Ik gebruik al jaren in mijn werkplaats een aantal Philips normaalbakken. Wanneer werden deze voor het eerst gebruikt bij Philips, en waar komen die speciale afmetingen vandaan (+/- 53 x 35 x 16 cm). Zouden er nog ergens tekeningen van bestaan? Bestaan die ook in andere afmetingen, ik dacht dat ik ooit eens lagere modellen gezien had ook.
Ik zie nog geen link met elektronica eerlijk gezegd.
Wellicht hebben ze nog van die bakken bij de industrie veiling in Eindhoven.
Altijd leuk om wat rond te snuffelen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Grappig, ik gebruik ze ook (edit: voor elektronica dus, en elektronicafabrikant Philips maakte en gebruikte ze daar ook vrijwel uitsluitend voor, als dit niet voldoende is om het topic open te houden verwelkom ik het graag op het transistorforum). Het zou leuk zijn om tegen zulke informatie aan te lopen. Als je ooit nog ergens een partij tegenkomt en het er voor jou teveel zijn, hoor ik het ook graag. Of als je ze zelf ergens zou laten produceren natuurlijk. Andersom kan ik ook m'n ogen openhouden.
Als er nog tekeningen van zijn, dan zouden die misschien in het archief van VDL kunnen zitten. Die kunnen ze mogelijk ook wel produceren, maar of dat goedkoop is?
Ik denk dat de Philips metaalwarenfabriek en hun opvolger VDL ze ook voor andere bedrijven in de omgeving gemaakt hebben. Ik heb ze denk ik ook ooit hoger gezien (iets met schokbrekers, Koni misschien?) maar niet lager. Ik heb er ook eentje die uit Duitsland komt en daar door een lokaal metaalwarenbedrijf gemaakt is.
Ik denk dat het eerste gebruik al ruim vóór de oorlog was. Ik meen dat ik wel oude plaatjes van NSF en Van der Heem gezien heb waar ze op voorkwamen. Ook zijn er diverse uitvoeringen door de jaren heen. Vooral details en verstevigingen kunnen verschillen. Later zijn ze door plastic varianten vervangen die al dan niet uitwisselbaar waren. Een van de redenen zal de ARBO-wetgeving zijn geweest. Er mocht op een gegeven moment nog maar een paar kilo in omdat de bak zelf al wat woog.
Hoe de afmetingen precies tot stand zijn gekomen is een goede vraag... Misschien specifieke eisen dat bepaalde producten er nog goed in pasten. Maten rond 50-60cm kom je vaker tegen bij kratten, dozen en bakken.
De link met electronica is ... dat ik ze gebruik in mijn elektronica (hobby) werkplaats. Vandaar dat ik hier deze vraag stel 
Die bakken vind je niet meer zoveel, wel de plastic blauwe normaalbak die volgens mij de opvolger is van de oude metalen normaalbak. Ik zou kunnen achterhalen waar die kunststoffen bakken vandaan komen. Volgens mij hebben die ook de zelfde (of bijna dezelfde) bemating.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
brains
Special Member
Ik vindt geschiedenis van electronica zeker passen in het forum hier 
Ik ben wel benieuwd naar welke veiling je in Eindhoven bedoeld GJ
Waar vindt ik die?
Wat een leuke bakken, ik wist niet van het bestaan af.
Ik ken ( en heb) wel veel andere bakken, maar niet van Philips.
Die blauwe van kunststof die genoemd worden, staat daar ook een logo op van Philips?
Interessant topic, ik blijf het ook met belangstelling volgen.
Op zondag 31 maart 2024 23:17:34 schreef IJzerhersteller:
Is het Philips logo niet een link met elektronica?
hoeft niet , ik had hier een paar jaar geleden voor de renovatie een wc bril met philips logo . ik kan nog steeds niet de link leggen tussen elektronica en een wc 
Op maandag 1 april 2024 10:06:43 schreef klaasy:
...ik kan nog steeds niet de link leggen tussen elektronica en een wc
Die link is er wel, en die heet bakeliet. Daar maakten ze radiokasten van, maar daar kun je dus ook wc-brillen van maken. Omzetvergroting met middelen die je toch al hebt.
Op maandag 1 april 2024 10:27:21 schreef KlaasZ:
[...]Die link is er wel, en die heet bakeliet. Daar maakten ze radiokasten van, maar daar kun je dus ook wc-brillen van maken. Omzetvergroting met middelen die je toch al hebt.
was geen bakeliet , maar gewoon wit kunststof , denk dat de bril van de jaren 80 is geweest .
