Ha Iedereen,

Een vriend en ik zijn met een projectje bezig om sensoren te laten draaien op een esp8266 (in combinatie met deep sleep mode). Nu zijn we bezig met het verbinden van de CR2032 batterij. Alleen na een minuut lijkt de batterij het niet meer te doen, weten jullie wat hier mogelijk verkeerd zijn.

Softwarematig hebben we het getest (een ledje op het bord gaat om de x seconden aan en uit, maar werd steeds minder fel).

We hebben de batterij op de 3v3 aansluiting gedaan + de ground (zie mooie foto).

Bij aansluiting op een normale usb verbinding werkt de chip gewoon.

Wat is op dat moment de batterijspanning? Op het moment dat de ESP niet slaapt kan het zomaar dat hij teveel stroom trekt waardoor de batterijspanning inzakt (3V is al aan de lage kant) of de batterij zelfs leeggetrokken wordt (dan is een minuut wel wat kort, uurtje zou toch haalbaar moeten zijn).

Ha Maarten,

Waar wordt de batterijspanning in gemeten?
We hebben nu deze mooie spanningsmeter die we kunnen gebruiken

Als je die in de stand 20V DC (het = tekentje) zet dan kun je rechtstreeks op de aansluitingen van de batterij meten. Als hij vol is geeft hij ruim 3V, iets van 3,05 of 3,1V. Als hij overbelast wordt dan zakt de spanning in tot onder de 3V terwijl de ESP aanstaat. Als hij na loskoppelen nog steeds veel lager dan 3V aan blijft geven, is hij leeg.

Een CR2032 is niet echt bedoeld om grote stromen te leveren, beter een wat robuuster type nemen. (bijv. CR2450, CR2477)

Ik denk dat die opstelling vereist dat je veel sleepmode hebt en per kwartier of uur wat verzend in fracties van een seconde.

Even een fullpower routine plus ledje laten knipperen is waarschijnlijk teveel gevraagd voor de chemie in de cr2032

Je kunt de batterijspanning ook meten terwijl je de batterij belast met een bekende stroom. Als je dan vergelijkt met onbelast kun je de interne weerstand (bij die last) uitrekenen.

Het staat waarschijnlijk ook wel in de datasheet, maar de ikea zal die niet meeleveren.
Maar normaal levert zo’n batterijtje continue minder dan 1 mA. (De 2 datasheets die ik zo gauw even bekeek zeggen 0.2 mA nominal current, en eentje sprak over 6 mA max). http://cr2032.co/

Dus er kortstondig iets van 5 of 10 mA uit trekken gaat wel, maar veel meer dan dat moet je niet willen.
Voor m’n neon-horloge heb ik 50 mA geprobeerd, dat ging echt niet, spanning zakte onder de 2V onder last. Waren wel knoopcellen die al wat langer lagen, misschien dat een verse het incidenteel heel kort wel kan.

Je kunt met een condensator wel wat bufferen, maar dat houdt ergens op. Constant laden aan 1 mA en eens per seconde een kort 100 mA piekje leveren waarbij de gemiddelde stroom onder die 1 mA ligt, zulke dingen.

De esp kan er dus niet op lopen. Sleep zal wel lukken, maar dan moet je dus zeker weten dat de ‘echte’ voeding er is voor je wakker wordt.

Dus. Ik denk dat je beter af bent met een setje AA’s of AAA’s, of misschien eens verder moet kijken dan alleen ‘wifi’ voor ‘draadloos’. (Een leuk Lora moduletje, bijvoorbeeld).

We hebben het opgelost. Bij het opstarten van de Wifi-module bleek de batterij niet genoeg spanning te leveren om deze te laten functioneren. Maar door twee batterijen in serie te verbinden, lijkt de spanning wel voldoende te zijn. Ik herinner me echter ergens gelezen te hebben dat het niet ideaal is om batterijen in serie te plaatsen.

Uhm. Je hebt dan 6V onbelast. Wat is de maximale voedingsspanning waarbij een ESP8266 nog niet stuk gaat? :+ (ik weet het getal echt niet, wel vrij zeker dat het minder dan 5 V is en dat het in de datasheet staat)

Onder belasting zakt die 6V sterk in, maar eh… dit is minstens net zo vies als een plaintext wachtwoord opslaan in een txt-tje dat je eigenlijk als database gebruikt. Of foto’s van je ene computer naar de andere verplaatsen door ze aan jezelf te mailen door ze in word te plakken en dan ‘send to’ te kiezen… misschien werkt het, Maar.

(Voor die batterijen zelf is het niet erg om in serie te staan. Geen idee waar je dat gelezen hebt. Maar voor je ESP8266 is die 6 V meer druk dan ‘ie aan hoort te kunnen)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (13%)]

Ja, dat is fair. Wellicht was dat ook het probleem. We hebben nu inmiddels twee AA batterij 1,5volt aangesloten. En dit werkt prima.

Op zaterdag 9 maart 2024 15:21:06 schreef Lucky Luke:
Dus. Ik denk dat je beter af bent met een setje AA’s of AAA’s, of misschien eens verder moet kijken dan alleen ‘wifi’ voor ‘draadloos’. (Een leuk Lora moduletje, bijvoorbeeld).

Ik heb eens een draadloze temperatuursensor ontwikkeld met een Atmega controller en een 433 MHz zendmodule. Het ding zendt om de paar minuten gedurende een fractie van een seconde uit en staat verder gewoon in slaap. Met een CR2450 knoopcel loopt het ding bijna anderhalf jaar. Het kan dus wel al denk ik dat het met een ESP8266 wat moeilijker wordt. WiFi heeft relatief veel stroom nodig.

Op zaterdag 9 maart 2024 15:55:22 schreef dseegers:
We hebben het opgelost. Bij het opstarten van de Wifi-module bleek de batterij niet genoeg spanning te leveren om deze te laten functioneren. Maar door twee batterijen in serie te verbinden, lijkt de spanning wel voldoende te zijn. Ik herinner me echter ergens gelezen te hebben dat het niet ideaal is om batterijen in serie te plaatsen.

De CR2032 is sowieso niet geschikt zoals gezegd, neem een CR2450 of CR2477...

Op de foto staat een Wemos D1 mini, dat is een breakout printje met naast de ESP-12S module een RS232 interface en 3,3 V regelaar aan boord.
Dat maakt hem beslist niet zuiniger.

Mogelijk ter inspiratie, in de dec/jan 2024 uitgave van Elektuur staat op pagina 126 een knoopcel-schakelaar op basis van de ESP32-C2, gevoed door een CR2023 met een levensduur van 5 jr bij 10x drukken per dag.
Daar zitten veel slimmigheden in.