Ik heb onderstaande "vermogensscheider" (??*) voor het verdelen van vermogensapparaten op een enkele 16A groep.
De bedoeling is het uitschakelen van een boiler als de vaatwasser draait.

Nu blijkt dat het overschaklen middels een delay van c.a. 3sec plaats vindt. Ik heb dat getest met eenventilatorkachelltje (2kW) en een gloeilamp (100W). Ik denk dat de zekering er dan al uit ligt als ik de gloeilamp door de boiler vervang.

Nu zie ik, op de print ergens een regelpunt (trimpot(?)) —> Rode kring.

Kan ik hiermee die delay verkleinen?

Wie kent het apparaat en kan mij er meer over vertellen?

Op woensdag 27 maart 2024 22:56:48 schreef Tidak Ada:. Ik denk dat de zekering er dan al uit ligt als ...

Toestellen zijn 10A tegenwoordig. 20A doet een automaat niet afslaan binnen de 3 sec. Eerst grondig testen.

Om te weten wat de trimmer exact doet gaat er wat reverse engineering te pas komen. Je kan ook wat experimenteren door hem te verdraaien maar dan moet je wel exact weten hoe hij origineel stond.

Ja, dat weet ik daarom vroeg ik ook of er mensen zijn, die het ding (goed) kennen ;)
Overigens gaat jouw verhaal niet op bij een smeltpatroon.

vraag is toch ook bij welk vermogen schakelt die doos de boiler uit. Een vaatwas doet eerst wat andere digen voor hij begint te warmen, bvb water nemen, pomp doen draaien etc. als het afschakelen al in die faze van het proces gebeurt zie ik geen probleem.

Op woensdag 27 maart 2024 23:10:56 schreef Tidak Ada:
Ja, dat weet ik daarom vroeg ik ook of er mensen zijn, die het ding (goed) kennen ;)
Overigens gaat jouw verhaal niet op bij een smeltpatroon.

Een smeltpatroon kun je kortstondig grof overbelasten. 3 sec moet geen enkel probleem zijn.

Er van uitgaand dat je boiler 3KW is en je vaatwasser ook is 6KW totaal. Dat zou 3 sec. lang iets van rond de 26 amp. zijn.

Volgens deze tabel:

https://media-01.imu.nl/storage/installo.nl/5016/maximale-uitschakelstroom-gg-patronen-432x306.png
Zou je smeltpatroon er langer dan 5 sec. over doen om de geest te geven.

zou die potmeter niet eerder de 'gevoeligheid' zijn waarbij die afschalelt?
bv pas de slave uitschakelen als er min 1A loopt bij de master. dat die 1A instelbaar is

als de 2gele draden naar de master gaan, lijken die groene weerstanden dan de meetweerstanden te zijn van de stroom.

kan het IC niet goed lezen, lijkt 358 te zijn, misschien LM358 comparator

Op donderdag 28 maart 2024 01:23:40 schreef Sine:
[...]

Een smeltpatroon kun je kortstondig grof overbelasten. 3 sec moet geen enkel probleem zijn.

@ Kris v.D.:
Ik heb belast met een elektrisch kacheltje vzn 2kW, zowel op vol als op half vermogen —> geen verschil...
Belasting van andere contactdoos was een 100W lamp. Trouwens ook geen merkbaar verschil met een 40W exemplaar.

@Sine:
Is het niet zo dat dat maar een aantal keren lukt en die smeltpatroon er uiteindelijk toch uit gaat?

@Harry64:
Die tabel van jou gaat over een trage zekering (gG) Hier zit een gewone in de meterkast.

@fcapri:
Ik kan het ook niet lezen Het ljkt alsof het een 'custom' is.
Ja, die groene weerstanden zijn de sensorweerstanden.

Op donderdag 28 maart 2024 10:48:06 schreef Tidak Ada:
[...]

@ Kris v.D.:
Ik heb belast met een elektrisch kacheltje vzn 2kW, zowel op vol als op half vermogen —> geen verschil...
Belasting van andere contactdoos was een 100W lamp. Trouwens ook geen merkbaar verschil met een 40W exemplaar.

mijn vraag eigenlijk vanaf welk vermogen schakelt het "sense" stopcontact het andere uit.

als dit vanaf 100 watt is , is er geen enkel probleem, aangezien een vaatwasser er eentijdje over doet alvorens de verwarming in te schakelen.