Op maandag 1 april 2024 10:33:22 schreef klaasy:
[...]
was geen bakeliet , maar gewoon wit kunststof , denk dat de bril van de jaren 80 is geweest .
Yep, die waren gewoon van kunstof. Maar van philips hebben ook toiletpotten, wasbakken enzo van steen bestaan.
In de begintijd van de radio kocht Philips allemaal kleine en grote radio fabriekjes op met de bedoeling deze concurrentie uit de weg te ruimen. En als dat opkopen niet lukte zorgde Philips met rechtszaken dat de boel failliet ging. Dat heeft voor heel wat leed en narigheid bij die kleinere fabriekjes gezorgd. Philips had een zelfde soort beleid als apple, microsoft en de googles van nu.
Wat later kocht men ook allerlei andere fabrieken op zodat je ook sanitair met het Philips logo kreeg. Zoals met alles ging dat dus op een bepaald moment fout. Nu maken ze zelfs hun oorsprong, de verlichting niet meer. Vrijwel alle divisies zijn afgestoten en gaan onafhankelijk door onder een andere naam of zijn er gewoon niet meer omdat ze zijn opgegaan in een ander merk.
En dat is met meer merken gebeurt. Motorola is hetzelfde mee gebeurt. Ooit fabrikant (en uitvinder) van de autoradio. Later ontwikkelde ze de mooiste componenten en cpu's. Nu maken ze alleen nog mobile telefoons geloof ik.
Het is gewoon afwachten totdat dit ook met google, microsoft, apple enz. gebeurt.
Heeft er iemand een kennis bij VDL aan wie we dit eens zouden kunnen vragen?
Op zondag 31 maart 2024 21:07:53 schreef maartenbakker:
Grappig, ik gebruik ze ook (edit: voor elektronica dus, en elektronicafabrikant Philips maakte en gebruikte ze daar ook vrijwel uitsluitend voor, als dit niet voldoende is om het topic open te houden verwelkom ik het graag op het transistorforum). Het zou leuk zijn om tegen zulke informatie aan te lopen. Als je ooit nog ergens een partij tegenkomt en het er voor jou teveel zijn, hoor ik het ook graag. Of als je ze zelf ergens zou laten produceren natuurlijk. Andersom kan ik ook m'n ogen openhouden.Als er nog tekeningen van zijn, dan zouden die misschien in het archief van VDL kunnen zitten. Die kunnen ze mogelijk ook wel produceren, maar of dat goedkoop is?
Ik denk dat de Philips metaalwarenfabriek en hun opvolger VDL ze ook voor andere bedrijven in de omgeving gemaakt hebben. Ik heb ze denk ik ook ooit hoger gezien (iets met schokbrekers, Koni misschien?) maar niet lager. Ik heb er ook eentje die uit Duitsland komt en daar door een lokaal metaalwarenbedrijf gemaakt is.
Ik denk dat het eerste gebruik al ruim vóór de oorlog was. Ik meen dat ik wel oude plaatjes van NSF en Van der Heem gezien heb waar ze op voorkwamen. Ook zijn er diverse uitvoeringen door de jaren heen. Vooral details en verstevigingen kunnen verschillen. Later zijn ze door plastic varianten vervangen die al dan niet uitwisselbaar waren. Een van de redenen zal de ARBO-wetgeving zijn geweest. Er mocht op een gegeven moment nog maar een paar kilo in omdat de bak zelf al wat woog.
Hoe de afmetingen precies tot stand zijn gekomen is een goede vraag... Misschien specifieke eisen dat bepaalde producten er nog goed in pasten. Maten rond 50-60cm kom je vaker tegen bij kratten, dozen en bakken.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
mede omdat die metalen bakken zwaar waren en deukten is het kunstof geworden. meen dat die bakken ook zo gemaakt waren dat ze zo in een stelling geschoven konden worden. 
deze fabrikant van de huidige normaalbakken heeft lang tegen de A2 gezeten bij acht. zijn al jaren geleden verhuisd naar flight forum.
bijbehorend rek, hoewel hier maar enkele philips bakken instaan.
die philips bakken zijn er iig lang geweest, kom er tegen met data erop van 1951 tot 1996.
maartenbakker
Golden Member
Ik meen een DAF logo te zien of is het wat anders? Ik denk inderdaad wel dat DAF ze ook gebruikte. Waar komen de foto's vandaan en heb je enig idee hoe die fabrikant heet? Ik dacht altijd dat het de Philips Plastic- en Metaalwarenfabriek was en dat die overgegaan was naar VDL.
Oh wacht, dat is misschien alleen de fabrikant die ze van plastic maakte en niet de oorspronkelijke?
