Beste mensen,
Bij een vriendin wat vreemde klachten betreffende audio/video.
Setup, Samsung smart led tv, Marantz receiver, Nvidia Shield media box.
Alles via hdmi CEC aangesloten.
Als ze tijdens tv kijken ergens in huis de verlichting aandoet valt het beeld even op zwart om vervolgens wel weer terug te komen.
Ook ervaart ze dat soms de versterker zomaar aangaan terwijl er niks bediend word.
Ik ken deze fenomenen nog wel van vroeger met bijvoorbeeld ouderwetse spaarlampen waar audio/video apparatuur heel bizar op kon reageren.
Maar dit is nieuw voor mij en een korte zoektocht op google wijst uit dat dit wel vaker voorkomt maar een oplossing zie ik niet.
Enige wat ik zou kunnen bedenken is de filtercondensator van de tv voeding die gaar is???
En wanneer de tv uit staat een bepaalde spanningsrimpel toch via het hdmi signaal de versterker uit stand-by haalt?
De versterker gaat dan namelijk ook gelijk op tv input, terwijl als ze de tv aandoet op de normale manier dan gebeurt dat via de Shield mediabox en gaat de tv automatisch op deze input.
Benieuwd wat jullie ervaringen hierin zijn.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik heb een Samsung 32UE5000 tv die daar ook last van heeft (enkele seconden zwart bij inschakelen verbruiker. Je went eraan...
)
Je kunt een betere HDMI kabel proberen...
TV heeft geen randaarde neem ik aan. De Marantz wel? Is die ook aangesloten? Probeer een verlengsnoer met randaarde.
Er zijn ook van die stekkerdozen met filters erin.
En zoek even uit of de TV los het probleem ook heeft of dat dit alles via HDMI binnenkomt (en van welk apparaat).
Soms zijn de filtercondensatoren van die DAIM of MEX zelfherstellende kunststofcondensatoren.
Alhoewel die er niet met een knal uitgaan, verliezen ze wel in 5 a 10 jaar hun capaciteit, en doen ze dus niet meer hun filterwerk.
TV open, filter C's op capaciteit testen. Als dat het niet is, idd beter afgeschermde kabels.
Je kan het ook bij de bron aanpakken - een snubbernetwerk over de schakelcontacten van de lampen zetten.
Op woensdag 27 maart 2024 09:56:13 schreef Arco:
Ik heb een Samsung 32UE5000 tv die daar ook last van heeft (enkele seconden zwart bij inschakelen verbruiker. Je went eraan...)
Je kunt een betere HDMI kabel proberen...
Zitten zeer goede hdmi kabels tussen.
Daar ligt het zeer zeker niet aan.
Op woensdag 27 maart 2024 11:32:24 schreef Ledlover:
Soms zijn de filtercondensatoren van die DAIM of MEX zelfherstellende kunststofcondensatoren.Alhoewel die er niet met een knal uitgaan, verliezen ze wel in 5 a 10 jaar hun capaciteit, en doen ze dus niet meer hun filterwerk.
TV open, filter C's op capaciteit testen. Als dat het niet is, idd beter afgeschermde kabels.
Je kan het ook bij de bron aanpakken - een snubbernetwerk over de schakelcontacten van de lampen zetten.
Probleem is dat dit euvel ook gebeurd als de buren in het naast gelegen appartement de lampen aan/uit doen.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Vreemd verhaal, hoe kunnen buren je storen bij lampen aan of uit?
Praktisch onmogelijk dat een lamp aan/uit je apparaten stoort, nota bene van de buren...
Dan is er wel iets heel erg mis bij jou thuis.
mvdk
Golden Member
Appartement, of galerijflat? In een appartement kunnen de meterkasten naast elkaar zitten, bij een galerijflat heb je meestentijds met stijgleidingen te maken. Die meterkasten in het trapportaal kunnen horizontaal zijn doorgelust, en dan zou je losse nul verschijnselen kunnen hebben.
Ik weet: heel veel alsen en kunnen...
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Het klinkt toch als storing op de HDMI.
(door alle beveiligingstroep tegen kopieeren enz. valt de verbinding snel weg bij stoorpulsen...)
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
klinkt meer als de aarding die via de mantel van de hdmi kabels loopt, 1 apparaat heeft geen aarde en zorgt zo voor de storing via de hdmi kabels. check de voeding maar eens van dat spul, ongeaarde blok of ongeaarde wcd en dan via via loopt er een audio kabel naar een toestel met aarde wat het steeds oppikt..