Hallo, ik ben nieuw op dit forum. Ik ben niet onhandig maar heb zo goed als geen ervaring met het zelf bouwen van electronica besturing.
Voor een lier wil ik een automatische stop maken om te voorkomen dat de lier het uiteinde van de lijn op de trommel wind. Dit zou de lier beschadigen.
De elektrische lier werkt met een batterij pack en wordt bestuurd met een afstandsbediening.
zie https://www.youtube.com/watch?v=UNHiWNZiBf0
Volgens de lier bouwer stopt de lier direct als de ontvanger van de afstandsbediening ontkoppeld word.
Ik heb een inductieve ring sensor waar de Dyneema lijn door kan lopen, in de lijn kan ik een metalen draad toevoegen om het schakel moment aan te geven.
Wat ik wil maken is dat de lier stopt op het moment dat de sensor dit aangeeft en niet meer kan starten totdat deze gereset is.
Deze reset knop moet bij de lier komen. Het liefst zou ik hebben dat de reset knop verlicht is (rood) op het moment dat er een reset uitgevoerd moet worden.
Dus dat de lijn weer van de trommel getrokken wordt totdat de metalen draad van de trommel is, dan de lier/relais resetten zodat deze weer klaar is voor gebruik.
Waarschijnlijk iets zoals onderstaand schema.
De sensor is een PNP sensor met 3 draden DC 6-36V
De batterij is 80-100V
Ik heb een inverter/omvormer (dit is misschien niet de juiste term) DC15V-100V Om 12V 1A-10A
Mijn vraag is
1) Is dit mogelijk
2) wat is een goed aansluit schema voor dit
3) welk relais kan ik het beste gebruiken
Jullie hulp wordt zeker gewaardeerd!
Op donderdag 11 april 2024 11:11:23 schreef Rob B:
Hallo, ik ben nieuw op dit forum. Ik ben niet onhandig maar heb zo goed als geen ervaring met het zelf bouwen van electronica besturing.
Voor een lier wil ik een automatische stop maken om te voorkomen dat de lier het uiteinde van de lijn op de trommel wind. Dit zou de lier beschadigen.
De elektrische lier werkt met een batterij pack en wordt bestuurd met een afstandsbediening.
zie https://www.youtube.com/watch?v=UNHiWNZiBf0
Volgens de lier bouwer stopt de lier direct als de ontvanger van de afstandsbediening ontkoppeld word.
Ik heb een inductieve ring sensor waar de Dyneema lijn door kan lopen, in de lijn kan ik een metalen draad toevoegen om het schakel moment aan te geven.
Wat ik wil maken is dat de lier stopt op het moment dat de sensor dit aangeeft en niet meer kan starten totdat deze gereset is.
Deze reset knop moet bij de lier komen. Het liefst zou ik hebben dat de reset knop verlicht is (rood) op het moment dat er een reset uitgevoerd moet worden.
Dus dat de lijn weer van de trommel getrokken wordt totdat de metalen draad van de trommel is, dan de lier/relais resetten zodat deze weer klaar is voor gebruik.
Waarschijnlijk iets zoals onderstaand schema.
De sensor is een PNP sensor met 3 draden DC 6-36V
De batterij is 80-100V
Ik heb een inverter/omvormer (dit is misschien niet de juiste term) DC15V-100V Om 12V 1A-10A
Mijn vraag is
1) Is dit mogelijk
2) wat is een goed aansluit schema voor dit
3) welk relais kan ik het beste gebruiken
Jullie hulp wordt zeker gewaardeerd!
[bijlage]
Het zal vast wel mogelijk zijn. Maar wel een paar vragen:
Ik weet niet wat dit is, en hoe dit systeem werkt. Maar een datasheet van die sensor kan dit verhelderen.
Verder is die batterijspanning van 80 tot 100V wat bijzonder. Dat is beste hoog en dan worden het speciale (dure) relais die grote gelijkstromen stromen bij deze hoge spanning kunnen afschakelen.
Waar is het voor? Op een auto of iets in de scheepvaart of op een bouwplaats. Voor de diverse dingen gelden verschillende eisen en veiligheidsregels en is ook andersoortig schakelmateriaal verplicht.
Als je dit niet goed doet kun je grote problemen met verzekeraars krijgen mocht er iets voorvallen.
Heeft de fabrikant van dit systeem hier geen oplossing voor? Die zal de juiste relais hiervoor wel weten te vinden.
Hi Ex-fietser!
bedankt voor je reactie!
deze sensor heb ik!
https://www.plexishop.it/en/robotics-and-automation/sensors/inductive-…
Ik probeer er even achter te komen wat de spanning is over de ontvanger van de afstandsbedining.
