Beste forum leden,

Het is misschien een overbodige of oud bollige vraag, maar is er nog iemand die crt's revieseerd in België of Nederland?

Het is uit interesse voor als de mijne moeten gerevieseerd worden.

Alvast bedankt.

Heb je het echt over de losse beeldbuis? Zo ja, dan nee. Het laatste bedrijf zat in Frankrijk en is ca. 15 jaar terug er mee gestopt. Dat ging dan bij mijn weten wel over zwartwitbeeldbuizen.

De gehele productietechniek schijnt wel behouden te zijn gebleven bij een van de verzamelaarsverenigingen.

ja, het zijn duitse kleuren beeldbuis toestellen van de jaren 70, maar ik vermoed dat één toestel een slechte beeldbuis heeft. Als dit het geval zou zijn dan zou ik die willen later revieseren. Zelf heb ik de kennis en materiaal voor revisie hiervoor niet.

"Het is een hobby maar moet wel betaalbaar blijven."

Electronisch reviseren is altijd wel mogelijk..

Is er nog een club hier in België of Nederland die ze revieseerd?

Wat bedoel je met reviseren? Kanonnen vernieuwen (uitgestorven beroep) of een "rejuvenate " rondje? (dat laatste is afbranden van de kathode met russische roulette inbegrepen.. (erop of eronder..))

Op dinsdag 26 maart 2024 21:34:56 schreef smd:
Electronisch reviseren is altijd wel mogelijk..

Mwah, mwah. Een uitgeputte beeldbuis is een uitgeputte beeldbuis. Met een regenerator kan je er nog een paar honderd of paar duizend uur extra uitpersen, maar uiteindelijk moet toch het elektronenkanon en bij inbranding de fosfor vervangen worden.

Ik zou regenereren ook geen revisie noemen. Onder revisie versta ik het plaatsen van een gloednieuw elektronenkanon. En op de hele wereld bestaan daar nog één of twee productielijnen voor, die allebei ergens 'koud' opgeslagen zijn voor als er ooit een consortium van ambitieuze hobbyisten de boel weer op gaat starten a la Polaroid.

Wel ben ik in het bezit van een Mütter BMR 80 en heb ook al eens geregenereerd, maar de emissies blijven redelijk laag. Regenereren is maar een tijdelijk lapmiddel.

In de later toekomst zou ik ze wel zelf willen reviseren, maar dat is nog toekomstmuziek.

[Bericht gewijzigd door Blaupunkt CTV250 op (22%)]

Ja en nee.

Het loont in sommige gevallen zonder meer om de kathodes opnieuw te activeren en dan kunnen ze soms nog best weer een tijd mee. Dit wordt bij nieuwe buizen in de fabriek al gedaan en als de buis lang stil heeft gestaan of op een relatief lage straalstroom bedreven is, kun je dat gewoon opnieuw doen. Dit is een "zachte" manier van regenereren waarbij je de gloeidraad een paar minuten op overspanning laat gloeien. 8V ofzo, misschien even kort 12V als hij al opgewarmd is.

Maar toch bij het regenereren wordt de gloeispanning al omhoog gebracht en daarna kan middels het indrukken van de rood, groen of blauwe knop de kleurkanonnen zeg maar schoon gebrand worden.
Het was een spannend moment want er waren 3 opties de emissie ging omhoog, bleef gelijk of het was einde oefening.
Uit de tijd dat Philips beeldbuizen massaal voortijdig versleten weet ik nog dat de gloeispanning verhogen als lapmiddel werd gebruikt.
Op de beeldbuis print werden de gloeispanning printbanen onderbroken en middels een wat dikkere draad die één keer om de kern van de hoogspanningstransformator gewikkeld werd op de gloeispanning aangesloten werden.
Door de hogere gloeispanning ging de emissie van de kleurkanonnen ook omhoog.
Het was wel uitstel van executie maar het kom maar zo een jaar goed blijven.

Uit de tijd dat Philips beeldbuizen massaal voortijdig versleten weet ik nog dat de gloeispanning verhogen als lapmiddel werd gebruikt

Bij een Philips K9 kon je eenvoudig de gloeispanning iets verhogen door een spoeltje op de hoogspanningstransformator door te verbinden.

Bij mijn weten waren er twee oorzaken voor afnemende emissie. Een was productie van elektronen door de kathode. Die andere was ophoping van fysiek 'vuil' in en rond de gaatjes in de whenelt. Bij de latere buizen was die ophoping zelfs dermate dat het de whenelt gewoon verbond met kathode of G2 die er wat dichter op zat. Het regenereren bestond in het tweede geval uit het wegbranden van dat vuil tussen kathode-whenelt-G2 rooster. Die zag je dan in de buis wegbranden met kleine blauwe of witte vonkjes. Als het mis ging dan brandde je de gaatjes juist dicht i.p.v. open.

