Ik heb een mooi 'Led Neon Bord' gekregen voor mijn mancave. Deze werkt met een USB stekker, ik gebruik hiervoor een DC 5V 1A AC adaptervoeding.

Nu vind ik het bord te fel schijnen en wil deze dimmen.

Iemand een idee hoe dit het beste kan?

diode in serie, boel krijgt dan 4,4V ongeveer

Thanks fcapri, kun je adviseren welk type diode en schema hoe aan te sluiten? Je ziet dat ik een nono ben op dit gebied :)

Ik denk dat er tussen die 5V en de LED's nog wel wat elektronica zit. Op zijn minst een switcher om de spanning/stroom aan te passen.
Zie je een knipperbeeld als je via een kamera naar het paneel kijkt?

Op vrijdag 5 april 2024 09:59:31 schreef Tidak Ada:
Ik denk dat er tussen die 5V en de LES's nog wel wat elektronica zit. Op zijn minst een switcher om de spanning/stroom aan te passen.
Zie je een knipperbeeld als je via een kamera naar het paneel kijkt?

die goedkopere zijn gewoon ledstrip in een plastic behuizing. zitten vaak met serieweerstand op de voeding op 5v of bij 12V versies per 3 in serie met serieweerstand.

Op vrijdag 5 april 2024 09:55:43 schreef harry.crown:
Thanks fcapri, kun je adviseren welk type diode en schema hoe aan te sluiten? Je ziet dat ik een nono ben op dit gebied :)

ik weet niet wat ze verbruiken, maar 1 of andere grote diode van 2-3A monteren zal wel lukken. neem bv een stukje USb verlengkabel (om eerst te testen), knip die door en steek de diode in de rode draad ertussen.

1N4001-4007 kunnen tot 1A aan, die 5V usb ledstrips verbruiken vaak meer stroom, dus zou toch voor een 3A versie zoeken.
ik heb daar thuis de HER508 voor liggen (1000V, 5A diodes)
koste 5€ voor 100 stuks :-)

Als 't CC geschakelde leds zijn gaat een diode weinig uitrichten...

De diode op het plaatje zit verkeerd om.

Op vrijdag 5 april 2024 11:01:55 schreef Thevel:

is een klein fotoshop plaatje, maar rechts lijkt mijn mini usb te zijn, dus de verbruikerkant, en dan zit ze toch wel juist.
ik vond er geen van usb verlengkabel

Rechts is een USB-B, dus verbruiker, dat zou wel kloppen...
En ook aangenomen dat de rode draad de +5v is; da's zeker niet zeker... (kleuren zijn vaak meer 'wat heb ik toevallig nog liggen'... ;) )

Ik zie door een camera hetzelfde dan door mijn ogen, knippert dus niet.

Ik zal even door alle andere antwoorden heenlezen, iedereen bedankt voor de snelle reacties!

De kans bestaat dat ze een chipje van een dubbeltje hebben gebruikt om van 3.9 - 5.5V gewoon altijd dezelfde stroom door de leds te sturen. Echter, d'r is een goedkopere oplossing. Dat is een weerstandje van 0.1 cent. Gebruiker merkt het verschil toch niet.

Kortom, ik verwacht dat de diode gewoon wel gaat werken. Omdat de adapter 1A is, zou een 1A diode (b.v. 1N4004... 1N4007) moeten voldoen. Als je daarop zoekt en een winkel vind, dan kan je binnen die winkel zoeken naar een 2A of 3A exemplaar. Voor deze toepassing: Vermijd "scottky". Voor je bestelt even hier posten wat je gaat bestellen en dan komt er snel genoeg commentaar of dat goed is of niet.

een stukje "licht-opaak" kunststof voor de leds ? 8)7

dat is een 1A versie.
1N4001 tot 4007 zijn allemaal 1A diodes.
je komt dan redelijk op de grens van het maximum van dat ding. ik zou dan eerder een grotere diode van 2-3A nemen (of zelf 5A zoals ik gebruik thuis). in kostprijs is dat toch allemaal hetzelfde

Op vrijdag 5 april 2024 12:01:18 schreef harry.crown:
https://www.vanallesenmeer.nl/Diode-1N4004#tab-4

Deze?

Klik op bijlagen en je ziet het datasheet.

Die is 1A, die zou ik niet nemen. Neem er één van bijvoorbeeld 3A, dan zit je wat ruimer. Maar of het veel uit gaat halen, je kunt ook een dimmer maken met een NE555.

https://www.talkingelectronics.com/projects/50%20-%20555%20Circuits/50…

Dan kun je de lichtsterkte instellen zoals jij wil, er moet wel een transistor tussen of een mosfet.

Dit kun je ook gebruiken, dan komt jou Led Neon Bord op de plaats van de motor. Dat zijn de twee voorbeelden die onder de led dimmer staan uit de link.

Zonder te weten wat voor display het is zijn er geen voorspellingen te doen.
(als het display stroomgestuurd is gaan een diode of NE555 niet werken)

Ik ga eens aan het testen, ik ga eerst een 3A diode op een oude USB kabel solderen en eens kijken hoe het bord reageert.

