Dag iedereen,
Klein vraagje i.v.m. het koppelen van rookmelders aan een Logo module.
Momenteel heb ik in de zekeringkast een logo 12/24 RCE basismodule + een DM16 24R uitbreidingsmodule.
Deze gebruik ik voor het aansturen van de verlichting (spots 230V). Alle Logo uitgangen zitten op dezelfde fase, en de ingangen worden aangestuurd door drukknoppen (ingangssignaal 24V).
Aangezien ik nog een in- en uitgang vrij heb zou ik die willen gebruiken om een doormelder /telefoonkiezer aan te sturen op het moment dat één van de rookmelders hier rook detecteert.
De doormelder heeft een ingangssignaal tussen de 5 en de 28 V DC nodig.
Aangezien de rookmelder een 12V DC voeding nodig heeft zou ik het volgende willen doen:
- de onderling reeds gekoppelde rookmelders verbinden aan een analoge ingang op de logo (de rookmelders geven bij alarm een signaal van ongeveer 4V DC)
- de 12V voeding van de doormelder ook koppelen aan de logo uitgang zodat er in geval van alarm ook 12V als ingangssignaal op de doormelder komt.
De vraag is nu vooral of het eigenlijk mag om met dezelfde logo module zowel 230 als 24V te schakelen ?
Ik zou denken van wel, en in de Siemens handleiding (die eigenlijk gaat over alle mogelijke Logo modules) wordt er enkel vermeld dat er geen verschillende fasen mogen op de ingangen (in geval van 230V ingangen).
Maar langs de andere kant wordt er op andere forums soms gezegd dat ook de uitgangen op dezelfde fase moeten zitten...
Alle advies is welkom. Alvast bedankt !
benleentje
Golden Member
Ja precies die relais kunnen gewoon schakelen waarvoor ze gespecificeerd worden. Een relais wat 230V mag schakelen kan dus ook altijd 12V schakelen. Echter moet je ook op de maximale stroom letten en wat het relais voor gelijk stroom en wisselstroom mag schakelen.
Wil je bv 12V en 10A schakelen en het relais is maximaal 3A dan moet daar nog een extra relais tussen wat wel die 10A mag schakelen
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
D'r is nog wel een dingetje dat de ratings voor AC en DC vaak behoorlijk verschillen. De SRD-05VDC relais die ik veel gebruik mogen 250V 10A AC schakelen, maar slechts 30V bij DC!
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
De Siemens LOGO! met relais uitgangen hebben alle potentaal vrije maakkontakten.
Daar kun je verschillende spanningen en spanningsgroepen mee schakelen.
Natuurlijk dien je te houden aan de maximale en minimale spanningen en stromen, die kun je vinden in de handboeken en technische informatie etc.