Hallo .ik heb een oude server een ibm as 400 systeem .
Een ibm 9404 .
Probleem is dat ik er de sleutel niet van heb en daarom kan ik de computer niet aanzetten . Want de schakelaar staat in auto mode maar moet in standard mode . Maar daar heb ik een sleutel bij nodig en die heb ik niet . Iemand een idee wat je hier aan kan doen ?
Andere schakelaar erop zetten ?
Is dat mogelijk ?
Ik heb een foto van de binnenkant van het paneel .

Die zwarte draadjes uit het sleutelcontact zitten met stekkertjes op de print?
Dan kan je die loshalen en de goede verbinding maken met een jumper of jumperdraadje

Dat is een ouwetje!
Grappig speelgoed en leuk voor de elektrarekening :)
Zover ik mij kan herinneren had die schakelaar 4 posities, je zal er dus iets in de plaats voor moeten zetten met ook 4 standen.
Kan je een scherpere foto maken van de achterkant van die sleutelschakelaar?
Dan is misschien te zien wat er bij staat aan pinout.

Deze schakelaars zijn vrij goed te 'lockpicken' denk ik. Ik geloof dat er wel een balpenhuls voor gebruikt wordt, maar je laat helaas alleen de achterkant zien dus kan ik niet verifiëren welk soort slot het is. Op youtube is genoeg te vinden.

Als je de schakelaar in orde hebt en op de schijven staat OS/400, met andere woorden de 400 start goed op dan is de vraag of je de wachtwoorden hebt van QSECOFR of QSYSOPR?

Op woensdag 20 maart 2024 18:28:06 schreef maartenbakker:
Deze schakelaars zijn vrij goed te 'lockpicken' denk ik.

Als het een radiaalslot is kan je een zogenaamde tubular lock pick gebruiken.
https://lockpickshop.nl/collections/tubular-picks-voor-radiaalslot

Voor andere sloten kan je gewone lockpicks, rakes of wafer-picks gebruiken. De filmpjes van the Lock Picking Lawyer op YouTube zijn wat dat betreft zeer leerrijk.

Lock picks zijn wel niet echt goedkoop, ik zou het dus alleen overwegen als je hier een hobby wil van maken.

[Bericht gewijzigd door McAwesome op (10%)]

Op Ali kun je ook goedkope vinden denk ik.

Andere schakelaar erop zetten ?
Is dat mogelijk ?

De schakelaar zit met draadjes naar de printplaat dus daar kan je dan altijd iets anders opzetten. Echter dan moet je wel weten welke draden de schakelaar dan moet doorverbinden of niet.

Zelf ben ik lekker lomp met dit soort dingen. Het slot en bedrading demonteren, het slot in de bankschroef en de boel met een boor uitboren totdat alles vrij draait en je de schakelaar kan bedienen.
En anders de slijptol erin en net voor de schakelaar het slot eraf.

Als je eenmaal de schakelaar kan bedienen dan kan je uitvogelen in welke stand er wat moet worden door verbonden. Als je dat weet kan je ook direct de draden op de print zo maken zonder schakelaar dan staat die altijd in de mode die je wilt. En anders zelf een schakelaar zoeken.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (50%)]

Lomp is leuk als het een oud apparaat is dat moet werken, maar dat was alweer wat jaartjes geleden. Nu is het een collectors item en dan is het zonde. Als je niet alleen wilt picken maar ook een nieuwe sleutel wilt maken, gaat het wat meer kosten dan alleen picken.

Mocht de TS dichterbij wonen kon ik wel een poging tot lockpicking wagen, maar misschien is er iemand dichter in de buurt die daar ervaring mee heeft. Ofwel is het een radiaalslot, waferlock of gewoon cilinderslot, ik verwacht geen speciale beveiligingspinnen o.i.d.

Ik heb me uit verveling tijdens corona ooit een tijd bezig gehouden met lockpicking...

Het zou zonde zijn om een oud apparaat nodeloos te beschadigen.

staat er geen slotnummer en merk op ? kun je misschien een sleutel na bestellen

Ok het slot is van grayhill en heeft vijf standen . Draadjes zijn vast gesoldeerd op het slot en de andere kant van de draadjes moet ik in een connector pluggen in het paneel.

Geen idee wat voor schakelaar er mee zou kunnen werken.
Voor nu kan ik de computer niet aanzetten . Ik heb het paneel verwijderd met het slot erbij. Het slot had een een code maar de sleutel had ik nooit erbij gehad .

