rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zondag 14 april 2024 13:58:00 schreef blanka:
[...]
Ik ben erg benieuwd wat dat is. Aansturen zal niet heel moeilijk zijn, dat ging hws via UART o.i.d.
Of direct op de systeembus.... Je weet het niet.
Maar goed... Je vraag is dus beantwoord. "Wie heeft er ervaring ... ?
" antwoord: KGE heeft ervaring.
Of wil je om de een of andere reden dat in 2024 kunnen reproduceren, en waarom?
Computer/elektronica museum met actieve Teletext demonstratie of zo?
Of wil je om de een of andere reden dat in 2024 kunnen reproduceren, en waarom?
Computer/elektronica museum met actieve Teletext demonstratie of zo?
Dat!
Er zijn meerdere teletekst systemen uitgezet de laatste jaren, bij NOS hebben ze een nieuwe nu, maw, er staan er een aantal niets te doen ergens.
KGE
Golden Member
Ik heb laatst wat zitten spelen met een ESP32 die een composiet videosignaal produceert zonder extra hardware (via één van de DAC kanalen) Daar wordt gebruik gemaakt van de PLL voor I2S (en dan weer naar de interne DAC) die in sommige types ESP32 zit.
Wanneer het daarmee mogelijk is om een bitclock van 6,9375 MHz te produceren zou het in theorie mogelijk zijn om daarmee een Teletext signaal te genereren (samen met een basis video signaal).
Helaas genereert de code die ik gevonden had alleen een goed NTSC signaal en is de PAL modus op één of andere manier niet ok. Vergt echter nog wat graafwerk in de source...
De source code van een oude versie van de teletekst aansturing van de Atari heb ik wel teruggevonden. Ik zal de hardware ontstoffen en eens kijken of die nog werkt. Daar moest overigens wel een PAL signaal in als basis (uit een testbeeld generator bijvoorbeeld).
Er bestonden ook testbeeldgenerators, o.a. de Philips PM5515, die naast een testbeeld ook een Teletekst signaal produceerden.
En ik kwam deze ook nog tegen:
https://www.phecap.nl/nl/teletekst/
Wordt weliswaar niet meer gemaakt maar mogelijk is er ergens één te vinden.
Op zondag 14 april 2024 20:00:32 schreef KGE:
[...]Ik heb laatst wat zitten spelen met een ESP32 die een composiet videosignaal produceert zonder extra hardware (via één van de DAC kanalen) Daar wordt gebruik gemaakt van de PLL voor I2S (en dan weer naar de interne DAC) die in sommige types ESP32 zit.
Wanneer het daarmee mogelijk is om een bitclock van 6,9375 MHz te produceren zou het in theorie mogelijk zijn om daarmee een Teletext signaal te genereren (samen met een basis video signaal).
Helaas genereert de code die ik gevonden had alleen een goed NTSC signaal en is de PAL modus op één of andere manier niet ok. Vergt echter nog wat graafwerk in de source...
De source code van een oude versie van de teletekst aansturing van de Atari heb ik wel teruggevonden. Ik zal de hardware ontstoffen en eens kijken of die nog werkt. Daar moest overigens wel een PAL signaal in als basis (uit een testbeeld generator bijvoorbeeld).
Er bestonden ook testbeeldgenerators, o.a. de Philips PM5515, die naast een testbeeld ook een Teletekst signaal produceerden.
En ik kwam deze ook nog tegen:
https://www.phecap.nl/nl/teletekst/
Wordt weliswaar niet meer gemaakt maar mogelijk is er ergens één te vinden.
Ik heb een RCA module voor de M5 Stack (ESP32 in leuke verpakking), en die draait prima PAL uitvoer.
KGE
Golden Member
Op zondag 14 april 2024 22:02:11 schreef blanka:
[...]Ik heb een RCA module voor de M5 Stack (ESP32 in leuke verpakking), en die draait prima PAL uitvoer.
Welke (Arduino) library gebruik je daarvoor?
P.S.