Dat 'vuil' was dan weer afkomstig uit de emissie verhogende laag die op de kathode zat. Daarvan is later de chemische samenstelling gewijzigd in een goedje dat veel meer vuil uitstoot had. Daardoor gingen nieuwere buizen veel korter mee. Iets van rond de 6 jaar tegenover 20 jaar van de oudere modellen in K7, 8 en 9.

de 500 en 510X buizen waren best OK, daarna kwamen de 540X buizen en dat werd al minder.. de FSQ buizen gingen nog sneller

Voor de duidelijkheid, ik beschreef reactiveren van luie of vervuilde kathodes. Regenereren of gloeispanning botchen zijn andere procedures om andere problemen te verhelpen.

Die 540 buizen waren zeer brak i.d.d. Daarna kwamen de buizen met een dunne pijp en veel kleiner en nog compacter kanon. Die buizen was meestal niets meer aan te redden. Die lagen al in sluiting of gingen dat alsnog tijdens het proberen schoonbranden.

Schiet mij nu ook een periode uit begin jaren 80 te binnen toen ik bij een TD werkte. Als de klant de tv niet liet repareren moest daarvan bij iedere oudere tv (K9, K11, K12) de buis lek geslagen en in de chassisdeurprinten een gat geslagen worden. Bij de deur met afbuiging en HS moest dat onder de lijntrafo die dan een breuk in het ferriet moest hebben. Dan pas mochten de tv's weg naar een handelaar of de stort.

Sjee, wat een basale manier om van de TVs af te komen, die wilde echt niet dat het retour kwam.. Maar destijds was niets met milieu belangrijk..

Niet echt i.d.d. Er was bij de stort 1 grote bunker met drie stortgaten. Daar werd alles ingegooid. Complete fietsen, bruingoed, witgoed, kopieermachines vol met toner. En als die toner vrijkwam hing er een grote zwarte wolk in en rond die bunker. Groenafval, stalafval, rottend keukenafval van restaurants e.d.

Er hing een grote kraan met grijper en elektromagneet, die viste de zooi uiteen. IJzer ging in een aparte container, de rest ging in wagons. Die gingen over het spoor naar ik meen Wijster o.i.d.

Stortmedewerkers hadden er een handeltje bij in metalen en een beetje knappe apparaten. Ik ging er op vrijdagmiddag na de sluitingstijd altijd heen op onderdelen en apparaten-jacht. De stortmedewerkers die toezicht hielden bij de stortgaten visten bruikbaar spul en metalen als koper en alu er altijd uit. Ik ging vrijdag ochtend altijd even horen wat ik die middag na sluit mee moest nemen naar de vrijmibo om 'handel' te 'betalen'.

Ene keer was dat een fles of twee jenever, andere keer een kilo paarde of leverworst of een krat koud bier. Dan kon ik met wat andere gegadigden e.e.a. uitzoeken.

Zat er die week niets bij, jammer dan, volgende keer beter. Zo kwam ik aan een 25PK buitenboormotor, vcr's, tv's, wasmachines indien nodig. Ook brommer en auto onderdelen, zoals brommermotorblokken, de grotere maten cilinders, zuigers, uitlaten, carburateurs enz. Want het politiebureau kwam dat inbeslag genomen spul dat de handelaren niet wilde daar ook brengen voor 'vernietiging'. Na een jaar of twee kwam daar wel ophef vanuit de handelaren die op het bureau dat spul opkochten en toen zat dat er niet meer bij.

Eigenlijk een voorloper van de kringloopwinkel. :P

Op donderdag 28 maart 2024 22:46:32 schreef harry64:

Stortmedewerkers hadden er een handeltje bij in metalen en een beetje knappe apparaten. Ik ging er op vrijdagmiddag na de sluitingstijd altijd heen op onderdelen en apparaten-jacht. De stortmedewerkers die toezicht hielden bij de stortgaten visten bruikbaar spul en metalen als koper en alu er altijd uit. Ik ging vrijdag ochtend altijd even horen wat ik die middag na sluit mee moest nemen naar de vrijmibo om 'handel' te 'betalen'.

Eigenlijk een voorloper van de kringloopwinkel. :P

bekend terrein, vroegah was het over het hek van de stort klimmen net na sluiting om nog goed spul eruit te vissen, maar het was dan ooit drukker als tijdens openingstijden. echter kwam ik erachter dat als ik de beheerder een paar uur hielp in de ochtend het niet uitmaakte wat ik mee naar huis sleepte. met het voordeel dat de beheerder wist wat waar te vinden was en ik zelf ook zag wat er net afgegooid werd. jaren is dat zo gegaan.

Toen was dat i.i.g. leuker dan nu. Tegenwoordig wordt die container voor elektronica beter bewaakt dan de bank. Hier staan er al zes camera's op die extern worden uitgekeken. En dan zie je mensen dus tegenwoordig een goed werkende tv de shredder in sturen omdat die een appje niet meer ondersteunt.

Iets meenemen is er ook niet meer bij want als er wel iets meegenomen wordt betekent dat ontslag voor medewerkers en je hebt een aangifte aan je broek adhv die camerabeelden. Daar heeft politie en justitie wél capaciteit voor.

Ga je voor het terrein staan om er spul uit te vissen komt de politie je ook wegjagen en eventuele 'buit' in beslag nemen.