Op vrijdag 5 april 2024 13:53:35 schreef Arco:
Zonder te weten wat voor display het is zijn er geen voorspellingen te doen.
(als het display stroomgestuurd is gaan een diode of NE555 niet werken)

Klopt, maar die info hebben we nu eenmaal niet. :)

De TS gebruikt een 1A voeding, het is niet duidelijk of deze erbij hoort en het ding tegen de 1A trekt. Als hij die voeding had liggen kan het best zijn dat het ding veel minder trekt. Voor iemand met alle onderdelen en gereedschap geen probleem, wij meten dat even. De TS weet niks dus alle adviezen zijn gokken.

De TS zal eerst meer en betere info moeten geven. bv een foto van het ding en een foto van de electronica. Het zou ook helpen als hij weet over wat voor spanningen en stromen we hier praten.

• Hier een foto van 'het ding'.
  • Is geleverd zonder adapter, ik gebruik een adapter van een Apple Iphone, zo'n kleine met het laagste Wattage.
  • Het lijkt erop dat de kabel rechtstreeks in de ledstrip gaat, wat daar verder voor electronica tussen zit, is onduidelijk.
  • Ik ben geen electronica expert, maar voel mij thuis op dit forum met allemaal goede adviezen, dank daarvoor.
  • Maar helemaal eens dat het gokken blijft. Onder het mom van trail & error ga ik eerst eens met een diode aan de slag.

https://kronevietor.nl/wordpress/wp-content/uploads/2024/04/IMG_0646.jpg

Dan werkt hij dus op een 5V spanningbron en zit er de een of andere interne stroomregeling in.

Op 5V kunnen ze niet in serie, (hooguit 2 stuks, oranje is 2-2,1Vf) dus moeten ze parallel. Dat kan met 1 weerstand en hopen dat ze allemaal evenveel trekken. Een berg weerstanden, steeds 1 per LED (of serie van 2 LEDs)
Dan doet het verlagen van de spanning wel wat.

Of er zit een DC/DC in die er een hoge spanning van maakt zodat er meer in serie kunnen. en dan een weerstand per serie. Dan doet een diode niets.

Of alles staat parallel (evt van steeds 2 in serie) met een enkele stroombron in de hoop dat ze allemaal even veel trekken. Dan helpt een diode niet.

Of een (bv FET) stroombron per 2 LEDs in serie. Dan doet een diode ook niets.

Of een andere manier.

Het zou kunnen dat hij nu te fel brandt omdat er een LED-driver/stroombron adapter aan moet. Dan kun je rustig afwachten en gaat hij vanzelf minder fel branden. Waarschijnlijk sneller dan je wilt. ;-)

Wat ik zou doen is er een lab voeding op aansluiten en dan kijken of variatie van spanning effect heeft. Daarna de voeding in een veilige CC en kijken wat dat doet. Dan weet je of er een stroombron of spanningbron nodig is. Aan de hand daarvan bepalen wat de volgende stap is. Dat is het veiligste.

Zit er geen electronica aan het ding ?

Ding is niet negatief bedoeld, het is gewoon korter dan iedere keer 'Led Neon Bord' typen, wat daarnaast fout is want het is geen neon ;-)

dat is een plastic houder, daarin steken ze gewoon standaard led strip.
https://cdn-shop.adafruit.com/970x728/5850-02.jpg
weerstand led-weerstand led-weerstand led-...
https://img.kwcdn.com/product/Fancyalgo/VirtualModelMatting/0328feef3c3d0ba5404d402980af4d62.jpg?imageView2/2/w/800/q/70/format/webp
standaard spul van ali of action.

ze gaan in china echt geen speciale adapter gaan bouwen, als standaard 5V ledstrips reeds bestaan

heb thuis reeds 3 van die led strips hangen in mijn vrouw haar zaak, zal straks even met een spanningsbron spelen

getest
20mA op 2,5V

120mA op 3,5V

300mA op 5V

als het dezelfde is als de mijne, moet je dus een 2-3 diodes tussen steken om te verlagen

anders moet je eens zo een usb metertje nemen, kan je direct meten wat die verbruikt.
met mijn versie, zou een 1N4001 meer dan volstaan aangezien er max 300mA loopt, en die diode 1A aan kan
https://img.kwcdn.com/product/Fancyalgo/VirtualModelMatting/76e03f0358ab68e405c0c30f87430377.jpg?imageView2/2/w/800/q/70/format/webp
voordeel van deze, is dat je direct ook de impact van een diode kan 'meten'

Bij 300 mA is een 1n4001 ongeveer 0,8V, bij 1A is Vf 1V (volgens een datasheet) Het voordeel van minder spanning en dus stroom is dat de leds langer mee gaan.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (33%)]

Op vrijdag 5 april 2024 13:59:19 schreef harry.crown:
Ik ga eens aan het testen, ik ga eerst een 3A diode op een oude USB kabel solderen en eens kijken hoe het bord reageert.

Als er geen duidelijk verschil zichtbaar is, zet je meer diode's achter elkaar in plaats van 1 (2,3,4,5 stuks). Als dat allemaal geen verschil maakt, zit er elektronica in waarbij het bord dan opeens uit gaat of gek gaat knipperen bij een volgende extra diode.

Als diode's wel werken, werkt een PWM controller ook. Dan kan je de lichtsterkte ook nog regelen. Dat sluit nog meer aan bij je vraag denk ik.

Op vrijdag 5 april 2024 11:01:55 schreef Thevel:

Ik denk het niet. In zo'n situatie dimt hij 100%. :+