Na het slopen van een oude receiver heb ik een STK4141V (met een koelblok en een klein stukje schakeling) over:
De versterker werkte, maar had een hoop andere issues waardoor ik hem niet wilde restaureren. Nu weet ik dat er nogal veel van die hybride modules waren die ongetwijfeld nogal verschillen in begerenswaardigheid en vroeg me af of daarvan een overzicht bekend was met een vage indicatie hoe ze van elkaar verschillen. Heeft iemand eens zoiets gezien?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dit is een wat uitgebreidere type, specs zijn redelijk maar geen idee hoe het in de praktijk uitpakt.
Helaas, ik ken geen overzicht met met elkaar te vergelijken resultaten.
Ik heb twee databoeken van Sanyo. De boeken zijn van de jaren 85-86-87, deel 1 en 2.
De STK4141 II staat er in, de STK4141 V dan weer niet. Kan een verbeterde uitvoering zijn.
Er staan ook applicatieschema's bij.
De V is de verbeterde versie van de II (wat THD betreft).
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
denk dat ik die 4141V ook nog heb liggen, meen dat de 90's alles in 1 torentjes die stk plakken ook nog hadden. wat nog goed was heb ik altijd bewaard, want je komt zeker de 1e reeks tot de stk100 bijna niet meer tegen.
Volgens mij sneuvelen de meeste hybrides, doordat een of meer pootjes loskrimpen in het soldeer. Heb je dus een apparaat waar dergelijke ic's in zitten, DOORSOLDEREN!!!!
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dat laatste zou ik inderdaad universeel aanraden voor apparatuur met een keuze tussen 220 en 240V. De thermische weerstand van zo een module verraadt ook wel dat ze het opgegeven vermogen niet continu aan kunnen.
Op maandag 1 april 2024 13:21:43 schreef buzzy:
Volgens mij sneuvelen de meeste hybrides, doordat een of meer pootjes loskrimpen in het soldeer. Heb je dus een apparaat waar dergelijke ic's in zitten, DOORSOLDEREN!!!!
Is dat echt een issue of ben je dat één keer tegen gekomen? De STK's die ik heb gezien hebben allemaal zo een zigzag in hun pootjes, en zijn allemaal van voor RoHS. Zelf heb ik nog nooit een defecte gehad, veel apparaten sneuvelen ook om andere redenen. Ze zijn wel bijna zonder uitzondering voor 8Ω speakers ingericht, maar in de praktijk zie ik vaker 4Ω exemplaren aangesloten. Dat blaast zich snel op als je dan met het volume loopt te spelen. Ze zijn verder haast nooit beveiligd tegen kortsluiting.
Op maandag 1 april 2024 00:23:00 schreef testman:
denk dat ik die 4141V ook nog heb liggen, meen dat de 90's alles in 1 torentjes die stk plakken ook nog hadden. wat nog goed was heb ik altijd bewaard, want je komt zeker de 1e reeks tot de stk100 bijna niet meer tegen.
Klinkt als goedkoop spul. Zo ver ik kan zien is dit een relatief jong en onbijzonder ontwerp, dus die gaat waarschijnlijk de vuilbak in. Ik heb hier te weinig ruimte om dingen te bewaren voor reparaties aan cheapo stereosetjes uit de jaren '90.
Op zondag 31 maart 2024 19:36:08 schreef Henry S.:
De V is de verbeterde versie van de II (wat THD betreft).
[bijlage]
Tegenwoordig haal je die specs ook met een goedkoop IC als een TDA7379 van minder dan €5, dus ik ga er van uit dat dit indertijd gewoon goedkoper was dan discreet.
In elk geval heb ik mijn antwoorden, dank daarvoor! Op de site van Turuta stond een lijst met datasheets met een beschrijving wat de dingen waren: http://turuta.md/ds1.php. Misschien zitten er een paar tussen met magische eigenschappen, maar ik zie ze zo snel niet en deze is echt niets bijzonders. Eigenlijk zijn het gewoon een reeks plastic doosjes met geminimaliseerde transistoren zonder beveiliging. Eigenlijk valt het me nu pas op hoe goed de hedendaagse monolithische IC's zijn... 
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op maandag 1 april 2024 23:45:44 schreef Kruimel:
kortsluiting.[...]Klinkt als goedkoop spul. Zo ver ik kan zien is dit een relatief jong en onbijzonder ontwerp, dus die gaat waarschijnlijk de vuilbak in. Ik heb hier te weinig ruimte om dingen te bewaren voor reparaties aan cheapo stereosetjes uit de jaren '90.[...]:X
ach ja, het past allemaal nog in een ijsdoos dus dat staat nog niet echt in de weg. evengoed komen die stk dingen bijna niet meer voorbij, de goede oude ampjes hadden ook discrete eindtrappen. heb er nog stk bijliggen die ik zelf al 25 jaar heb.
