Keramische condensatoren - welke soort is het beste?

Ik ben er binnenkort aan toe om mijn voorraad keramische condensatoren (i.h.b. de lage waardes) aan te vullen.

Ik kan deze op Ebay kopen, maar ik zou behoorlijk wat besparen door ze bij Segor (Duitsland) te kopen.

Echter, Segor verkoopt vooral dit type:

En veel minder dit type:

Bestaan er duidelijke kwaliteitsverschillen tussen deze types? Qua prijs maakt het niet eens wat uit. Ze kosten bijna allemaal ongeveer hetzelfde.

https://www.segor.de/#Q=39p-R2.5-NPO&M=1

Die 2e (gele) heeft iig minder tolerantie en is wrs philips.

RAAF12

Golden Member

3 Youtube livestreams met zeehonden uit Lauwersoog https://www.youtube.com/@zeehondencentrumpieterburen/streams

Bij Segor hebben ze 3 verschillende

mooi, en heb je wat te kiezen. Epcos is afgelakt lijkt me prima bij hoge luchtvochtigheid.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 9 april 2024 23:16:01 (27%)]

Die blauwe is een kerco multilayer,die met het groene kopje is 100% Philips en die bruine kan van alles zijn.

electron920

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

rew

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

C0G betekent dat de capaciteit niet verandert onder invloed van spanning of temperatuur. Dat kan je echter niet krijgen voor de grotere waardes.

Lucky Luke

Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.

C0G is inderdaad de ‘beste’, al hangt dan van omstandigheden af. Het bied een stabiele capaciteit over temperatuur, DC bias, en leeftijd. Maar als je andere eisen hebt, bijvoorbeeld ‘veel capaciteit in een klein huisje’ of ‘moet vooral goedkoop en hoeft alleen bij kamertemperatuur te werken’ dan kom je bij iets anders uit.

https://www.allaboutcircuits.com/technical-articles/x7r-x5r-c0g...-a-c…

Veeel uitgebreider op ‘deze andere website die ik vond’: https://en.wikipedia.org/wiki/Ceramic_capacitor#Application_classes,_d…
Daar staat ook wat die N300 en N330 betekenen (temperatuur coëfficiënt, 300 resp. 330 ppm negatief per graad)

Kort door de bocht, voor SMD 1206/0805:
Onder 1 nF: NP0/C0G
1-100 nF: X7R (of in gevallen dat kostprijs niet interessant is en temperatuurverloop wel: C0G/NP0)
100nF-1uF: X7R of desnoods wat anders
Groter dan 1 uF: buyer beware, deze zijn extreem gevoelig voor DC bias en temperatuur, en/of fysiek groter en duurder.

rob007

Ratel Piraat

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Hallo allemaal,

Dit is interessant!
Dus mag ik nu aan nemen dat bij * LAGE * waardes : NP0/C0G het beste is of laten we zeggen goed zijn?
( ook voor HF? )

En wat kunnen jullie zeggen / vinden van de condensatortjes van de foto?

VrGr Rob

electron920

Ha rob007,

Dat is een mooie verzameling welk merk is dit ?
Ik denk dat je dat niet zo mag stellen NP0 is een parameter die iets zegt over het temperatuur coefficient meer niet.
Het komt zeker voor dat je om diverse redenen iets temperatuur technisch wilt compenseren.....
Denk aan een oscillator waar een spoel van koperdraad in gebruikt wordt!

Groet,
Henk.

fatbeard

Honourable Member

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

... en dan zijn er ook nog mica condensatoren ...
Er zijn meerdere topics over condensatoren op CO, dit is er een van: Verschil tussen oerwoud aan Condensatoren

Henry S.

Moderator

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Op woensdag 10 april 2024 14:02:46 schreef rob007:
En wat kunnen jullie zeggen / vinden van de condensatortjes van de foto?

Die heb ik ook, merkloos uit China, zijn wel bruikbaar in filters.

rob007

Ratel Piraat

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Hallo Henk, Henry en Fatbeard,

Ja we hebben(ik ook!) meermaals over Ctjes gehad hierzo das waar!
En die Mica’s daar ben ik ook gek van/op,
ik ben van af het moment dat ik als KG piraatje bezig was begonnen om die te verzamelen.
.
merkloos uit China
ik probeer nu nog links en rechts nu het nog kan spulletjes te kopen.
Mijn vrouw is er wat minder blij met mij, die ziet haar geld aan allerlei rommel verdwijnen ( vind zij! )
.
Ookeejjjj Henk dus NPO is temperatuur gerelateerd maar dat C0G dan wat Rew zegt,
dus COG is inderdaad belangrijk maar ik zag EN, NPO EN, COG bij EEN condensator dus moet ook goed zijn toch?

VrGr Rob

electron920

Ha rob007,

Ja dat is ook goed wat @rew schrijft beiden zijn NP0.....

Groet,
Henk.

fatbeard

Honourable Member

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Voor alle duidelijkheid(?):
C0G (cee-nul-gee) is hetzelfde als NP0 (en-pee-nul): een uiterst lage, afgerond nul, tempco.
Die letter-cijfer-letter codering is EIA/IEC genormeerd.
Hier kun je er alles over vinden.