Beste leden,
Van het weekend in de werkplaats een Siemens Surpresso compact apparaat.
Ik ben helemaal niet thuis in deze machines en is de eerste keer dat ik er aan werk.
Klacht: geeft geen water door de nozzle maar gooit het onderin de wateropvangbak.
Dus ik heb de unit eens bekeken en eerst volledig gereinigd en ontdaan van alle troep wat in de loop der jaren heeft opgebouwd.
Gezien de leeftijd heb ik direct een revisiekitje besteld voor de wateraansluitingen en de zetgroep.
Enfin, ik heb me flink ingeleefd over de werking van het geheel waarbij ik tot de conclusie ben gekomen dat het water wel de zetgroep ingaat, maar er vervolgens niet meer uitkomt en het ontlast ventiel uiteindelijk het water er onderin uitgooit.
Ik heb de hele zetgroep uit elkaar gehaald en dan bedoel ik echt alles.
de hele boel goed gereinigd, van rvs filter op de plunjer tot de keerklep etc. vervolgens o-ringen en plunjer ring vervangen.
Helaas probleem nog steeds aanwezig.
Ik vermoed nu het volgende, er word genoeg waterdruk geleverd om de cilinder waar de koffie in geperst word aan te drukken tegen de beluchtingsrubber, dan moet er vervolgens nog extra druk geleverd worden om het water door een geveerde keerklep te duwen om vervolgens richting de uitstroom nozzle te gaan.
Ik vermoed nu heel sterk dat de machine te weinig druk levert om het water volledig door de zetgroep te krijgen.
(let wel, ik heb dit allemaal getest zonder gemalen koffie in het systeem) Ik ga ervan uit dat dit niet zou moeten uitmaken.
Zou ik in de goede richting zitten? en zoja, ik heb wel manometers liggen....welke druk zou ik mogen verwachten uit het systeem??
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Als de uitloop dicht zit (terugslagventiel bv) dan gooit hij het water onderin niet weg. De pomp wordt dan gewoon stiller (gedempter v geluid) doordat deze geen arbeid meer verzet krijgt en de druk te hoog is. Dus als je ergens water ziet uit komen zou ik dat vervangen.
Haal ook het uitlaatklepje er eens uit. (Bovenin de zetgroep) Dan behoort het heel vlot er uit te komen.
Deze toestellen zijn wel aan de lome kant. De meeste espresso machines geven al koffie uitloop vlak nadat de pomp start. Deze doen er even over.
Zoveel mogelijk eindeloopjes (van lekbajes en drg) blokkeren zodat je zonder al die zooi een mooi zicht hebt op de lekkages.
Voor zover ik weet en heb gelezen word altijd de overdruk na het proces door het ontlastventiel in de opvangbak geloosd, alleen bij deze is dat nu het enige waar water uit komt. Ik heb verder geen verlies zover ik kan zien.
Ik had de switches van de lekbak al overbrugt zodat ik goed zicht heb voor zover mogelijk, ik kan niet achter de zetgroep kijken helaas.
Wel heb ik inmiddels gevonden dat de pompjes 15 bar moeten leveren, nu ik dit weet kan ik dit controleren. Dus dat is voor nu de volgende stap.
Als de druk idd wel goed is dan zal ik die keerklep bovenin eens uitnemen, dat zijn met 2 schroefjes zo gedaan.
EricN
Ah. Als de zetgroep piston terug naar beneden gaat komt er uiteraard water uit. Ik las dat er water uit kwam bij drukopbouw.
Roland11
Golden Member
Meestal werkt dan het drainageventiel niet meer goed.
Wat is het precieze type van het apparaat, bijv. TK53009/01?
Wil je dat ventiel vervangen, dan moet je om dat netjes te doen de hele aandrijving demonteren. En kun je gelijk ook alle opgehoopte troep aldaar opruimen 
EricN
Hoe verenig je die vaststelling met dit? Toch lekkage tijdens drukopbouw dan?
Op maandag 18 maart 2024 12:54:04 schreef klabam:
Voor zover ik weet en heb gelezen word altijd de overdruk na het proces door het ontlastventiel in de opvangbak geloosd, alleen bij deze is dat nu het enige waar water uit komt. Ik heb verder geen verlies zover ik kan zien.
Op donderdag 21 maart 2024 20:46:04 schreef EricN:
Hoe verenig je die vaststelling met dit? Toch lekkage tijdens drukopbouw dan?[...]
Ja inderdaad maar exact daar waar ook de drain plaatsvind, het is ook ontzettend lastig te zien met de zetgroep op z'n plaats, zelf met een endoscope camera kon ik er niet goed tussen kijken.
Scheurtje is ook zo klein, ik kwam er bij toeval achter tijdens het bekijken van een filmpje waar dit expliciet werd genoemd, capaciteit van het pompje is maar heel klein, dus een paar druppels lekkage resulteert in een drukverlies waarbij hij dus net niet genoeg druk opbouwt om door de zetgroep heen te komen.
De nieuwe vervangende ventielen zijn inmiddels ook ge-upgrade lees ik net, we gaan het zien. Nieuwe ventiel is besteld.
Voor die 30,- wil ik het risico nog wel lopen..... Maak ik de vrouw blij.