Beste ervaringsdeskundigen

Nieuw met Shelly (sinds een week of twee).
Op mijn Shelly Pro 3 zie ik dat de WiFi heel even wegvalt als het relais schakelt (zie bijlage)
Ik heb inmiddels vastgesteld dat het komt door het in/uitschakelen van de cv pomp.... maar nu nog een oplossing vinden.

alvast bedankt voor je reactie

Michiel

Snubber RC combinatie over je relaiscontacten zetten.

Die zijn er kant en klaar van Wima/Rifa/Kemet, maar vermijd de papiercondensatoren omdat die op een onvoorspelbaar moment uit kunnen fikken.

Hoe je die snubber dimensioneert, kan ik je niet vertellen. Wellicht kan je daar wat over vinden op het internet.

Weet je overigens zeker dat het de pomp is, en niet de ontsteking?

Op zich vreemd want de pomp wordt niet door Shelly geschakeld maar dooreen gewoon relais.
Het is een vloerverw pomp.
Als ik de pomp eruit heb of in een permanente wcd dan werkt alles prima.
Als ik de stekker in en uit steek ook geen probleem.
Het is puur tijdens in of uitschakelen (soms)

Ik ga even snuffelen of een snubber uitkomst biedt

Het draait om de vonkjes die radiostoring veroorzaken, blijkbaar helemaal tot in het 2,4GHz gebied.

Vergeet de spoel RA van het relais niet.
Probeer ook of het probleem verdwijnt met daarover een snubber te zetten.
In mijn notities staat voor snubbers 0,5 a 1 ohm per volt en 0,5 a 1 uF per ampere.
Vraag me niet waar ik het heb vandaan gehaald.

Een VDR kan ook soelaas bieden

Als ik de magneetschakelaar (RA) handmatig bedien (dus zonder dat hij 'bekrachtigd wordt') dan gebeurt het ook.
Niet alleen de wifi valt soms uit maar de staat van de output (van de Pro-3) verandert ook.

Ik heb een snubber besteld

Staan die relais en Shelly misschien kort naast elkaar?
Wat gebeurt er als je de afstand dan groter maakt?

Zez itten tegen elkaar aan (gezellig), ze kunnen niet verder dan 5cm uit elkaar (maakt geen verschil trouwens, het euvel blijft)
En anders moet ik 'm uitbouwen maar ik ga eerst de Snubber proberen

De RC Snubber schijnt te werken.
Ik heb geen storing meer bij het in/uit schakelen :-)

Dank jullie wel voor de hulp

gr
Michiel

Op zaterdag 6 april 2024 17:44:02 schreef Ledlover:
Het draait om de vonkjes die radiostoring veroorzaken, blijkbaar helemaal tot in het 2,4GHz gebied.

Dat zie je wel vaker bij vonken.