Whirlpool W11MW161 microgolfoven, vochtsensor gevoeliger maken, gaat dat?

Vraagje aan de Whirlpool kenners...

Nog niet zo lang geleden bovenstaand toestel op de kop kunnen tikken. Erg gelikt displaytje met vele mogelijkheden.
Ictje in sluiting dewelke één of andere bus naar onderen trok en het apparaat bleef steeds rebooten.
Dit is vervangen, de oven functioneert en staat inmiddels in mijn keuken.

De vorige microgolf was ook een topmodel Whirlpool uit 2008.
Het unieke aan beide ovens is hun vochtsensor.

Wekelijks maak ik op woensdag een diepvriespizza op de crispplaat klaar. In beide ovens is daar een speciaal automatisch programma voor. Je kan de gaarstand normaal zetten, één hoger, of één lager. Met één lager op de "oude" oven was die pizza nog sappig genoeg en net goed.

Soms maak ik pudding in een Pyrex vergiet. Je kiest de functie "stomen". De oven warmt de melk op tot die kookt en gaat dan een ingestelde tijd aftellen. Eén minuut in mijn geval.
Tijdens die minuut gaat de magnetron pulserend werken. Precies voor de melk/pudding zou overkoken valt de magnetron telkens uit.

Wat ik nu in die nieuwe W11 merk... De pizza is in de laagste stand veel harder gegaard dan het vorig toestel. Mijn melk kookt gewoon over alvorens de magnetron uitschakelt.

Mijn vraag: kan je ergens de gevoeligheid van die sensor regelen. In een service menu oid? Hij werkt wel degelijk, maar niet zoals het moet...

Ik heb er geen weet van.
Check je inbox (spam?).

Als de melk afgesloten zit (deksel of drg) dan vermoed ik dat de vochtsensor geen invloed heeft maar dat het eerder voorgeprogrameerde tijden/vermogens zijn. De latere modellen hebben wel meer problematiek dan de vorige maar deze klacht heb ik nog niet gehad. Je zou eens kunnen een telefoontje doen naar whirlpool?

[Bericht gewijzigd door EricN op (76%)]

Alle documentatie gehad. Met zeer veel dank!

Ik zal morgen eens de service menu's door scrollen, maar ik vind zo direct niks speciaals dat die sensor kan geregeld worden.

In mijn specifiek geval is de melk in een open Pyrex glazen maatbeker gedaan. Op precies dezelfde manier doe ik dat al jaren.
Het is ook niet dat hij niet werkt ofzo. Enkel niet gevoelig genoeg vind ik

De originele fout was een sluiting op dat controllerbordje van de vochtsensor. Een zogenoemde "digitale isolator", lijkt me een veredelde optocoupler te zijn (ADUM226N1), trok de databus weg. Maar goed, met die te vernieuwen werkt hij weer prima.

Nu weet ik bij Miele hetelucht ovens heb je zo'n vochtsensoren ook gehad. Die kan je herkalibreren en ze doen het sowieso ook elke 24u.

In het verleden heb ik nog eens een issue gehad met zo'n vochtgedoe in een Whirlpool. Toen hebben ze ook naar de TD van Whirlpool gebeld. Die wisten er minder over dan jij en ik. Dat is trouwens één van de redenen dat we op ons bedrijf Whirlpool buiten gegooid hebben.

Weinig aan te wijzigen in het service menu. Ook geen errors in het geheugen.

Weet iemand eigenlijk hoe zo'n sensor werkt? Verandert diens weerstand in functie van de vochtigheid, of hoe werkt dat?

Spijtig maar te verwachten

https://www.hengko.com/nl/news/how-humidity-sensor-works-all-you-shoul…

Het is het model onder nr3.

Waarom niet iets aan instelling wijzigen? Of gebruik je het volledig automatisch programma zonder instelling? Bij de gewone crisp kun je bv de kg's minder hoog zetten zodat de tijden korter zijn...?

Mss kun je al kokend water er in zetten en kijken of een automatisch programma dat eerder stopt? Zo kun je de sensor onrechtstreeks testen mss?

[Bericht gewijzigd door EricN op (56%)]

Word de ovengedeelte gewoonweg niet te heet??

