Gebruik je, als er ruimte is, bij voorkeur aderhulsjes in stekkers ?

Niet wat de regels/voorschriften zijn maar van uit een, "wat is technisch het beste", standpunt bekeken.

Als de stekker een schroefverbinding heeft en de draad meer aderig is: ja, zeker. Daar zijn adereindhulsjes voor bedoeld.
Eigenlijk maak je met een adereindhulsje het uiteinde van de kabel 'massief' waardoor een draaiende en drukkende beweging (van de schroef) de meeraderige kabel niet (deels) stuk draait.

Er is altijd ruimte voor*. Je hebt geïsoleerde en niet-geïsoleerde adereindhulsjes. Geen idee wat de regels zijn, maar naar mijn idee gebruik je in schakelkasten de geïsoleerde versie - de monteur kan veilig meetingen verrichten met een geopende deur, maar in een stekker volstaat de niet-geïsoleerde versie - een dichte stekker geeft al een bepaalde isolatiewaarde en deze maak je alleen spanningsloos open.

*Als er geen ruimte voor is, is de draaddikte of bijpassende type adereindhuls onjuist gekozen.

Altijd, als een klant zelf een steker los haalt en hierna zo vastzet dat de aders breken staat deze ook terug voor de deur.

Kosten en tijd verwaarloosbaar, vind het persoonlijk ook een stukje afwerking welke bij herstel of onderhoud hoort.

Ja, wij kregen bij een voormalig werkgever vaak kabel met aangegotn stekkers, met gestripte aders die waren vertint. elke keer dat vertinde deel er af knippen en adereindhulzen geplaatst.

Ik gebruik ze niet.

1. Ik heb ze niet in huis en ben ook slecht in dat soort zaken opgeruimd houden. Al zou ik ze hebben dan heb ik ze weer niet bijdehand.
  2. Ik heb nog nooit een probleem gehad na montage
  3. Ik sluit zelden stekkers aan, zie 1 en 2.

Op woensdag 3 april 2024 13:19:50 schreef K7Jz:
Ik gebruik ze niet.

1. Ik heb ze niet in huis en ben ook slecht in dat soort zaken opgeruimd houden. Al zou ik ze hebben dan heb ik ze weer niet bijdehand.
  2. Ik heb nog nooit een probleem gehad na montage
  3. Ik sluit zelden stekkers aan, zie 1 en 2.

Eenmaal een assortimentsdoosje en een geschikte krimptang kopen en je kunt jaren vooruit.

Op woensdag 3 april 2024 13:28:04 schreef buzzy:
[...]Eenmaal een assortimentsdoosje en een geschikte krimptang kopen en je kunt jaren vooruit.

Soms zou ik willen dat ik zo goed georganiseerd was. Dat ben ik niet, raak dingen kwijt en ben te lui om van zolder naar garage te gaan om adereindhulzen te halen en weer op te ruimen.

Verder ben ik het volledig tegenovergestelde van een impulskoper. Ik zal dus nooit zomaar even zo'n setje en tang kopen.

Oja en ik heb een paar keer bij erg grote bouwmarkten gekeken, zonder resultaat.

Ik heb ze wel op voorraad maar ik zet zelden stekkers aan een snoer.

Gisteren liet de buurman zijn walstroom kabel met die grote blauw witte CEE stekkers in het water vallen. Ik heb hem toen voor hem open gemaakt om te drogen. Daar zaten geen hulsjes aan en hij had die kabel laten maken. Daarom twijfelde ik of ik ze dan wel moest plaatsen. Ik ben geen elektricien en ik zie ook nooit stekkers van commerciële kabels van binnen want die zijn meestal aangegoten.

Zelf gebruik ik sinds een jaar of 4 meestal wel aderhulsjes in stekkers van mijzelf. Qua werk heb ik nog nooit een stekker moeten vervangen. Zelf pak ik meestal zo'n apparaat-snoer en knip het chassisdeel eraf en zet die eraan.

Ik heb, zoals de meeste mensen, decennia lang nog nooit die dingen gebruikt maar het altijd een eng idee gevonden dat je een schroefboutje direct in die kwetsbare koperen draadjes perst.

Op woensdag 3 april 2024 13:42:12 schreef fred101:
(...) het altijd een eng idee gevonden dat je een schroefboutje direct in die kwetsbare koperen draadjes perst.

Je kunt vertrouwen op dat gevoel :)

Zoals ik eerder zei: Dat is precies het doel van een adereidhulsje!

Sinds ik zo een tang en een reeks van die hulsjes heb doe ik het wel, ook om van die uitstekende draadjes te voorkomen. Het bevalt me heel goed, maar ik heb met de stekkers die ik en anderen daarvoor hebben gemaakt zonder ook nooit problemen gehad, dus het is in mijn geval nog steeds wel een gevoel eerder dan iets anders. In stekkers zitten zo ver ik weet (helaas) nooit kooiklemmen, want dan zou het een totale non-issue zijn.

Op woensdag 3 april 2024 13:37:56 schreef K7Jz:
Verder ben ik het volledig tegenovergestelde van een impulskoper. Ik zal dus nooit zomaar even zo'n setje en tang kopen.

Oja en ik heb een paar keer bij erg grote bouwmarkten gekeken, zonder resultaat.

