Kenwood keukenmachine Chef KVC50 / KVL60 / KVC5000 / KVL6000 / KVL6030 / KVL6050

Beste lezer,

Ik heb geprobeerd om tijdens een repair café een KVC50 keuken machine voor iemand te repareren. Dat is niet gelukt. Maar ik heb enige hoop dat met wat extra informatie het zou moeten lukken.

Het probleem was dat snelheidsstanden 1..6 niet werkten (op de draaiknop), de motor sloeg dan niet aan. De 'puls' en 'langzaam' stand (op dezelfde draaiknop) werkten echter wel.

Ik demonteerde de draaiknop. Uit de draaiknop komen 3 kabels die op de motor controller print worden ingeplugd. Een connector (3 pins) voor snelheid, een (5 pins) voor de LEDs, en een connector (2 pins) voor een veiligheids microswitch die bovenop de schakelaar is gemonteerd.

In de draaiknop zit een printplaatje met wat basale componenten: een potmeter, een microswitch, wat LEDs en wat SMD dioden of transistoren.

Ik heb de weerstand over de pinnen van de 3-pins connector gemeten, maar kreeg geen consistent resultaat. De weerstand over de potmeter zelf daarentegen gaf consistent en verwacht resultaat. Dus ik vermoedde dat er iets van een breukje zat in de printplaat. Nasolderen bracht echter geen verbetering.

Er zit een coating over het printplaatje, de onderliggende spoortjes zijn niet te zien. Ik weet niet hoe de 3 pinnetjes van de potmeter richting de 3 pin connector lopen: of dit een directe verbinding zou moeten zijn, of dat er wellicht een actieve component (diode or transistor) in het pad zit.

Ik richtte mijn aandacht op de motor controller PCB en dacht: wat als ik een potmeter op die connector (CN107) soldeer, zou de machine dan wel reageren. Ik heb echter geen pin-out van die connector. Ik probeerde 1 permutatie maar die leidde niet tot een verandering in gedrag.

Aangezien ik geen schema's of connector pin-outs op internet kon vinden, schreef ik naderhand een email aan Kenwood Europe met verzoek voor schema's. Ik kreeg nul op rekest, met het argument dat als men schema's openbaar zou maken, men aansprakelijk zou zijn voor eventuele vervolgschade. Ik vraag me hard af of dat een juridisch steekhoudende redenering is. Ik heb daarna (beleefd) ge-escaleerd naar sustainability@delonghigroup.com maar tot dusver krijg ik radio stilte.

Ik heb nog geprobeerd om de pin-out van die 3-pins connector (CN107) te achterhalen door de motor controller PCB deels te reverse-engineeren, zie onderstaande afbeelding. Ik gebruikte een fotobewerkingsprogramma (gimp2) om de componentzijde over de soldeerzijde heen te leggen. Wellicht is het van nut voor iemand anders in de toekomst.

Mijn vraag is: weet iemand hoe die potmeter op dat draaiknop printje verbonden zou moeten zijn met de 3-pins connector op datzelfde printje: is het een simpele 1:1 verbinding ?

Groetjes, Roland.

PS: ik heb ditzelfde bericht in het Engels gepost op https://www.badcaps.net/

Ik vermoed dat het een schakelaar met interne weerstanden is, welke intern vervuild is of vertaaid vet inzit. Begin eerst met de potmeter te openen en te reinigen met vetvrije contact spray.. Vermoed dat probleem dan wel opgelost is.. En dat je geen schema's meer krijgt is puur marktbescherming..

Dank je wel smd. De potmeter is meer een 'trim' PCB potmeter, maw die kun je (voorzover ik weet) niet openmaken.

Voor wat betreft de marktbescherming: die vlieger gaat in dit geval, denk ik, niet op. Als iemand zijn zinnen er op zet en tijd ervoor uittrekt, kan het schema van zowel motor controller print als draaiknop worden gereverse engineered.

Alles is te openen, ik dacht dat het deels een metalen versie is dus dat kan.

Ik loop tegen hetzelfde probleem aan, dat ik geen duidelijke schema's krijg van De Longhi. Ik krijg de bovenste kap van mijn (KVL8320_S) Kenwood Chef XL titanium niet los. Wil proberen om zelf (door foutief gebruik van schoonzoon) motor pully & pin van keukenmachine (OW20011127) te vervangen (onderdeel heb ik al in huis. Zelfs 2x mocht het ooit weer gebeuren :-)). Is er iemand die mij kan helpen?

Misschien helpt de exploded view?

Op woensdag 21 januari 2026 20:54:52 schreef Roland11:
Misschien helpt de exploded view?

. Dank, deze heb ik al in mijn bezit. De bovenkap komt niet los. Als er iemand handiger is of weet hoe hij los komt, dan verneem ik het graag.

Ja, Kenwood heeft ooit naam gemaakt als top notch spul. Nu teert het op die naam, maar niet lang meer. Wat een zooi. Ze vallen als vliegen uit de lucht met defecten wegens te lichte materialen.En, uiteenhalen. Begin maar...