Ik geloof dat die bak helemaal rechtsonder op de onderste foto de oudste is. Zitten misschien ook nog strips onder, inderdaad om ze makkelijker in de rekken te schuiven.
Wat aan die bak trouwens heel goed te zien is, is dat ze voor de stapelstevigheid geen volledig rechte hoeken hadden; de wanden staan iets naar binnen. Om de rand te verbuigen zoals bij de linkerbak 2e van onderen, moet er wel een fors gewicht op de hoek gekomen zijn.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de kunstof bakken komen van engels af, op t werk ook diverse bakken van in andere uitvoeringen. ik geloof niet dat die metalen bakken nog worden gemaakt, kom er niet eens tegen die na de 90's nog gemaakt zijn.
krom zijn ze sneller als je denkt, andere bak er opzetten met wat gewicht erin. als ik zo zoek kom ik nog topics bij andere sites tegen van 11 jaar terug waar ook maarten bakker met die bakken bezig is 
je komt meer merken tegen die dezelfde bakken destijds, ook duitse productie. lijken best op elkaar maar ik denk dat bedrijven hun logo erin lieten stansen hoewel hun niet de fabrikant waren. het philips logo is over dat logo met de ringen gestanst, zeker dus een andere fabrikant geweest.
@ hieronder, zo'n bakjes stonden thuis vroegah ook enkele, 1 ervan was de schroevenbak. kwamen van de philips TD af waar pa had gewerkt. heb er nu nog messing m3 schroefjes van, is al dik 50 jaar geleden.
[Bericht gewijzigd door testman op (13%)]
Bij de twee Philipsfabrieken waar ik ooit werkzaam ben geweest werden dit type bakken gebruikt voor in de stellingen (zie foto's).
Ik heb er nog een aantal van in gebruik, netjes verkregen tijdens sluiting van een van de fabrieken.
Op het kleinste bakje zit nog een sticker met de originele magazijnlocatie.
brains
Special Member
Wellicht hebben ze nog van die bakken bij de industrie veiling in Eindhoven.
Altijd leuk om wat rond te snuffelen.
Kun je daar zo binnen stappen en rondkijken?
Ik ben binnenkort waarschijnlijk weer in Eindhoven.
Is het echt een veiling? Want ik zie geen prijzen op de website staan namelijk.
Er stonden wel scopen op maar waarschijnlijk buiten mijn budget 
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik heb indetijd een TEK 466 (geheugenscherm) scoop bij de sluiting van de vestiging in Heerlen gekocht voor €100,- Prijs valt dus wel mee.
Ik dacht dat voor de prijs zoiets als € 1,-/MHz gehanteerd wordt....
Op maandag 1 april 2024 10:27:21 schreef KlaasZ:
[...]Die link is er wel, en die heet bakeliet. Daar maakten ze radiokasten van, maar daar kun je dus ook wc-brillen van maken. Omzetvergroting met middelen die je toch al hebt.
Philips noemde dat in stijl "Philite" .
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op maandag 1 april 2024 14:18:18 schreef Ad_3:
Bij de twee Philipsfabrieken waar ik ooit werkzaam ben geweest werden dit type bakken gebruikt voor in de stellingen (zie foto's).
Ik heb er nog een aantal van in gebruik, netjes verkregen tijdens sluiting van een van de fabrieken.
Op het kleinste bakje zit nog een sticker met de originele magazijnlocatie.
@Ad_3
Dat zijn die bakken, die je (voorzichtig) op elkaar kunt zetten. Iets scheef en de bak zit klem in de bak er onder 
Die bakken doen het ook goed in de keuken 
Je moet ze inderdaad netjes stapelen maar dan kunnen ze ook best wat gewicht hebben. Stapelen geniet mijn voorkeur, zo blijft de inhoud schoner.
benleentje
Golden Member
Maten rond 50-60cm kom je vaker tegen bij kratten, dozen en bakken.
Ik heb me wel eens laten vertellen dat een maat van krat ook gebaseerd is op een maat van pallet.
Zo is een pallet 100 x 120.
En een krat bv 60 x 40
120 = 2 x kratlengte
100 = krat overdwars + kratlengte.
Zo heb je dan 5x kratten die er precies oppassen.
En zo hebben scheepscontainers en pallets geloof ik ook zo hun logica
Maar dat verteld je nog niet over waarom die krat in eerste instantie die maat heeft en wie er nu eerder was de krat of de pallet.
Maar ik denk dat de maat van een krat gewoon meer praktisch is zodat er lekker veel in kan en nog hanteerbaar is.