Moet je eens bij de Baco in IJmuiden langs gaan:

Adereindhulzen ongeïsoleerd

Adereindhulzen geïsoleerd

Automatische adereindhulzentang

Ik heb het ongeïsoleerde setje en een vergelijkbare tang hier, en gebruik die geregeld. Ik weet niet wat de kwaliteit is van die no-name hulsjes van de bouwmarkt, die hebben nog weleens de neiging dit soort producten van het verkeerde materiaal te maken. Dat lijkt met fastons best nog wel voor te komen en maakt het verschil tussen iets dat een serieuze stroom aankan en niet.

Op woensdag 3 april 2024 13:08:14 schreef OPTOdesign:
*Als er geen ruimte voor is, is de draaddikte of bijpassende type adereindhuls onjuist gekozen.

Niet helemaal mee eens.
Ik had op het werk stekkers waar volgens de specificatie een 2,5mm2 in kon. Maar een 2,5mm2 met adereindehuls past er echt niet in. Bij latere navraag over die specificaties bleek ook dat het zonder adereindhuls is en dat zie je niet altijd direct terug omdat ze het daar niet specifiek over hebben

Daarvoor had ik stekkers waar het wel in paste en had mijn leveranciers ineens iets anders geleverd.

Voor werk in schakelkasten eigenlijk altijd.
Voor huis tuin en keuken stekkers vertin ik de draden, heb een gassoldeerpen.
Scheelt bak met ruimte en werkt net zo goed, als niet beter zelfs.

en werkt net zo goed, als niet beter zelfs.

Vertinnen is juist fout!
Het tin is zacht en na langere tijd wordt de tin ingedrukt.
Het schroefje kan dan zelfs los komen te zitten!!

Ik heb met vertinnen ook geen goede ervaring.

Op woensdag 3 april 2024 14:36:58 schreef Thevel:
[...]Vertinnen is juist fout!
Het tin is zacht en na langere tijd wordt de tin ingedrukt.
Het schroefje kan dan zelfs los komen te zitten!!

In 45 jaar nog NOOIT een probleem mee gehad, en niet te tellen hoe vaak ik dit zo heb gedaan.
Dus blijf het gewoon doen zoals bij mij goed werkt.

@benleentje:
Er zijn altijd uitzonderingen inderdaad. Maar het kon ook bedoeld zijn voor enkeladerige kabel wellicht(?).

@klabam:
Vroeger deed ik dat ook; vertinnen. Dat werkt best redelijk. Echter is tin vrij zacht en geeft het op langer termijn geen goede verbinding. De kabel kan los komen te zitten. Op korte termijn en voor de hobby oké, maar het is niet beter dan een adereindhuls.

Edit: Je was me voor Thevel!

Op woensdag 3 april 2024 14:38:54 schreef fred101:
Ik heb met vertinnen ook geen goede ervaring.

Ik ook.
Heb meerdere malen meegemaakt waarbij vertinde draden gewoon los in de steker zaten.

[Bericht gewijzigd door Thevel op (45%)]

Lijkt mij dat men dan teveel vertind heeft.
Maar goed, ieder z'n ding. Ik heb nog geen problemen gehad.

Ik heb met vertinnen geen slechte ervaring, maar ik gebruik toch bij voorkeur aderhulsjes. Een voordeel is dat je koud kunt werken.
In de modelspoorhobby moet ik soms meerdere draden in een klem zetten. Dan is er geen ruimte voor hulsjes, en ga ik toch maar vertinnen.

De meest gemaakte fout bij vertinnen is dat er te veel tin wordt gebruikt. Het hoeft maar net genoeg te zijn om die haartjes een elkaar te "plakken".
Verder moet je bedenken dat koper ook gaat kruipen onder druk. Weliswaar minder dan soldeertin, maar ook een koperdraad kan los gaan zitten as er te weinig veerkracht in de klem zit.

Ik heb deze krimptang, wat duurder, maar krimpt zeskantig (ziet er een stuk beter uit als vierkant):
https://nl.aliexpress.com/item/1005004654883649.html

Action heeft ook losse assortie kabelhulzen: https://www.action.com/nl-nl/p/2574854/kit-met-elektrische-aansluiting…

Gatver, vastgeschroefde vertinde draden... :r

Daar heb ik meer problemen mee gezien dan zonder adereindhulzen. Dat werkt zich soms los als er maar enige mechanische beweging mogelijk is. Dan liever knauwen op een paar losse haartjes...

Verder kan het soms afbreken waar het soldeer eindigt, zeker als dat binnen de isolatie is. Dit kan ook met adereindhulzen als je ze te dicht op de isolatie krimpt.

Op woensdag 3 april 2024 14:58:13 schreef Arco:
Action heeft ook losse assortie kabelhulzen: https://www.action.com/nl-nl/p/2574854/kit-met-elektrische-aansluiting…

Heb je die ook getest?

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (23%)]

Op woensdag 3 april 2024 14:58:27 schreef Kruimel:

[...]
Heb je die ook getest?

Ja, werken prima... (je kunt ze ook 'naakt' gebruiken door de isolatie met een kniptangetje open te knippen)

Op woensdag 3 april 2024 14:46:03 schreef klabam:
Lijkt mij dat men dan teveel vertind heeft.
Maar goed, ieder z'n ding. Ik heb nog geen problemen gehad.

"Spettert" ook vanzelf weer vast :+