KGE
Golden Member
De loszittende solderingen heb ik in (een ver) verleden ook wel regelmatig meegemaakt (Akai!)
De specificaties van die STK's waren gewoon goed. Het vermogen wat ze opgeven en de THD van minder dan 1% is vergeleken met die genoemde TDA7379 stukken beter: daar geven ze het vermogen op bij 10% THD
Aha, die losse solderingen zijn dus wel echt een ding? Zelf had ik het nog niet gezien... 
Wat betreft die specificaties had ik misschien ander vergelijkingsmateriaal moeten zoeken, die TDA7379 is een brugversterker voor auto's en is gespecificeerd op 14,4V, waarmee je sowieso clipt over de 26W@4Ω. De datasheets van ST zijn met vermogen op 10% en typische waarden voor THD op andere vermogens ook wat meer marketing dan de Japanse, waardoor een directe vergelijking lastig wordt. Het is in mijn beleving echter niet ongebruikelijk om het maximale vermogen op 10% THD weer te geven, boven het kantelpunt schiet de THD toch de lucht in.
Om te tonen dat de vervorming niet enorm verschilt kunnen we eens kijken naar de datasheet van de TDA7375V (de TDA7379 heeft alleen een minimale 'preliminary' datasheet) dan zie je dat de typische vervorming op 1kHz tot een Watt of 16 <0,04% bedraagt:
Bij de STK4141V is dat vergelijkbaar, maar heb je wat meer marge in vermogen, mede door de hogere voedingsspanning:
De vervorming is op 8Ω lager, voor deze belasting is de module waarschijnlijk ontworpen:
Hier zie je ook dat mijn vergelijking niet handig was, een LM4766 is een beter te vergelijken monolitisch component, hier met een vergelijkbare voedingsspanning en dezelfde impendantie:
Met een stuksprijs van ~€10 inc BTW is die wel ongeveer 2x zo duur als een TDA7379, maar toont wat mij betreft aan dat nieuwere monolithische componenten wel verbetering hebben gebracht. Hier heb je 2x10W meer vermogen met praktisch gelijke vervorming en thermische en elektrische beveiliging.
Alleen voor de zwaardere STK-modules zoals de 2x100W STK417-130 ga je geen vergelijkbare monolithische vervanging vinden, maar van die zware vermogens zie ik er weinig. Op dat vermogen is discreet al snel handiger. Op zich vond ik het wel interessant om eens rond te kijken wat er aan lineaire audiochips nog te krijgen is, het viel me nog best tegen hoeveel er nu nog gemaakt wordt.
In mijn hoofd waren die STK-modules nogal exclusief, maar waarschijnlijk waren ze voornamelijk schaars als vervangingsonderdeel. De specificaties zijn wat mij betreft niet bijzonder en ze zijn veelal niet beveiligd. Het was toen waarschijnlijk gewoon goedkoper in massaproductie dan discreet.
Hiermee ben ik waarschijnlijk veel te lang aan de slag geweest (niemand zal bezig zijn STK's te vervangen met monolithische chips), maar hier nog even de datasheets van de genoemde componenten voor de context.
KGE
Golden Member
Op dinsdag 2 april 2024 14:21:19 schreef Kruimel:
Hiermee ben ik waarschijnlijk veel te lang aan de slag geweest (niemand zal bezig zijn STK's te vervangen met monolithische chips), maar hier nog even de datasheets van de genoemde componenten voor de context.
Dank voor het uitzoeken, ja in die tijd was het of discrete componenten met de nodige afregelpunten of een STK module. Veel merken hebben ze gebruikt en sommige merken hebben ze zelfs verder ontwikkeld. Ik had destijds een mooi databoek met de meest gangbare types + specificaties en was telkens weer verrast door de lage vervormingcijfers en de geringe hoeveelheid externe componenten.
De meeste versterkers waar ze in zaten klonken ook prima, zeker voor huiskamer gebruik.
Inmiddels zijn er nog 'puristen' die de STK modules nabouwen met moderne(re) componenten.
Zoek maar eens op STK replacements.
BTW er waren ook allerlei STK voedingsmodules, al dan niet 'switch mode'. Toegepast in monitoren, videorecorders etc.