Ik vond deze specificatie ook nog, alles op één pagina 
https://www.bighole.nl//pub/mirror/homepage.ntlworld.com/kryten_droid/…
[Bericht gewijzigd door KGE op (26%)]
Op maandag 15 april 2024 09:41:20 schreef KGE:
[...]Welke (Arduino) library gebruik je daarvoor?
P.S.
Ik vond deze specificatie ook nog, alles op één pagina
https://www.bighole.nl//pub/mirror/homepage.ntlworld.com/kryten_droid/…
Dank. Dit is de bibliotheekaanroep:
#include <M5Unified.h>
#include <M5UnitRCA.h>Mooi document op de bighole site!
De BBC karakterset is wel anders maar wellicht dat die geen problemen heeft met de Nederlandse taal.
De eerste generatie Teletekst decoders hadden deze IC's die de karakters genereerde.
Variants: SAA5050 (English), SAA5051 (German), SAA5052 (Swedish), SAA5053 (Italian), SAA5054 (Belgian), SAA5055 (US ASCII), SAA5056 (Hebrew), SAA5057 (Cyrillic);
-
https://github.com/ali1234/avr-teletext/tree/master
Nog wat info om zelf zoiets te maken !
KGE
Golden Member
Op maandag 15 april 2024 18:22:07 schreef Electroman:
https://github.com/ali1234/avr-teletext/tree/masterNog wat info om zelf zoiets te maken !
Wel grappig gedaan, de LS244 duwt gewoon lomp de data over het videosignaal met TTL level.. 
En het kristal is even een uitdaging.
KGE
Golden Member
Op maandag 15 april 2024 14:44:12 schreef blanka:
[...]
Dank. Dit is de bibliotheekaanroep:#include <M5Unified.h> #include <M5UnitRCA.h>
Ah, gevonden in de Arduino libs.. Ik ga er eens in duiken. Kijken of de ESP32 PLL die lastige bitclock kan maken.
Interessant
Op maandag 15 april 2024 20:20:46 schreef KGE:
En het kristal is even een uitdaging.
Die kun je laten maken, bij, oeps, even denken, klove of zoiets ?
Als dat nog bestaat tenminste.
Maar, anders met een deler werken van af een andere (stabiele) frequentie.
Die zitten tegenwoordig in BE en ze slijpen op maat ik had ze gebeld en wilden nog weten of het een serie of parallel resonantie geslepen moest worden. Voor de toepassing hier zal het wel serie zijn.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op maandag 15 april 2024 20:20:46 schreef KGE:
[...]Wel grappig gedaan, de LS244 duwt gewoon lomp de data over het videosignaal met TTL level..
![]()
Yakkes: Zonder aangesloten input, had die dan ook even aan een gedefinieerd niveau gehangen.
Op maandag 15 april 2024 23:16:21 schreef Kees frees:
Interessant
[...]
Die kun je laten maken, bij, oeps, even denken, klove of zoiets ?
Als dat nog bestaat tenminste.
Maar, anders met een deler werken van af een andere (stabiele) frequentie.
Die lijkt totaal niet moeilijk te vinden. Hoeveel wil je er hebben, 100? Dat is blijkbaar 10€, dus niet al te spannend.
KGE
Golden Member
Op dinsdag 16 april 2024 05:58:53 schreef blanka:
[...]
Die lijkt totaal niet moeilijk te vinden. Hoeveel wil je er hebben, 100? Dat is blijkbaar 10€, dus niet al te spannend.
Lijkt inderdaad niet heel moeilijk te verkrijgen:
KGE
Golden Member
Even een kleine 'proof of concept' met een gemodificeerde library van fabGL (Arduino) op een ESP32.
Vooralsnog alleen een teletekst header aan de praat maar het lijkt er op dat een ESP32 wel de juiste dotclock kan maken.
Signaal komt rechtstreeks uit pin D25 van de ESP zonder verdere hardware en gaat de SCART aansluiting in van de Grundig LCD TV.
Op woensdag 24 april 2024 21:48:41 schreef KGE:
Even een kleine 'proof of concept' met een gemodificeerde library van fabGL (Arduino) op een ESP32.Vooralsnog alleen een teletekst header aan de praat maar het lijkt er op dat een ESP32 wel de juiste dotclock kan maken.
