hallo,
ik heb een nextion touchscreen (NX8048K070-11C).
die heeft ook 8x I/O, nu mag volgens de datasheet de output maar 1 mA belast worden.
hoe kan ik daar een 5V relais (100 mA spoel) mee schakelen ?
een LED (opto coupler) trekt al meer.
https://nextion.tech/datasheets/nx8048k070/

Boostconverter 3,3 => 5,0, en de "primaire" kant schakelen met een mosfet? Dat moet dan wel eentje zijn die genoeg heeft aan zo'n lage stuurspanning, om "open te gaan".

Bc547 versterkt al 150 maal dus daarmee kan je dan al direct een klein relais doen.

Je kunt ook een ULN2803 pakken, heb je gelijk 8 drivers.

Als op pin 2 3,3v staat en Vcc 5V gaat prima. Misschien moet de weerstand 2k2 worden. 2200Ω

Op zaterdag 16 maart 2024 16:03:44 schreef K7Jz:
Bc547 versterkt al 150 maal dus daarmee kan je dan al direct een klein relais doen.
[bijlage]

Je kunt ook een Darlington nemen bijvoorbeeld een BC517.
Een basisweerstand van 47k zal prima werken, de stroom blijft dan ruim onder de 1mA.

Op zaterdag 16 maart 2024 16:07:57 schreef marcob:
Je kunt ook een ULN2803 pakken, heb je gelijk 8 drivers.

En je hebt ook geen blusdiodes nodig.

aan wat voor basis weerstand moet ik bij een bc547 denken ?

de Ic max. was 100 mA zag ik net in de datasheet,...maar dat gaat wel, het relais trekt bijna 100 mA, maar is maar af en toe "hoog".

Ik had begrepen dat er enkel 3,3V= beschikbaar is, en dat de 5V= voor het relais dus ook nog moet gemaakt worden. Als ik dat mis heb, dan sluit ik me helemaal aan bij de andere reacties.

Als het relais "bijna" 100 mA trekt (wel een beetje vaag...), is een tor van max 100 mA dan wel voldoende? Denk dan beter aan een darlington zoals BC517; of een FET zoals 2N7000/7002.

ULN2803 of iets van die familie kan ook, maar is stevige overkill, er is immers slechts 1 enkele driver nodig, geen zeven of acht.

nee inderdaad, 5V is al aanwezig.
had ik er bij moeten vertellen natuurlijk 8)7

edit: het was 90 mA, en het relais is maar kort "hoog".
voor de 1e test gaat het zeker voldoen.

[Bericht gewijzigd door trix op (38%)]

BC547A valt af, die heeft net te weinig versterking en je hebt dan een basisstroom nodig van ongeveer 1mA
BC547B en BC547C kan wel.
De continue Collectorstroom van van een BC547 is 100mA.
Allemaal maar net aan, beter een andere transistor kiezen.

de Ic max. was 100 mA zag ik net in de datasheet,...maar dat gaat wel,

Dat gaat eigenlijk niet. 100mA moet je meer zien als dat hij ze 60mA kan schakelen maar dat het even een piek van 100mA mag zijn. Het is ook een beetje een gevoel dat je erbij moet hebben maar het is altijd beter om ruim onder het maximum te blijven.
Maar ook als je relais 80mA was geweest vind ik de BC547 te krap.

De BC517 die mag 500mA en is ook een darlington en heeft meer versterking.

Inderdaad, precies wat ik bedoelde. Soms helpt het als eenzelfde waarheid meermaals wordt aangebracht, in verschillende bewoordingen. Wel een beetje vreemd dat ik kennelijk de enige ben die ook een MosFet als keuze aandraagt, dat lijkt mij toch de voordehandliggende benadering.

Je kan ook een mosfet gebruiken. Met een bipolaire tor kost het je 0.2V: het relais krijgt maar 4.8V. Dat zal in de praktijk niet uitmaken, maar als de "standaard tor" BC547 te krap is moet je toch naar wat anders op zoek.

Er is een onder hobbyisten veel gebruikte, ik wist uit m'n hoofd dat het met IRF begon en google stelt IRF44N voor, dus dat zal hem wel zijn. Oh, wacht. dat was voor 5V uit een arduino en die heb je niet.

Ik zelf gebruik de SI2300 in zulke gevallen. Maar voor de meesten een beetje lastig te solderen. Even uit m'n hoofd geen andere suggesties voor een mosfet. Sorry.

Ja ik geef toe bc547 is te krap.

De IRF540 IRF520 gaan niet volledig open met 3,3v maar voor een relais van 100 mA kan het wel.

ik zal morgen eens kijken of ik een BC517 heb liggen.

het is gelukt met een BC517 :)
bedankt.

Dank voor de terugmelding! :)