Ik heb een ebike waar de verlichting in de accu het niet meer doet.
Ik heb een tekening gemaakt van alle componeten.
Maar ik weet niet goed hoe ik deze 1 voor 1 moet doormeten en wat ik dan moet meten.
Ik beschik over een multimeter en minimale kennis van elektronica.
Wie kan en wil me verder helpen.
Ik heb zo veel mogelijke fotos gemaakt zodat het goed duidelijk is.
PS er zitten 2 led op
De witte LED is voor de achterlamp die het nu dus niet doet.
Maar wanneer zou de rode Led moeten branden.
Vast heel erg bedankt voor het lezen.
Hopelijk kunt U me verder helpen
In het schakelingetje links boven zitten 2 NPN transistors. Dit zal een constante stroombron zijn voor beide leds.
Ze moeten allebei tegelijk branden.
Heb je spanning tussen 2 en 13 ?
Op vrijdag 5 april 2024 13:29:42 schreef Rubbie:
...
PS er zitten 2 led op
De witte LED is voor de achterlamp die het nu dus niet doet...
Bijzonder. Ik zou de rode LED in de achterlamp verwachten
Even nog een kliene toelichting op de vragen en opmerkingen
Klopt er zitten 2 leds op waarvan de beiden het niet doen.
De rode weet ik niet waar deze voor is
Maar de witte zorgt volgens mijn voor de verlichting op de accu
De led's zitten achter een rood plaatje
En ja ik heb spanning tussen 2 en 13
en de witte LED is geen licht sensor.
Dan zou het circuit er anders uit moeten zien denk ik.
Je kunt wat puntjes gaan meten. Zet de min van je meter op nr3 en meet eens de spanning op nummers 4 t/m 9 .
Is dat niet zo'n lamp die een driehoek op straat projecteert? (Felle witte led, via rode lens)
De rode doet dan de 'zijverlichting'.
Meerdere leds is sowieso normaal, ik heb er 1 voor stilstand op een condensator en 2 erbij op de dynamo als ik echt ga rijden. Die schijnen deels opzij.
Op de behuizing staat overigens 6 Vdc
Je kan de weerstanden doormeten en ook de verbindingen. Is R6 bv echt goed verbonden met de + van die regelaar en de andere kant met het plus pootje van de led? En ook juist geen verbinding meten tussen de pootjes van de led.
[Bericht gewijzigd door K7Jz op (26%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Heb je een labvoeding ? Dan kun je het ding met 6V voeden om te meten, dat is wat makkelijker. Zoniet, meet dan eerst of er wel 6V op die contacten staat.
LEDs kun je testen met de diode-test stand van je DMM. Dan met de meter wel grofweg 3V geven maar dat doen de meeste. Kan gewoon in situ. Meestal zie je de led ook zwak oplichten (rode probe op de plus poot, zwarte op de min poot.
Weerstanden kun je ook gewoon meten. De waarde staat erop. de eerste 2 cijfers is een getal, de derde het aantal nullen. 272 is dus 2700 ohm, 180 = 18 ohm etc
De transistors (Q) met de diode-test stand van je DMM. grofweg 0,6 tussen basis en collector en 0,6 tussen basis en emitter. En open circuit tussen emitter en collector. Als het npn is dan rood op de basis.
Meer zit er niet op.
Op vrijdag 5 april 2024 13:29:42 schreef Rubbie:
Ik heb een ebike waar de verlichting in de accu het niet meer doet.
Ik heb een tekening gemaakt van alle componeten.
Maar ik weet niet goed hoe ik deze 1 voor 1 moet doormeten en wat ik dan moet meten.
Ik beschik over een multimeter en minimale kennis van elektronica.
Wie kan en wil me verder helpen.Ik heb zo veel mogelijke fotos gemaakt zodat het goed duidelijk is.
PS er zitten 2 led op
De witte LED is voor de achterlamp die het nu dus niet doet.
Maar wanneer zou de rode Led moeten branden.Vast heel erg bedankt voor het lezen.
Hopelijk kunt U me verder helpen
Allemaal heel erg bedankt
Het is opgelost. (contact werd niet goed gemaakt)
Moet alleen nog even kijken hoe ik dit item als opgelost kan melden