Op donderdag 28 maart 2024 01:31:23 schreef harry64:
Er van uitgaand dat je boiler 3KW is en je vaatwasser ook is 6KW totaal. Dat zou 3 sec. lang iets van rond de 26 amp. zijn.

Volgens deze tabel:

[afbeelding]
Zou je smeltpatroon er langer dan 5 sec. over doen om de geest te geven.

Klopt, al zijn die close-in dingen meestal 2kW, de vaatwasser kan verschillen.
Daarnaast begint zo'n vaatwasser niet direct met verwarmen, eerst zal een pomp moeten lopen.

Op donderdag 28 maart 2024 10:48:06 schreef Tidak Ada:
[...]

Is het niet zo dat dat maar een aantal keren lukt en die smeltpatroon er uiteindelijk toch uit gaat?

Van een aantal kortstondige overbelastingen moet geen probleem zijn.

@Tidak Ada: Als ik de plaatjes van de diverse aanbieders bekijk is dat allemaal gG. Je kan er altijd alsnog een trage indraaien indien deze toch zou doorslaan.

@Sine: Mijn vaatwasser doet 2.4kW pieken gedurende i.i.g. de 1e 5 min. Totaalverbruik rond de 1.5kWh in 90 min.

[Bericht gewijzigd door harry64 op (30%)]

@Tidak Ada,

Het is toch een "master" / "slave" slof?
Verbruikt de master stroom(?) dan is de slave uitgeschakeld.

Op donderdag 28 maart 2024 16:03:00 schreef vergeten:
@Tidak Ada,

Het is toch een "master" / "slave" slof?
Verbruikt de master stroom(?) dan is de slave uitgeschakeld.

Precies, maar zoals velen hier al zeggen, zal dat wel pas bij inschakelen van de verwarming gebeuren.
Ik denk ook dat de slave alleen reageert op het verbruik van de verwarming van de vaatwasser, gezien de groene weerstanden, die als 'sensor' fungeren. Dus de slave kan desnoods 100kW dissiperen, mochten het relais, de bedrading en de WCD dat toestaan.
Ik zal nog eens proberen er een 500W kacheltje aan te hangen in plaats van die gloeilamp. Andere belastingen heb ik niet.

Boilertje wordt geen close-in, maar een naverwarmer en buffer voor het circuit uit de CV-ketel. Het duurt anders véél te lang voor ik warm water uit de keukenkraan krijg.

Mijn grote angst is dat een frekwente overstroom toch de smeltpatronen zullen opblazen. De hoofdzererking voorlopig nog niet (35A), maar als ik over ben op 3p met 25A per fase wordt het toch echt kritischer.....

een naverwarmer doet geen 2000W net als een boiler, maar onder de 1000W bij mijn weten. een moderne vaatwas haalt de 2500W maar net en dat voor 20min van een wasbeurt. zou het zo samen zetten want die schakeldozen zijn brakke dingen doorgaans, seriecondensator voeding..

@Tidak Ada: Vervang je niet je groepenkast met die switch naar 3F? Ik zou die twee wat grotere vermogens dan verdelen over de twee fase's en op de derde je wasmachine.

Zojuist de test met de twee kacheltjes gedaan:
Master is 1000/2000kW
Slave belast met 0,5 en 1kW
Geen verschil in responsetijd.
500W op de master gaat oscilleren

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (67%)]

Het is al een ouder apparaat, dus zijn de elco's en condensatoren nog OK?

dat ding haalt wrs de 15-20 jaar wel.

niks aan die delay doen, 3 seconden bij een 16A zekering, weet je hoe lang het nog duurt voor die met 20% overbelasten eruit gaat? veel langer, dan is die naverwarmer allang 2x heet.

Het apparaat kont uit goede handen ende opbouw is netjes. Er kómen wel goede dingen uit de PRC. Overigens werd het ook onder de naam Inventum verkocht. Dt geeft toch wat vertrouwen.

Blijft enkel uittekenen vd ganse print over als optie. Dat gaat overigens sneller gaan dan uren mijmeren.