Mijn voorbeeld met die pudding in de Pyrex is het beste: daarvoor gebruik ik eigenlijk het programma dat dient om te stomen.
Origineel is bij die oven toch een stoompan bijgeleverd. Beetje water erin, groenten erboven en de tijd gaat lopen van het moment dat de vochtsensor detecteert dat er stoom ontstaat.
Een interessante bijwerking dat een collega ooit ondervond, is het net niet overkoken van pudding in een pyrex.
Hij deed dat met zo'n ovens van eind jaren 90, nu heeft hij twee dezelfde staan van een kleine tien jaar oud waar dat ook mee lukt.
Het model van 2008 dat hier ook stond deed dat ook prima.

Het idee van dat kokend water erbij te zetten dacht ik ook al aan.

Wat ik op jouw website ook las, en wat destijds in een training van de H5000 bij Miele ook zat: zuurstofsensoren dienen gecalibreerd.
Wat ik hoopte is dat dat in dat service programma kon gebeuren.
Een collega maakte me ooit wijs dat in de vorige modellen die calibratie gebeurt als je de configuratiecode ingeeft. Daarom dat je dat altijd moet doen als er iets van de elektronica vervangen is.
Dankzij jouw mails weet ik dat hier de "opties" juist gezet worden dmv 12NC codes. Ik heb die nu eens opnieuw ingevoerd. Volgende week nog eens proberen. (vrouw & dochter weten mijn geëxperimenteer wel te waarderen, altijd pudding O-) )

Maar goed, blijft dus de vraag: hoe wordt er in dit apparaat gecalibreerd...

&smd: daar dacht ik ook al aan toen ik woensdag met die pizza's bezig was, maar in mijn pudding verhaal gebruikt hij enkel de magnetron. Klepje voor de luchtcirculatie opent, dus daar zit het zeker niet.

Maar als de oven je Pizza vernaggelt dan is het wel een temperatuur issue..Is de locatie van de sensor totaal anders TOV je oude model?

Met de crisp is de temp sensor minder in gebruik. De hogere microgolf vermogens jagen de crispplaat zo aan dat de pizza lokaal heter wordt zonder dat de sensor een limiet bereikt.

Naar die positie moet ik nog even gaan kijken. Bij de oude, wat trouwens een AMW588 is, zat de sensor bovenop. Ik dacht dat bij deze W11 de sensor opzij zat.

Ik ben de komende week, incl. weekend erg druk. Opnieuw gaan schroeven zal voor ergens in april zijn.

Dit weekend heb ik de configuratiecode eens terug ingegeven, daar is hij mee herstart. Dan manueel wat broodjes klaargemaakt.
Ten vroegste woensdag maak ik weer zo'n pizza klaar, heel misschien morgen pudding. Tegen dan ben ik 100% zeker dat alles goed gecalibreerd moet zijn.

Als er pizza bereid wordt, is hij eerst aan het rekenen. Op zeker moment heb ik zoiets van nu moet het bijna gaan goed zijn, terwijl er nog een hoop minuten op de teller staan.
Bij die oude was dat meestal tussen de 5 en 6 minuten bij de pizza's van de Aldi. Dan zo'n wacht symbool en meteen daarna 12 seconden aftellen. Pizza precies klaar.
De W11 doet precies hetzelfde maar dat was tussen 3 en 4 minuten.

Dat pizzaverhaal doet er me aan denken dat er echt iets niet klopt. Je kan kiezen tussen normaal, licht en hard. Ik koos voor licht. Bij hard is hij sowieso verbrand.

Licht in deze was hard in de oude.

Even nagekeken bij Aswo: de zuurstofsensoren van beide apparaten hebben andere bestelnummers. De oude is ook niet meer leverbaar.

De moderne vooruitgang: Oude machines van de vuilhoop halen en renoveren om terug een deftig toestel in huis te krijgen... Mijn VIP doet het nog prima. Ik vrees dat niets nog mij gaat kunnen bekoren van wat er in de toekomst in huis gaat komen (op microgolf gebied). Ondertussen ook al antiek dus het is voor iedere moment. Een plechtigheid ter afscheidsneming is niet ver af. Fingers crossed.

[Bericht gewijzigd door EricN op (19%)]

Mijn ouders gebruiken nog dagelijks hun "Space Cube" van 1987. Hoogspanningscondensator + diode en een handvol lampen, maar dat ding blijft het lekker doen.

Yup, de Space cube 50 draait ook nog als afdanker van mn ouders, ook iets van 1988 voor de somma van een 1000 Euro destijds, Verbaasinwekkend is display ook nog steeds vrij helder.

