Beste mensen,

ik heb een laptopje, een oude, wel te verstaan, maar deze werkte nog prima op de accu.

heel spontaan ( na demontage om een nieuw scherm te plaatsen ) werkte hij niet meer op de accu.

de cellen zelf zijn qua spanning nog gelijk, ( er was een soldering van de bmc print los gekomen ) maar na opnieuw vast solderen, bleek accu nog steeds dood te zijn in de laptop.

is er iemand, die mij kan adviseren wat te doen, anders dan een andere accu kopen?

mvg Bouke

Chip heeft een 'battery removal' detect.
Misschien heb je wat aan de reference sheet:

bq20z40_45.pdf

dank voor je bericht, deze is reeds vervangen.

echter accus blijken nu toch stuk, dus moet wel een nieuwe kopen.

mvg Bouke

Die chips is "programmeerbaar". MSI heeft daar "wat zij willen" ingezet, als je die chip omzet vanaf "nieuw" dan zal je die opnieuw moeten programmeren. Als ie ergens uitgehaald is, dan is de kans natuurlijk groot dat ie "battery removal" heeft gedetecteerd tijdens het loshalen. Dat geldt ook voor als je hem "nieuw" op ali of ebay hebt gekocht.

Ik krijg de indruk dat ik naar een goedkope namaak-accu zit te kijken. Dit omdat de temperatuursensor RT1 allereerst heel slecht gesoldeerd zit (een wonder dat 'ie er nog op zit) en ten tweede dat er over het algemeen een losse sensor aan draadjes ergens tussen de cellen gepropt wordt.

Daarnaast is de markering op de chip afwijkend: alle BQ-chips die ik heb gezien hebben géén enorme spatie tussen 'BQ' en de rest van het typenummer zitten en de BQ20Z45 heb ik zelf nu al een aantal keer in handen gehad.

Misschien dat dat aangeeft dat dit een custom-batch voor MSI is, maar dat lijkt me sterk: de meeste fabrikanten kiezen voor de types die sowieso blanco zijn. Van meerdere types zijn 'standaard' exemplaren te krijgen en types die de 'Z' in het typenummer missen: de BQ30Z20 (even uit m'n hoofd) heb je bijvoorbeeld ook als BQ30320, dat is een volledig voorbereid-voor-custom-firmware type.

@ Bouke79: er staat in je profiel niet waar je woont, maar ik heb twee interfaces die met die chips kunnen praten. De ene interface kan de beveiligingssleutels in die chip kraken MITS er geen custom-firmware in zit. Dat zóu kunnen, maar acht ik toch wat onwaarschijnlijk. Die beveiligingssleutels kraken is een must, anders kun je 'm onmogelijk opnieuw tot leven wekken.

De andere interface kan de boel weer resetten. Al met al echter niet een klusje wat je 'even' doet. En als je denkt: 'ik koop die interfaces ook even,' niet doen, je bent zo 500 euro verder. Van de een is de software heel duur maar de interface praktisch gratis, van de ander is de software gratis maar de interface weer heel duur)

@ rew: 'battery removed' is een status die die chips zelf hanteren, maar die status betekent dat de accu uit het systeem waar 'ie in zit is gehaald, niet 'cells removed'.
Een 'Battery removed' staat gelijk aan 'System Present = 1 of 0', weet zo even uit m'n hoofd niet meer welke van de twee en die status doet niets: een pinnetje wordt weer hoog of laag getrokken zodra de accu in een systeem gepropt wordt en dan komt de chip gewoon weer tot leven.

'Cells removed' triggert (over het algemeen) een Permanent Failure, ook als er maar 1 celverbinding weg is (geweest).

Wat me nu zo aan het einde nog even te binnen schiet en je zou kúnnen proberen (want bij 'battery removed' kan het chipje in deep-sleep gaan en sommige zaken negeren): sluit de lader kort aan op de laptop mét accu erin. Die chips moeten soms wakker geschud worden, al ken ik die status alleen na aansluiten van nieuwe cellen, ik heb nooit getest wat er gebeurt na het verdwijnen van 1 cel en omdat mijn accu's geen system-present pin hebben (het 'system' is dus altijd present voor de chips in mijn accu's) heb ik daar ook geen ervaring mee.