Signaal komt rechtstreeks uit pin D25 van de ESP zonder verdere hardware en gaat de SCART aansluiting in van de Grundig LCD TV.[bijlage]
Netjes! Wil je de gebruikte code delen? Je hebt dus geen kristal gebruikt? Welke ESP32 gebruik je, zo'n standaard goedkope module, of werkt het ook op een M5 Stack?
KGE
Golden Member
Op woensdag 24 april 2024 23:04:16 schreef blanka:
[...]Netjes! Wil je de gebruikte code delen? Je hebt dus geen kristal gebruikt? Welke ESP32 gebruik je, zo'n standaard goedkope module, of werkt het ook op een M5 Stack?
Ik heb een ESP32-Dev module gebruikt met een ESP32WROOM.
De code is nog wat ruw: ik moet het begin van de teletekst beeldlijn nog wat naar links zien te krijgen (12 usec na de sync) want ik overschrijf blijkbaar nog wat van de andere beeldlijnen.
De libraries tegenwoordig zijn echter zo complex en laag op laag op laag dat ik het een wonder vind dat de compiler en zo'n processortje er wijs uit kunnen worden..
Ik heb wat code toegevoegd o.a. in het bestand cvbsgenerator.cpp in de map Arduino/libraries/FabGL/src/devdrivers. Het graven in C++ source code (zeker van iemand anders) is echter geen pretje 
Kristal is inderdaad niet nodig, de ESP32 hebben een PLL die je kunt programmeren en een tweekanaals 8 bit DAC die het blijkbaar nog bij kan houden ook 
Ik ga er nog even mee verder en zet het dan op github. Moet even een nette 'fork' maken van de fabGL lib.
Mooi, ik houd het in de gaten. Ik heb inmiddels de spullen klaarliggen: ESP32 en simpele teletekst TV.
KGE
Golden Member
Op donderdag 25 april 2024 17:37:21 schreef blanka:
Mooi, ik houd het in de gaten. Ik heb inmiddels de spullen klaarliggen: ESP32 en simpele teletekst TV.
Na veel gepruts is het een beetje bruikbaar, code is absoluut nog niet netjes en de paginaopbouw gaat nog traag.
Ik heb een zip filetje gemaakt met daarin de generator code en de (complete) gemodificeerde library. Het is alleen wel 127 MB groot daardoor. Wanneer je de fabGL library al hebt kan ik ook alleen de aangepaste source en include files sturen.
Als je er wat mee wilt proberen stuur maar een PM.
KGE
Golden Member
Mochten er meer mensen willen spelen met Teletext (en testbeeld) uit een ESP32:
Heb een aangepaste versie van FabGL met twee voorbeeldjes op github gezet.
Plaats deze library in de map Arduino/libraries en als het goed is kun je dan onder examples twee versies vinden van de Teletext generator, één met en één zonder RTC (de ESP32 heeft zelf helaas geen RTC)
https://github.com/gertk64/FabGL_teletext
Er zitten drie testpagina's in: 100, 109 en 453 (let niet op de tekst in de pagina's, die heb ik ooit voor een experiment met de Atari ST gemaakt) 
Er zijn online teletext editors te vinden o.a.
https://zxnet.co.uk/teletext/editor/
[Bericht gewijzigd door KGE op (16%)]
Op maandag 15 april 2024 18:08:23 schreef RAAF12:
SAA5056 (Hebrew)
-
Moest die ook andersom in het voetje ? 
KGE
Golden Member
Dit is alle hardware met de RTC er bij
Ook hier nog even de waarschuwing bij gebruik van deze RTC printjes van eBay/Ali:
Op het printje (ZS-042) zitten een weerstand en diode die proberen de CR2032 (aan de achterzijde) op te laden.
Zeker wanneer het boardje op 5 Volt gebruikt wordt levert dit gegarandeerd problemen op. Ik heb de diode en de weerstand verwijderd.
Je zou een LIR2032 (oplaadbare CR2032) kunnen plaatsen maar er is geen enkele beveiliging tegen overladen aanwezig.
[Bericht gewijzigd door KGE op (81%)]