Een, niet regelmatig, desktop computer kon ik niet meer inschakelen, geen spanning?
Op advies hiertoe de batterij op het moederbord vervangen, waarna de computer weer opgestart kon worden.
Echter op de monitor de melding : no signal.
Het rechtstreeks verbinden van de computer maakt niets uit, dezelfde melding.
Kan het mogelijk zijn dat de monitor defect is? Die wordt overigens wel normaal ingeschakeld, maar na de melding no signal blijft het beeld zwart.
Wanneer ik de verbinding van de computer met de monitor verbreek, door de kabel aan de monitor los te maken, krijg ik ook de mededeling no signal.
Is er iemand die mij kan adviseren wat ik hier mogelijk nog aan kan doen?

Op vrijdag 5 april 2024 10:19:54 schreef Katie:
Een, niet regelmatig, desktop computer kon ik niet meer inschakelen, geen spanning?
Op advies hiertoe de batterij op het moederbord vervangen, waarna de computer weer opgestart kon worden.
Echter op de monitor de melding : no signal.
Het rechtstreeks verbinden van de computer maakt niets uit, dezelfde melding.
Kan het mogelijk zijn dat de monitor defect is? Die wordt overigens wel normaal ingeschakeld, maar na de melding no signal blijft het beeld zwart.
Wanneer ik de verbinding van de computer met de monitor verbreek, door de kabel aan de monitor los te maken, krijg ik ook de mededeling no signal.
Is er iemand die mij kan adviseren wat ik hier mogelijk nog aan kan doen?

Logisch nadenken en alle combinaties proberen die voorhanden zijn. Monitor aan andere laptop/pc/settopbox koppelen, checken of die het daarmee wel doet. Kabels wisselen enzovoort. Connectors bekijken op schade/vervuiling. Gezien het nivo van de vraag en probleemstelling heeft het niet veel zin om hier verder in detail te proberen te helpen. Als je er zelf niet uitkomt, zoek een handige buurman (m/v) of een repair cafe op bij jou in de buurt.

Waarschijnlijk een bios instelling.
Na vervangen batterij zijn die instellingen weg.
Wat is het voor merk? Maak even een foto van het moederboard en achterzijde pc.
Je kan in de bios komen door tijden opstarten F2, of F10 of DEL te drukken.
Probeer dat eens, vaak komt er dan wel beeld.
Meteen na aanzetten op die genoemde toetsen drukken.

Ik snap de vraagstelling ook niet helemaal, aansluiten, daarna rechtstreeks aansluiten??

[Bericht gewijzigd door revado op (12%)]

Ga ik proberen.
Met het direct aansluiten op het modem bedoel ik dat de pc dan middels een kabel met het internet is verbonden en niet via wifi

Geeft de computer nog een beep signaal of flikkeren er lampjes juist na het aanleggen van de voeding en het opstarten van de computer ?

Blijkbaar zijn (waren?) de beeps en leds een soort resultaat van een self-test.

zie ook hier : https://www.computerhope.com/beep.htm

F2, F10 of DEL indrukken tijdens het opstarten van de pc heeft geen effect
Bijgevogd wat foto’s van de PC.
Het groene lampje van LINK en het gele lampje van Tx/Rx branden niet, het indrukken van de WPS toets heeft ook geen effect

Als DEL en F2 ( dat zijn de 2 opties voor een MSI board) niet werken dan zou ik inderdaad niet zelf verder zoeken, is toch meer aan de hand en daar is iemand met meer kennis voor nodig.

Overigens is Wifi of via vaste kabel niet van belang, de pc moet ook zonder internet of netwerk gewoon op kunnen starten.

[Bericht gewijzigd door revado op (25%)]

De vraag van Pamwikkeling is van zéér groot belang, daarom nogmaals:

Heb je nog een piepje uit de INTERNE speaker van je computer tijdens het opstarten?

Verder:
- Draait de processorventilator, draait (indien aanwezig) de harde schijf, brandt het powerlampje op de voorzijde?

- Weet je volkomen zeker dat je het batterijtje er goed om ingestopt hebt?

Mijn grootste gok is dat de voeding simpelweg kapot is en af en toe wel, af en toe niet goed opkomt.
Het batterijtje heeft geen invloed op het werken van de monitor of niet. Als dat batterijtje leeg is krijg je alsnog een werkend beeldscherm, doch met de melding 'CMOS battery low' of iets in die richting.

Daarnaast uiteraard je scherm en kabel even testen met een ándere pc.

Ik weet niet of die lampjes horen te knipperen of branden als de computer niet opgestart is.

Knippert het harddisklampje? Brandt er een lampje op het toetsenbord? Draait de fan?

Je zou een monitor op een van de andere uitgangen (DVI, HDMI) kunnen proberen als dat allemaal wel gebeurt.

Of als er (aan de hand daarvan) twijfel is of er ueberhaupt wel activiteit is, meet alle uitgangsspanningen van de voeding. Dat is eigenlijk het enige van deze vraag die hier op het forum relevant is, de rest is voor tweakers.net.

Verder essentieel: merk en type voeding, merk en type moederbord. Overzichtsfoto's.

