Hallo iedereen,

Ik zit met een vraagje ivbm doorslagspanning in lucht.

Ik weet dat theoretisch gezien de dooslagspanning bij atmosferische druk ongeveer 3kv/mm is.
Mijn vraag is, is dit recht evenredig met de luchtdruk? Stel je hebt 15bar, wat is dan de doorslagspanning per mm?

Alvast bedankt?

Nee, doorslagspanning is heel inconsistent en afhankelijk van erg veel factoren. Dat getal van 3kV/mm is heel contextueel en alleen handig als je wil inschatten of je het voor elkaar zal krijgen overslag te krijgen. Puntige elektroden verkleinen de spanning best ernstig, luchtverplaatsing maken het weer moeilijker. Vacuüm is in theorie niet geleidend, maar juist de aanwezigheid van een paar moleculen maakt dat je bij lage druk eerder een ontlading krijgt omdat die dan voldoende ruimte hebben om vaart te maken en andere deeltjes te ioniseren. In sommige gevallen maakt het uit of het licht is of donker, want straling kan het vrij komen van elektronen makkelijker maken. Hogere druk werkt wel om de overslagspanning te verhogen, maar reken niet op lineaire verbanden.

@TS

Denk hierbij ook aan de luchtvochtigheid, al eens met mist onder een hoogspanningsmast gestaan.

Op woensdag 10 april 2024 11:03:56 schreef tarsam:
Hallo iedereen,

Ik zit met een vraagje ivbm doorslagspanning in lucht.

Ik weet dat theoretisch gezien de dooslagspanning bij atmosferische druk ongeveer 3kv/mm is.
Mijn vraag is, is dit recht evenredig met de luchtdruk? Stel je hebt 15bar, wat is dan de doorslagspanning per mm?

Alvast bedankt?

Goeie vraag. Er is een bijzonder krom verband met luchtdruk, en dat heeft meneer Paschen eens een keer goed uitgezocht:

https://en.wikipedia.org/wiki/Paschen%27s_law

Goochel zelf svp even met de eenheden, op de horizontale as staat vaak het product van afstand en druk.