Maar ja, dat is geen hancy fancy Crisp plaat. Op Curacao als eerst met zo'n oven te maken gehad, Amerikaanse Whirlpool. Jaagde ook de Pizza binnen 4 min met enorme hoogtezon tot een knapperige pizza.

Om dit topic nog eens eventjes op te halen...

De vochtsensor is inmiddels aangekomen, heb hem geplaatst, maar helaas hetzelfde gedrag. ;(

Nu ben ik het systeem van de oude oven, de AMW588 eens gaan bekijken.
In dit apparaat zit de vochtsensor in de uitblaasopening. Het komt er op neer dat er lucht in de ovenruimte wordt geblazen, via de andere kant blaast alles weer buiten en precies daar krijgt die vochtsensor alles over zich. Kan niet anders dan een correcte meting geven.

In de W11 is er links achteraan een ruimte gecreëerd naast de ovenruimte. Die is helemaal afgesloten. Onderaan zit de vochtsensor, bovenaan zit een beveiligingsclixon.

Wat ik me afvraag: hoe kan die sensor ins hemelsnaam op die plek fatsoenlijk meten. Er passeert geen luchtstroom over. :? Kan eigenlijk toch nooit behoorlijk werken?

de geautomatiseerde luchtklep werkt naar behoren?

@ohm pi: ook al gedacht 8)7

@EricN: ik dubbelcheck voor de veiligheid, maar ik ben voor 95% zeker van wel. Toen ik hem juist had heb ik dat nagekeken en die deed dat perfect.

Die met de rode actuator...

Op dinsdag 7 mei 2024 22:10:39 schreef EricN:
Die met de rode actuator...

Correct. Staat open bij magnetron gebruik, sluit zich bij hete lucht gebruik.

Wat ik me wel afvraag: dat ding staat nu enkele weken in mijn keuken en manueel gebruik werkt prima. Op een keer moest ik iets opwarmen op vol vermogen. Dat was 3 keer na elkaar 5 min. De laatste 5 minuten begon die gaan te pulseren, dwz niet meer op vol vermogen werken, terwijl er wel degelijk 900watt in het display stond. Ook weer zoiets: is dat normaal of niet hé.

Stel die ventilator draait niet snel genoeg, wat dan?

Pulserend vermogen?? Dat in bepaald tijdritme? Als ventilator niet snel genoeg draait gaat de thermische veiligheid er uit en stopt gehele oven..

Volgens mij heeft deze mogelijk een ntc op de magnetron en kan hij daardoor "inhouden".

Er zijn modellen geweest die walgelijk hard vol condens kwamen te staan bij stomen. Die modellen werden omgeruild. Niet te redden met een "setje". Hopelijk is het niet iets in die richting.

Hebben we van deze de service info al uitgediept? Ik ben ondertussen de draad kwijt.

Op vrijdag 10 mei 2024 21:57:32 schreef EricN:

Hebben we van deze de service info al uitgediept? Ik ben ondertussen de draad kwijt.

Ja, je hebt me die zelfs volledig per mail gestuurd. Daar staat weinig of niks bruikbaars is. ttz: alle "opties" staan goed.

Het enige wat leuk zou zijn om te weten: er is een blokschema, maar nergens wordt vermeld wat welk draadje aan die vochtsensor doet. En dat maakt het natuurlijk moeilijk om iets te kunnen meten.
Ik heb eens heel de service menu doorlopen, nergens kan je die vochtsensor in beeld brengen.

(Die ntc zou nu wel kunnen, daar heb ik in de week niet op gelet)

De magnetron ntc zelf acht ik niet een prilobleem. De magnetron temperatuuur die te hoog oploopt eerder. Past mss in het verhaal? Slechte luchtstromen.

Ik zal eens kijken welke ingewanden deze heeft. Mss ligt er wel iets met dezelfde opbouw waar experimenten kunnen op gebeuren...

Wel veel modellen W11MW161. Heb je een 85 of ander nr?

Aan dat van die luchtstromen moest ik ook meteen denken als hij van de week ging pulseren. Dat kijk ik dit weekend normaal nog na.

859991539440/01
en de IC: 759991539441

Hij is van de 26ste week van 2019

8599 was doorgaans inkoop toch? Made in China in plaats van Italy? Welk fabrieksnummer?