Om een inschatting te kunnen maken van de batterijduur voor mijn 'ijk'generator ben ik bezig met de power berekeningen.
De datasheets geven daar gegevens voor: ICC, CIN, CPD plus een prachtige formule:
P_D=C_{PD} \times V{_{CC}}^2 \times f_i\times N + \sum (C_L \times V{_{CC}}^2 \times f_o)
met frequenties in MHz en capaciteiten in pF; waarin N het aantal met fi schakelende inputs is en die Σ term de outputs beschrijft.

Alles lijkt helder enzo, maar wat doe je als twee inputs verschillende frequenties hebben?
Iemand enig idee?

Opsplitsen:
Cpd*Vcc2*(Nf1*f1 + Nf2*f2) etc.

Of meer algemeen, (wat je ook voor de outputs hebt):
Σ (Cpd * Vcc2 *fi)

Dat lijkt me iets te krap door de bocht: die outputs gebruiken CL (wat volkomen logisch is) en CPD is per package, niet per poort...

Zou het mogelijk zijn dat die (overal gekopiëerde) formule fout is en zou moeten luiden
P_D=C_{PD} \times V{_{CC}}^2 \times average(f_i) \times N + \sum (C_L \times V{_{CC}}^2 \times f_o)

Wil je het ook echt zo noukeurig berekenen? Of is een grove 'worst case' schatting ook voldoende?

Zelf zou ik denk ik praktischer aanpakken, en gewoon rekenen met 1 frequency die het meeste verbruik heeft. Als het verbruik dan binnen de spec valt, is de praktijk alleen maar beter. Dan kan je het gewoon meten zodra je een prototype hebt.