De lier is om een paraglider omhoog te trekken, wanneer de piloot op hoogte is, dan stopt deze de lier en ontkoppeld zichzelf van de lijn. De lier moet dan snel opwinden om te voorkomen dat er veel losse lijn op de grond ligt. maar wel op tijd stoppen om geen schade te maken. zie dit filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=UNHiWNZiBf0
Ik gebruik de lier alleen als particulier, niet commercieel.
Ik heb contact gehad met degene die deze lier gemaakt heeft, die heeft dit systeem nog niet op deze manier toegepast.
Op zich klopt het schema wel, maar ik zou altijd de stopknop voorrang geven op de startknop. Bij machines is dit zelfs wettelijk verplicht, of je moet een heel dringende reden hebben om dit niet zo te doen.
Of die ringsensor gaat werken hangt ook een beetje van de snelheid af. Het is dan wel een spotgoedkope sensor, het is niet de snelste. Hou er rekening mee dat je de sensor de min laat schakelen van een relais, het is een NPN sensor. Die zijn aan deze kant van de oceaan tamelijk ongebruikelijk.
Een lier voor deze toepassing met het beschreven gebrek is volgens mij een prototype zonder CE label of keurmerk waar de ontwerper nog wat werk aan heeft.
Een CE markering is helemaal niet van toepassing, tenminste als TS hem zelf bouwt en prive gebruikt.
Op het filmpje lijkt een bedrijf er mee in de weer te zijn en dan is ie dus wel degelijk in de handel gebracht. Dan zal een CE markering al snel noodzakelijk zijn.
Overigens zie ik geen gebrek.
Op donderdag 11 april 2024 15:28:43 schreef GJ_:
Op zich klopt het schema wel, maar ik zou altijd de stopknop voorrang geven op de startknop. Bij machines is dit zelfs wettelijk verplicht, of je moet een heel dringende reden hebben om dit niet zo te doen.
Of die ringsensor gaat werken hangt ook een beetje van de snelheid af. Het is dan wel een spotgoedkope sensor, het is niet de snelste. Hou er rekening mee dat je de sensor de min laat schakelen van een relais, het is een NPN sensor. Die zijn aan deze kant van de oceaan tamelijk ongebruikelijk.
Ik heb zojuist de sensor gecheckt en deze is PNP volgens de sticker erop.
Is dit eventueel eenvoudig te testen of is de sensor dan gelijk kapot?
Wat betreft de start en stop knop, ik begrijp niet wanneer een knop voorrang heeft op een andere knop.
Eigenlijk is de tekening niet helemaal wat ik wil, want ik heb liever geen start knop, alleen een stop via de sensor en een reset knop.
Misschien kan iemand een schema schetsen inclusief de eventuele verlichting van de reset knop.
Denk er om dat je hier nooit een CE markering op mag plakken! Dit is absoluut niet OK volgens de machinerichtlijn.
Schets:
Super dat jullie zo meedenken!
Ik heb contact gehad met de bouwer en ook nog eens gemeten, de draad die ontkoppeld moet worden is een stuur contact. Er staat slechts 5V op!
Het is dus niet zo dat het volledige vermogen geschakeld moet worden, alleen dit stuur signaal!
Het relais moet dus contact maken als er geen signaal van de sensor komt en contact breken als de sensor een signaal geeft en gebroken blijven totdat de reset knop wordt gebruikt.
Als ik de tekening goed begrijp, wordt K2 gebruikt om de spanning van de hele lier te breken, of begrijp ik dit verkeerd?
Met de 12V voor de sensor zou ik ook het relais van spanning willen voorzien.
Zijn de relais die je voorstelt ook voor 12V geschikt?
Op donderdag 11 april 2024 20:10:20 schreef OXO:
S1 wel 1 stroompad verder zettten boven K1
ow K. Die horizontale lijn staat verkeerd.
Aangepast!
Op donderdag 11 april 2024 21:24:42 schreef Rob B:
Zijn de relais die je voorstelt ook voor 12V geschikt?
K2 word gebruikt om de spanning naar de Lier te onderbreken. Omdat dat DC is en ik geen idee heb wat daarvan te verwachten heb ik alle drie de contacten in serie gezet. Waarschijnlijk is dat een beetje overdone, maar ze zitten er op dus gebruik ik ze.
K2 kun je vervangen door ieder relais dat je geschikt acht.
K1 moet een snel hulprelais zijn en mag zeker niet teveel stroom trekken.
Deze in de tekening is niet geschikt voor 12V, maar als je een ander klein tweepolig hulprelais hebt is dat ook goed.
In jouw originele tekening stond 24Vdc vandaar. Voor mij is dat een standaardspanning.