FPC/PPC
Er bestaan ook kleinere boxheaders, met 1.27mm pinspacing, te gebruiken met 0.635mm spcing flatcable.
Maar die FPC dingen kunnen nog kleiner, 0.4mm spacing kan.
[Bericht gewijzigd door blurp op (97%)]
wat zijn er eigenlijk nog meer voor connectoren die klein/plat zijn en modern ogen. 6 polig zoek ik eigenlijk.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
FFC (Flat Foil Cable/Connector) is is het beste, zijn er in pitches van 0.3 tot 2.54mm en de kabeltjes zelf zijn er in allerlei lengtes...
Voor de kabeltjes zelf zoeken op 'FFC jumper cables'.
[Bericht gewijzigd door Arco op (17%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Je moet wel rekening houden dat een kleinere pitch dunnere baantjes geeft, en dus ook minder stroom erdoor is toegestaan...
Op maandag 29 april 2024 19:17:36 schreef Arco:
Je moet wel rekening houden dat een kleinere pitch dunnere baantjes geeft, en dus ook minder stroom erdoor is toegestaan...
ik zag dacht ik ergens 0,5 A bij een 0,5 mm pitch.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Moet het perse zo plat/klein zijn? Anders is een JST connector setje ook misschien iets?
Heb je wel een speciale krimptang voor nodig aan de draad zijde.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Op die weg is Molex PicoBlade ook een oplossing, daar zijn zelfs complete draadjes voor verkrijgbaar: scheelt weer (erg duur) gereedschap...
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Als je alleen hoogte tekort komt, zeker (boxed) headers zijn groot, is misschien de micromatch serie iets. Zowel TE (Micromatch) and Wurth (WR-MM) leveren die, zijn ook keyed.
Kun je gewone flatcable gebruiken en er op dezelfde manier aan persen.
Totale hoogte (print deel + mated connector): 7.45 mm. Ook in 6 pins te krijgen. 5 x 11.05 mm oppervlak. (put thru PCB variant)
TME components heeft een uitgebreide pagina voor .. ja, bedenk het maar connectoren.
Hier een FFC/FPC sectie : https://www.tme.eu/nl/katalog/ffc-fpc-connectoren-raster-0-3mm_114044/
Arco
Special Member
FFC vind ik echt het simpelst (en staat 'modern'...
): kant en klaar, niet duur, en in alle soorten en maten/lengtes te koop...
henri62
Op dinsdag 30 april 2024 13:25:43 schreef Arco:
FFC vind ik echt het simpelst
Dat hangt van de eisen af, voor grote productie aantallen is het goedkoop en doeltreffend.
Als je een testopstelling wilt maken en het moet toch nog af en toe los kan een FFC lastig zijn, want die zijn toch wel kwetsbaar en niet echt geschikt om vaak los te maken.
Dus wat zijn de eisen voor het gebruik?
ffc 6-polig gaat het worden, het hoeft eigenlijk bijna nooit los. ik zag ook ergens in de datasheet dat dat maar 10-20 x mag/kan.
kabels zag ik voor weinig op alieexpress (6-polig 100 mm).
er gaat trouwens +5V, GND, A en B (max485) overheen. waarschijnlijk gebruik ik voor de voeding dubbele "sporen".
Arco
Special Member
Aantal keren insteken hangt ook van de connectors af. Een ZIF versie kun je vele malen meer insteken, maar is wat duurder...

[Bericht gewijzigd door Arco op (50%)]