Tijdens het opstarten van de PC biepjes en flikkerende lampjes, lijkt normaal.
Krijg geen toegang tot de acer monitor
Aan de voorzijde van de monitor zitten 4 knopjes naast de power switch, het indrukken hiervan heeft geen enkel effect.
Monitor defect?
Bijlage foto van de monitor

Is de resolutie van de video kaart en die van de monitor gelijk ?
Kan je de laagst mogelijk resolutie instellen 640 x 480 ?
(eventueel de resolutie instellen met toetsen op de monitor :-))

[Bericht gewijzigd door pamwikkeling op (21%)]

De monitor is 10 jaar oud, ik zou eens naar de voeding van de monitor kijken. Met name de elcos.

Als op de monitor verschijnt "nog signal" is de monitor voor 99 % niet de eerste verdachte. Wellicht je videokaart of moederbord. Daarom zoals eerder gevraagd merk / type moederbord.

P

Haal de kabel tussen monitor en computer los, en plug opnieuw in, goed aandrukken.

9 van de 10x betekent 'no signal' dat iemand van HDMI naar VGA heeft overgeschakeld op de monitor, of andersom.

Bedankt voor jullie reacties.
Ik stop er maar mee, ben te weinig deskundig op dit gebied om dat allemaal uit te zoeken, ga op zoek naar een externe deskundige die dit probleem voor mij mogelijk op kan lossen

Je kunt in het OSD (On Screen Display) menu van de monitor kijken of de juiste input is gekozen (CGA, DVI,...)
Op 'AUTO" zou met bijna altijd moeten werken...

Er zal wel een toets op de monitor zitten om het menu te openen

[Bericht gewijzigd door Arco op (29%)]

De melding "no signal" op de monitor betekent dat deze op zijn minst grotendeels werkt.

De suggestie van LEDlover is een hele goede, als je kans ziet zou je dat nog even moeten proberen. Meestal een van de knopjes op de monitor, maak eventueel even een foto.

Het probleem zal anders door een deskundige ter plekke wel op te lossen zijn. Zeker als hij wat spullen heeft om te testen door uitwisseling en iets als dvi kabeltje om de verbinding met de monitor te testen.

@arco: menu doet het vaak niet zonder signaal, maar er zal dan wel een knopje zijn om de ingang om te schakelen.

Ik heb nog geen monitor gezien waar het menu zonder signaal niet werkte...
(zou ook absurd zijn, want juist op zo'n moment heb je dat menu nodig om 'm werkend te krijgen)

Mode (om)schakelaars zie je al 20 jaar niet meer op monitors...

Op vrijdag 5 april 2024 13:18:51 schreef Katie:
Bedankt voor jullie reacties.
Ik stop er maar mee, ben te weinig deskundig op dit gebied om dat allemaal uit te zoeken, ga op zoek naar een externe deskundige die dit probleem voor mij mogelijk op kan lossen

Geef uw locatie op in uw profiel, en idealiter ook een e-postadres.
Met einig geluk meldt zich wel iemand van hier.

Op vrijdag 5 april 2024 13:49:50 schreef Arco:
Ik heb nog geen monitor gezien waar het menu zonder signaal niet werkte...
(zou ook absurd zijn, want juist op zo'n moment heb je dat menu nodig om 'm werkend te krijgen)

Mode (om)schakelaars zie je al 20 jaar niet meer op monitors...

Als je echt wilt, plaats ik wel typenummers en foto's van LCD monitoren waar je zonder signaal wel kunt omschakelen maar geen menu krijgt... Maar dat is erg off-topic dus je zou ook zelf wat steekproeven kunnen nemen om dit topic niet verder te vervuilen.

De onderliggende tip is dat Katie nog even het type en een foto van de knopjes op de monitor plaatst. Het juiste knopje, of misschien instructies om in het menu te komen, zijn dan meestal simpel te geven.

Ik herhaal ook nog maar eens: Die monitor, daar mankeert met 99,99% zekerheid helemaal niks aan. Het paneel en de voeding werken, anders zou er nooit een leesbare "No signal" melding op verschijnen. Probleem zit 'm in de kabel, de videokaart of de rest van de PC.

Oude truuk: Zet alles uit (!) Trek alles wat er aan kaarten, hard disks, floppies(?) kabels, etc los kan er uit. Kleine stekkertjes naar usb-poorten en knoppen/ledjes op voorpaneel mogen nog even blijven zitten. Let op wat waar hoe hoort! Netsnoer, toetsenbord e.d. mogen er ook uit.Stop de videokaart weer terug, sluit netsnoer en monitor aan (toetsenbord/muis dus niet) en zie en hoor wat er gebeurt. Als het ff kan de vga/dvi/hdmi-kabel naar de monitor wisselen met een andere. Krijg je een melding over foute of ontbrekende boot disks, dan is er nog leven en kun je stukje bij beetje dingen terug aan gaan sluiten, net zo lang tot het niet meer werkt. Vergeet niet elke keer de boel helemaal stroomloos te maken, vóór je een component terug plaatst.

De PC heeft geen videokaart, maar een onboard GPU...

Grootste kans is dat de videoport verkeerd staat. Je kunt kiezen uit DVI en VGA, als die verkeerd staat krijg je geen signaal.
(default zal wel DVI zijn, VGA wordt niet vaak meer gebruikt.)

Simpelste is de VGA kabel te vervangen door een DVI kabel (heb je gelijk een mooier beeld...)

Op vrijdag 5 april 2024 16:15:07 schreef Arco:
De PC heeft geen videokaart, maar een onboard GPU...

Mooi zo, scheelt een gevecht met de vergrendeling. :+