Ombouwproject

Regelmatig bouw ik fietsmotors om met een nieuwe controller en display.

Het vreemde is soms dat de 3fase motor bij een paar in een soort overdrive / stilstand komt na het vragen van iets meer kracht.

Dus ik gebruik enkel de 3 fase van de motor sluit die aan op de controller, lijn ze uit zodoende dat hij in goede richting draait, gebruik soms de hall sensor, soms enkel een pas sensor (controller werkt met en zonder hall sensor) het probleem is dat de motor bij iets zwaardere belasting een geluid maakt (zoemend) maar niet rond draaid. Als we dan andere motor steken werkt het wel. Dus er moet een reden zijn waarom die motor dit doet, dit komt ongeveer 1 op de 10 voor.
Na het zoemen / overdrive rijd hij weer normaal tot er weer iets teveel belasting op komt dan is het weer enz.

Heeft er iemand een idee wat dit zou kunnen zijn en of het is op te lossen.

Alvast bedankt.

Vraag je simpelweg teveel van de motor?

Nee toch niet, het gebeurd al bij 10 per uur met weinig weerstand, andere motor en ik rij 25 per uur zonder probleem dat is het vreemde. Het is wel zo als de fiets omhoog hangt dat hij dan wel eenvoudig 25 haalt.

[Bericht gewijzigd door Charel1980 op (22%)]

met hall sensoren? of zonder?

kan zijn dat de controller in de war raakt als je zonder sensoren rijd, die denkt dan de fase goed aan te sturen, maar ziet geen snelheidsignaal.

ik heb het alvast nog nooit tegen gekomen

Het is steeds het geval zonder hall sensor, maar de controller is zo gemaakt dat hij werkt zonder hall sensor. De snelheid die er op komt is dan wel niet correct. Ook bij de wel wekende motor is de snelheid nooit correct, hij meet de snelheid via de pas sensor, als je natuurlijk een andere versnelling neemt dan klopt de snelheid niet, maar de meeste mensen vinden dit niet erg.

Het zou wel kunnen dat hij in de war is inderdaad.
Maar waarom wel bij motor 1 en niet bij de andere terwijl die ook zonder hall sensor zijn aangesloten.

Zou er een oplossing bestaan om er bij te bouwen of iets anders.

de snelheid moet je instellen via het display. dit met de motorgegevens (handleiding lezen van controller). die meet hij dan via het aansturen van de motorspoelen.
enige probleem is wel dat de snelheid op 0km/h komt als de motor niet bekrachtigd wordt (uitbollen of zonder ondersteuning rijden)

ik heb nog nooit een controller gehad die de snelheid uit de pas sensor haalt.