattages (ook de lage).
De ovenfuncties werken prima. Hete-lucht gebruiken we nooit en heb ik niet getest eerlijk gezegd.
Nu kwam ik meerdere zaken tegen namelijk:
- De glaszekering, maar de probleemomschrijving is hierbij dat de magnetron na enkele seconden stopt, niet pas na 23 seconden [voorbeeld: https://eye-vision.homeip.net/reparatie-bosch-combimagnetron/].
- De inverter en/of buis, maar dit gaat niet om Bosch Innowave magnetrons (of is dat hetzelfde als tegenwoordig bij auto's, verschillende merken die dezelfde componenten gebruiken?) [voorbeeld: https://www.circuitsonline.net/forum/view/149399].
Ik vroeg me af of adhv deze informatie iemand een goede tip heeft. Bedankt alvast!
Nee, het is buis EN/ OF inverter.. deze problemen zijn bekend en ik test ze heel vaak met vele wisselende uitkomsten ik kan niet altijd de vinger er opleggen het is werkelijk 50/50 kans en soms beide defect. Ik kan het testen voor je, maar dan zelf uitbouwen. is niet al te ingewikkeld. Achterplaat verwijderen en dan zie je direct de buis en inverter.. behoeft geen verdere uitleg hoe los te krijgen
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."