Op zich kan ik me wel heel goed voorstellen dat die STK modules indertijd best een stap vooruit waren, want geen van de genoemde componenten produceren hoorbare vervorming voor ze clippen. Ze zijn wat mij betreft de manier waarop goede audiokwaliteit "voor de massa's" betaalbaar werd, zeker omdat geschikte discrete transistoren indertijd nog best prijzig waren. Ik denk dat ze daar best hebben bespaard om voor elke module de kleinste toepasselijke 'die' te implementeren. Tegenwoordig vallen de kosten voor de halfgeleiders in het niet tegenover de rest van de onderdelen die je nodig hebt voor een volledige eindversterker. Als tegenwoordig een transistor duur is, is dat meestal alleen omdat hij niet meer gemaakt wordt, niet omdat je geen goede meer kan kopen.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Heb je die module nog? Zo ja kan ik die van je kopen, ik zoek er nog eentje.
Antwoord op de topic titel: Ja voor mij 
[Bericht gewijzigd door henri62 op (23%)]
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
De STK die ik interessant vindt is de STK419_xxx, klasse H met 2 voedingsspanningen, VccL & VccH
En te koop als complete module op Ali:
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
@Kruimel, ook ik heb meerder STK´s zien sneuvelen door slechte solderingen op de pootjes. En ook meerdere kunnen redden door de pootjes opnieuw te solderen. Soundman2 kan dit ook bevestigen.
Op zaterdag 21 december 2024 20:29:25 schreef henri62:
Heb je die module nog? Zo ja kan ik die van je kopen, ik zoek er nog eentje.
Antwoord op de topic titel: Ja voor mij
Oef, dat weet ik niet meer eigenlijk, ik zal eens gaan zoeken of hij ergens onder een laag stof terecht is gekomen of indertijd met de vuilman mee.
Op zaterdag 21 december 2024 22:08:43 schreef Roland van Leusden:
De STK die ik interessant vindt is de STK419_xxx, klasse H met 2 voedingsspanningen, VccL & VccH[bijlage]
En te koop als complete module op Ali:
Zou je zo een module alleen vertrouwen in je eigen versterker? Die dingen waren al niet altijd betrouwbaar van de originele fabrikanten, ga jij er één van AliExpress halen... Dat zou ik alleen doen als ik echt wanhopig was.
Als je dit soort dingen interessant vindt moet je IMHO gewoon een bouwpakket van een discrete versterker kopen. Dat is helemaal zo complex niet en leerzamer. Die modules waren bedacht om kosteneffectief massaproductie van audio mogelijk te maken in een tijd dat losse transistoren flink duurder waren. Dan krijg je een hybride module met transistor die allemaal met een ienieminimale marge groot genoeg zijn om niet op te blazen.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op zaterdag 21 december 2024 22:41:25 schreef Kruimel:
[...]Oef, dat weet ik niet meer eigenlijk, ik zal eens gaan zoeken of hij ergens onder een laag stof terecht is gekomen of indertijd met de vuilman mee.[...]
Ik hoop dat je die nog hebt.
Bij ome alie heb je een kans op fakes. Ik heb ze ook nog bij Reichelt zien staan, meer kans dat het een goede/originele is. Hun site is effe offline, dus kan niet opzoeken wat die daar kost.
maartenbakker
Golden Member
Reichelt heeft denk ik geen fatsoenlijke controle op de inkoop, dus kan ook gewoon fake zijn. Probleem met oudere types STK's is dat ze zelfs 20+ jaar geleden al wel vervalst werden, dus zelfs N.O.S. zegt niet alles. Vaak dan een minder type dat omgestempeld werd. Dus bijvoorbeeld hogere THD, maar wellicht ook lager vermogen of lagere maximale voedingsspanning.
https://www.rens-electronics.nl/pages/naar-de-winkel/service-onderdele…
Hier houden ook een slag om de arm of het wel echt om Sanyo modules gaat. Maar als je er om verlegen zit zou ik de gok wel wagen in overleg met de klant.
henri62
Die hebben de module ook zie ik (maar niet te vinden met de zoekfunctie).
Het probleem van die modules is dat de opdruk, zelfs origineel al erg discutabel is. Als ik de fabrikant zou ik er toch wel iets beters op gedrukt hebben. Zelf originele modules lijken kwa opdruk al fake.
De opdruk bij hun lijkt wel origineel (vooral die V met bovenliggende doorgetroken streep), de code rechtsboven is denk ik NIET WWYY. Dus uit 2021? Lijkt me raar en veel te jong.
De defecte van mij heeft 5516 dus die 55 is niet de week code. Op ebay heb ik er een paar gezien waar er een normale V achter staat, lijkt fake.
Die hierboven van Kruimel lijkt ook een originele (zie je aan die V), code 6H20.
Gevonden! Hij lag nog op de plank. De code is inderdaad 6H20, en deze is zeker weten niet van 2020... 
Ik vind het er ook fake uitzien, bijv. die rare m in het woord amplifier.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (11%)]