Geen idee wat voor schakelaar er mee zou kunnen werken.

Schakelaars zijn er genoeg en dat is voor nu niet het probleem

Het probleem voor nu is welk draadje wat doet, of dat moet nog er ergens in een manual staan.

Je zegt 5 posities maar ik zie 5 draden. klopt dat?

Wat ik zou doen is.
Eerst even de stekker los nemen en dan met een ohm meter kijken welke contacten er nu met elkaar zijn door verbonden. En dat even opschrijven.

Op moederbord zie ik 5 draden. en met de stekker los zijn dat 5 pennen?
1 van deze is een 0 of 5V/3,3V ik noem deze pen even de moederpin
De anderen gaan direct naar het ic wat ernaast zit vermoed ik.
Met een weerstand van 1k ohm zou je dan elk van pinnen met de moederpin kunnen doorverbinden en dan steeds PC aanzetten en kijken of het dan wel werkt.

Op zaterdag 23 maart 2024 18:52:17 schreef benleentje:
[...]Schakelaars zijn er genoeg en dat is voor nu niet het probleem

Het probleem voor nu is welk draadje wat doet, of dat moet nog er ergens in een manual staan.

Je zegt 5 posities maar ik zie 5 draden. klopt dat?

Wat ik zou doen is.
Eerst even de stekker los nemen en dan met een ohm meter kijken welke contacten er nu met elkaar zijn door verbonden. En dat even opschrijven.

Op moederbord zie ik 5 draden. en met de stekker los zijn dat 5 pennen?
1 van deze is een 0 of 5V/3,3V ik noem deze pen even de moederpin
De anderen gaan direct naar het ic wat ernaast zit vermoed ik.
Met een weerstand van 1k ohm zou je dan elk van pinnen met de moederpin kunnen doorverbinden en dan steeds PC aanzetten en kijken of het dan wel werkt.

Ok . Draadjes zijn aan het slotgesoldeerd de andere gaan naar een aansluiting op het het panel . Ik heb zelf geen kennis van elektronica of solderen . Zou mooi zijn als iemand dat zou kunnen .

Zie ik op de schakelaar 1 aansluiting in het center en 4 aansluitingen op telkens 90°?
Dan zou logisch gezien het center de com zijn en de 4 andere de posities.
En op de stekker logisch de com op de hoek en na de spatie de 4 posities in volgorde

[Bericht gewijzigd door OXO op (21%)]

je kunt de schakelaar nu toch bedienen? platte schroevendraaier in dat gat en je kunt schakelen.

Deze lijkt sterk op jouw schakelaar, alleen de kleur van het plastic deel is anders: https://www.mouser.com/datasheet/2/626/Grayhill_07272021_7db2d6_750e89…

Wat testman zegt, gewoon met een schroevendraaier.
En als je het cilinderslotje er uit haalt, dat demonteert ( zit meestal een seeger ringetje in) springen er een zooi veertjes en palletjes uit, dus doe dat wel boven een bakje uit de buurt van de pc anders ligt het overal of in de pc...
Al dat veren en palletjes spul er uit laten en je kan het ding met ieder klein sleuteltje of een schroevendraaier draaien.
Op eigen risico uiteraard, maar je kan nu ook niets met het sleuteldeel.
Durf je dat niet zelf dan kan iedere betere sleutelshop dat doen en zelfs een passend sleuteltje maken waarschijnlijk.

Op maandag 25 maart 2024 16:38:22 schreef revado:
Wat testman zegt, gewoon met een schroevendraaier.
En als je het cilinderslotje er uit haalt, dat demonteert ( zit meestal een seeger ringetje in) springen er een zooi veertjes en palletjes uit, dus doe dat wel boven een bakje uit de buurt van de pc anders ligt het overal of in de pc...
Al dat veren en palletjes spul er uit laten en je kan het ding met ieder klein sleuteltje of een schroevendraaier draaien.
Op eigen risico uiteraard, maar je kan nu ook niets met het sleuteldeel.
Durf je dat niet zelf dan kan iedere betere sleutelshop dat doen en zelfs een passend sleuteltje maken waarschijnlijk.

deze truc heb ik ook al vaker toegepast bij het kastje van oa de intercom installatie. na tig jaar geen sleutel meer van te vinden, oproep unit van buitenaf eruit en kastje van buitenaf openen en erna het slotje "helpen" zodat een schroevendraaier ook past :P