Goede dag allemaal, ik zou graag deze Arduino aankopen, plus het 4 kanaals relais shield.
De bedoeling is, dat ik via WIFI of Bluetooth het relais kan aan en uit zetten.
Ik ben aan een PC aan het werken, en ga die voorzien van enkelkleurige led strips. Ik heb 3 groepen met strings, UV leds per 2 aan iedere zijde, of boven en onder(4 in totaal) en twee blauwe strings ook aan de zijkanten of boven en onder ook 4 in totaal en rode per twee, ook 4 strings in het totaal.
Arduino is volledig nieuw voor mij, maar wil het wel leren, op mijn leeftijd nog (57) Het elektrische gedeelte is al klaar (5V en 12V van de voeding). Maar hoe kan ik draadloos de relais aansturen?
Heb ik daar bepaalde bibliotheken voor nodig? En code natuurlijk, dat is het moeilijkste gedeelte.
Het is gewoon groep aan, groep uit, dan een andere groep met een andere kleur aan/ uit.
Hoe begin ik daar aan? Alle tips zijn welkom. En eventuele extra hardware?
Wie wil me op het juiste pad zetten?
Ik hoor het graag.
Alvast bedankt.
Gunther
gewoon even een gedachten spinsel, je wilt dit IN je pc bouwen? Waarom dan wifi of bluetooth? Als je het vanuit je pc wil bedienen zou ik lekker gewoon usb nemen. dan ben je met de simpelste arduino al klaar.
Had ws2812 ledstrips gepakt en je kon daar alle kleuren van de regenboog mee maken. (geen UV, wel paars)
Of wil je het via je telefoon kunnen bedienen?
Ik denk dat als je echt wifi/bluetooth wil, je beter een esp32 kan pakken.
Maar als het allemaal nieuw is voor je is wifi/bluetooth wel een grote uitdaging denk ik.
Begin eens met een simpele arduino en probeer de relais eens te schakelen.
Om dat vervolgens met een commando via de seriele poort (usb) te doen lijkt me nog wel te doen met wat hulp van hier
Mss beter een klein compact relais bordje zoeken?
Kant en klaar, met Wifi.
https://www.antratek.be/wifi-esp32-module-with-4-relays-2-inputs
Ha, dat is ook een goed idee, het hoeft niet langs wifi of bluetooth te gaan.
Ik wil gewoon die dingen kunnen bedienen. En in mijn kast schakelaars gaan plaatsen. Dat zou zonde zijn, dat was mijn eerste gedacht. En een vriend van me, bracht me op het idee met een Arduino, een Uno zonder wifi heb ik hier nog liggen. Dus dan is dat alles wat ik moet hebben? En ik wil van al die Molex connectors af. Als je die allemaal in elkaar klikt, wordt het een soep, voor kabelmanagement.
[Bericht gewijzigd door GM Tech op (14%)]
Op maandag 8 april 2024 08:10:42 schreef bordje:
Mss beter een klein compact relais bordje zoeken?
Kant en klaar, met Wifi.
https://www.antratek.be/wifi-esp32-module-with-4-relays-2-inputs
Ook dat lijkt ideaal te zijn, en er is zelfs een App voor de smartphone. En ik zie ook een USB-C connector?
nee dat is mini usb, hij heeft dus nog wel aparte voeding nodig middels een dc plug.
Dit is wel al mooi kant en klaar pcbtje inderdaad. Zoals ik lees, zit er al software in, dus je hoeft niks te coderen als je dat niet wilt. Misschien wel de meest doeltreffende oplossing. Tenzij je het leuk vind om weken bezig te zijn en er iets van op te steken voor toekomstige projecten
Er zijn 2 soorten van die relais bordjes, de gewone, niet programmeerbaar.
En dan de wat uitgebreidere, deze werken met DS script, zo uit de doos zit er al basis programma in, voldoende voor de meeste taken.
Maar als je zelf wat wil programmeren is dit geen probleem.
Op maandag 8 april 2024 08:54:11 schreef Stijnos:
nee dat is mini usb, hij heeft dus nog wel aparte voeding nodig middels een dc plug.
Dit is wel al mooi kant en klaar pcbtje inderdaad. Zoals ik lees, zit er al software in, dus je hoeft niks te coderen als je dat niet wilt. Misschien wel de meest doeltreffende oplossing. Tenzij je het leuk vind om weken bezig te zijn en er iets van op te steken voor toekomstige projecten
Ideaal is, dat ik eenvoudige dingen zou kunnen coderen, dat DC plugje is niet onoverkomelijk, bij ali gooien ze bij wijze van spreken naar je hoofd, en dit bordje komt vast te hangen op de achterzijde, dus gaat niet bewegen. Alleen om onderhoud aan de PC te doen. Dus die esp32 met 4 relais. En dan heb ik wat ik wil.De stroom komt dan van een Molex stekker, en daar wordt het 12VDC en de 5VDC gesplit. Dat is eenvoudig soldeerwerk. En afschermen. Ik heb ondertussen de Arduino hier voor me liggen. En ga toch eens de moeite doen om iets te creëren. Ik weet niet of de programmeertaal lijkt op dbase III en IV? Dat is wel een database, maar dat script op maat was ook coderen. Al ben ik al veel vergeten. Is nog iets van de jaren 80 Misschen vind ik nog iets nuttig, in audio of licht. Alleszins bedankt voor de tips.
Een goede start is al half werk. Fijne dag nog allen. Als ik vragen heb, mag ik dan terug komen?