Op maandag 1 april 2024 17:30:27 schreef benleentje:
[...]Ik heb me wel eens laten vertellen dat een maat van krat ook gebaseerd is op een maat van pallet.
Zo is een pallet 100 x 120.
En een krat bv 60 x 40

er zijn bijna vierkante pallets idd, maar een europallet is 80x120cm, die stammen uit begin jaren 60 dus kwamen pas na de normaalbakken. er zijn ook andere maten pallets waar ook houten opzetranden voor gemaakt worden welke oa VDL gebruikt dat ik weet, die randen worden ook universeel gebruikt door andere leveranciers.

Op maandag 1 april 2024 10:33:22 schreef klaasy:
[...]
was geen bakeliet , maar gewoon wit kunststof , denk dat de bril van de jaren 80 is geweest .

Die van de jaren 60 waren zwart, en van "Philite".

Philite™ ís bakeliet minus 'bake'. Bakeliet® was geregistreed door een zekere heer Bakeland uit Belgenland....

philips had in de jaren 80 ook nog een stuip met wc garnituur. weet nog van een wc die in 1980 gerenoveerd was dat er een stortbak op stond van philips, wit of creme. in de 50's waren het ook deurklinken ed. die dingen kom je nog weleens tegen in oude huizen, klink en beslag van bakkeliet.

Was het niet dat Philips een totaalleverancier wilde worden? Op alle markten thuis.

Het ging (ook) om optimale bezetting van productielijnen. Soms (ook) om het voortzetten van producten uit overgenomen fabrieken al zal dat hier niet gespeeld hebben.

Ik weet wel dat de toiletlijn ergens in de jaren '90 ofzo verkocht is, ben alleen kwijt aan wie.

Een leuk onderwerp.
Heb bij philips Heerlen gewerkt.
Je kon er iemand mee laten schrikken door een bak achter hem te laten vallen.
Kan mij nog herinneren dat een aantal bakken presies op het oppervlak van een pallet past.
Of eerst de normaalbak of de pallet er was weet ik niet.
Het een zal wel aangepast zijn aan het andere.
Zo heb ik mij ook eens laten vertellen dat de breedte van een vrachtwagen zo is dat er een aantal pallets naast elkaar kunnen staan.
Ook hier zal waarschijnlijk het een op het andere zijn aangepast.

@winands:
Ik heb daar rondgelopen, toen de boel werd uitverkocht.
Voornamelijk voor iemaand in Austraalië, die zelf buizen wilde maken. Daar heb ik nogal wat spul voor meegesleept.
Ik vond het best griezelig, zo'n bedrijf dat verlaten is en uitverkocht wordt. Het geeft ook een zeker schuldgevoel als je daar van profiteert, terwijl het personeel hun werk kwijt is.
Toch wel lol gehad met Max So (de handelaar ) en Andre (ik ben zijn ahternaam vergeten) de ex-CEO

Groet,
T.A.

Daar heb ik de meeste van mijn normaalbakken ook vandaan. Toen wist ik nog niet zeker of ik ze zelf ging gebruiken.

Hallo T.A.
Heb daar zelf van 1973 tot eind 2001 gewerkt.
Eerst voor Philips en daarna voor neweys.
In december 2001 kreeg ik met nog 65 mensen te horen dat we niet meer nodig waren.
Gelukkig daarna nog tot 8 jaar geleden nog bij een ander bedrijf als tester van printplaten kunnen werken.
Nu geniet ik al bijna 8 jaar van meer hobby tijd.
Het afbreken van diverse afdelingen is denk ik na 2001.
Een kennis van mij heeft daar ook gesloopt en heeft daar ook nog leuke apparaten van.

gr. Winand

Mijn bezoekjes waren in 2012, voor zover ik kan nagaan. Ik was toen al gepensioneerd.
Ik moet ergens nog een filmpje of een YouTube link hebben van CEO Andre.

Heb jij nog bij de afdeling OLED gewerkt daar op het terrein?

Op de afdeling oled heb ik nooit gewerkt.
Ik weet niet vanaf wanneer die afdeling er was.
Ik denk na mijn tijd dus na 2001.
De laatste jaren heb ik als tester van printplaten bij de afdeling functionele units gewerkt en omdat die afdeling verkocht werd nog enkele maanden bij kabels en draadbomen.
De kennis die ik kan die daar ook gesloopt heeft heet Bert.
Mooie tijd gehad bij FU.

Op dinsdag 2 april 2024 12:21:19 schreef winands:
Hallo T.A.
Heb daar zelf van 1973 tot eind 2001 gewerkt.
Eerst voor Philips en daarna voor neweys.

gr. Winand

bedoel je neways? die zitten ook overal. philips heeft veel afgestoten sinds eind 90's en begin 00's. denk dat ze geleerd hadden van het bijna faissement medio 90's. echter ze stoten meteen afdelingen af na 1 slecht jaar. heb zelf ook wel het eea van voormalig philips fabrieken, oa soldeergerei waar voorheen vidiwall mee werkte. moet binnenkort weer op strijp S zijn waar weer een bedrijf is begonnen. dat terrein blijft ook veranderen, kom er een jaar niet en je rijd verloren met afzettingen en sloop/ nieuwbouw. daar lopen nog steeds die buizenstraten over de wegen met een berg aan nutteloze buizen erop, doet geen moer meer maar dat hoort bij die oud philips terreinen. ook bij de zwaanstraat staat nog zo'n buizenstraat door de inmiddels nieuw gebouwde woonwijk, ligt niks meer op die rekken maar is wel gebleven, liep vroeger door tot in strijp S waar oa de verwarming en perslucht ed centraal stonden.

Misschie wordt dat binnenkort weer inn ere hersteld als warmte distributie syteem.
Of ze breken het toch af en leggen twee maanden later 2m verderop buizen voor een gelijkwaardig systeem |:(

Is inderdaad Neways.
Typfoutje.