Je vraag enigszins niet begrijpend: Er staan toch gewoon filmpjes genoeg online? Ook, te complex om even neer te pennen. Kijken zou ik zeggen.
Hier de eerste google hit na invoeren van eenvoudigweg KVC50.....
https://www.youtube.com/watch?v=s_gnl-F8zE8

Beste EricN, Dit filmpje heb ik ook bekeken. Ik kan mij alleen niet voorstellen dat alles van onderuit geheel los gemaakt moet worden, om alleen de bovenkap te demonteren. Bij de vorige modellen was het schroeven van bovenaf losdraaien en 2 aan de voorkant van de bovenkap en dan je direct overal bij. Bij dit model en op het filmpje is het mij een raadsel of en hoe alleen de bovenkap te verwijderen. Hier begint hij logisch van onderuit, om te kijken waar de olielek vandaan komt. Maar toch bedankt voor jouw inbreng.

Tja. Hier nog eentje met de handen in het haar:
https://m.youtube.com/watch?v=dme_5CViw-I&pp=ygUFS3ZjNTA%3D

Tip: elke kenwood is anders en elke dezelfde kenwood is ook anders. Het gebeurt hier dus zeer veel dat we een stuk bestellen voor een bepaald model en dat blijkt dan niet te passen. Neem nu eenvoudig weg het kliksysteen voor de kneedhaak. Dat wisselt als de wind van richting veranderd.
Veel succes

Hier nog een Kenwood vraag.
Wij zijn na het sneuvelen van onze BRAUN keukenmachine (Na 50 jaar!!)
Opzoek naar een nieuwe machine. Daar bij is ook de keus op Kenwood gevallen.
Dit topic gelezen hebbende, schrok ik van de foto vanhet mororblok, dat toch weer voor een groot deel uit plastic is gemaakt. En de verdere kommentaren.

Gevoelsmatig was ik na voelen/nietkopen bij de Mediamarkt (voor ons alleen als toonzaal) meer gescharmeerd van de oudre —rode— uitvoeringen. Alles daarvan voelt degelijker en steviger aan. Ondanks het nadeel dat er geen mengbeker op kan lijkt mij dit een degelijkere keuze.
De bedoeling is er zwaar brooddeeg me te maken.
Zijn er hier mensen met ervaringen met die machine?

De site van Kenwood is één grote warboel, waar je steeds andere beelden te zien krijgt :(

Op vrijdag 23 januari 2026 12:12:57 schreef Tidak Ada:
Dit topic gelezen hebbende, schrok ik van de foto vanhet mororblok, dat toch weer voor een groot deel uit plastic is gemaakt. En de verdere kommentaren.

Misschien is KitchenAid wat voor je?
Die zijn best degelijk en goed te repareren ook, het enige probleem is dat je na een x aantal jaar soms een kunststof (ja ja) tandwiel/wormwiel moet vervangen (zie foto).

Men zegt dat kenwood niet veel van Kitchen-Aid verschilt; de prijs is echter AANZIENLIJK hoger; zoiets als een factor 2,5 :(
Zou dat door heffingen van Trump komen (Kitchen-Aid + USA)?

Trouwens, is dat materiaal onder het grote tandwiel op je foto dan geen kunsttstof?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (18%)]

Op vrijdag 23 januari 2026 15:05:58 schreef Tidak Ada:
Trouwens, is dat materiaal onder het grote tandwiel op je foto dan geen kunsttstof?

Hier zie je het onderste wiel ook, dat is wel van metaal: https://www.goodmans.net/i/1686/kitchenaid-mixer-4162101-worm-gear-ass…

Nee, ik bedoelde de lagerplaat (of frame)

Dat er kunststof tandwielen tussen zitten is om het geluid te verminderen.
Als ik het goed heb, zitten(zaten?) er zelfs kunststof tandwielen in een versnellingsbak (de 'achteruit') Die zijn van phenolhars met bewapening.

Op vrijdag 23 januari 2026 12:12:57 schreef Tidak Ada:

Gevoelsmatig was ik na voelen/nietkopen bij de Mediamarkt (voor ons alleen als toonzaal) meer gescharmeerd van de oudre —rode— uitvoeringen. Alles daarvan voelt degelijker en steviger aan. Ondanks het nadeel dat er geen mengbeker op kan lijkt mij dit een degelijkere keuze.
De bedoeling is er zwaar brooddeeg me te maken.
Zijn er hier mensen met ervaringen met die machine?

[bijlage]

De site van Kenwood is één grote warboel, waar je steeds andere beelden te zien krijgt :(

Ik bezit een Kenwood Major (700W) sinds de jaren '90.
Was toendertijd een promotie (ca. 500€) met platieken mengkom, 3 kneders, mixerkom, en groentensnijder met 3 verschillende messen, ter vervanging van mijn oude Braun (jaren '60, nog van mijn vader, 110V).
De Braun had geen planetaire overbrenging, het was de deegkom die ronddraaide via een synthetisch tandwiel.
Net dat tandwiel was defect en Braun België had geen wisselstukken meer.

Wat betreft onze Kenwood Major: Mooi toestel maar te zwak voor brooddeeg.
Naast de motor die het moeilijk heeft zie je ook het chassis rond het scharnierpunt in alle richtingen wringen tijdens het kneden.
Idem voor mijn speculoosdeeg (boter, donkere kandijsuiker, kaneel, zwarte peper, een beetje melk, eigeel, bloem en Natriumbicarbonaat).
In beide gevallen moet ik het deeg op het laatst handmatig kneden op de keukentafel.

Ondertussen bestaan er krachtiger uitvoeringen van de Kenwood (tot 1200W?) maar ik blijf twijfels behouden i.v.m. de stugheid van het chassis.

Als ik je goed begrijp, dan is het antwoord "metaal".