Huh? Ik zie rechts een MINI-B stekker, dus de afnemer zit rechts. Dan moet de diode toch gewoon met de kathode rechts zitten. Dus de streep moet rechts, en dat zit ie als ik het goed zie toch ook?

Voor de duidelijkheid (onafhankelijk van welke stekker dan ook (want TS heeft het over een A-stekker naar mijn idee)):

https://techterms.com/definition/diode

Dus als daar overeenstemming over, is, dan zijn er mensen die denken dat de stroom naar links moet lopen?

Op zondag 7 april 2024 21:48:00 schreef rew:
Dus als daar overeenstemming over, is, dan zijn er mensen die denken dat de stroom naar links moet lopen?

Niet belangrijk! Als de leds onvoldoende gedimd worden, dan draai je de diode toch gewoon om. Dat is geen uren werk of puzzelen.

@rew: Ik denk dat niet iedereen de USB-connector heeft herkent, er te snel van uit is gegaan dat het een A-type was (niet goed gekeken) of niet weet dat dit gedeelte (B-type) altijd aan de apparaat kant zit.

@ohm pi: Voor ons is het simpel. Maar een beetje extra informatie kan naar mijn idee geen kwaad:

Op vrijdag 5 april 2024 09:55:43 schreef harry.crown:
Thanks fcapri, kun je adviseren welk type diode en schema hoe aan te sluiten? Je ziet dat ik een nono ben op dit gebied :)

om de verwarring compleet uit te sluiten

gewoon verlengkabel kapot knippen voor je met de 'echte' kabel begint, tenzij het toestel ook al met een vervangbare usb kabel zit. dan kan je de originele als test wel kapot knippen.

na mijn testen met mijn ledlamp zo vermoed ik dan 1N400x series zeker zullen werken in deze setup. de spanning verlagen met 2V werkte al aardig goed bij mij.
voor de zekerheid kan je ook gewoon 2 of 3A diodes gebruiken. ik had al eerder vermeld dat ik een hele resum 5A diodes heb voor dergelijk knutselen (HER508)