Hopelijk staat dit in het juiste subforum... Het is een vraag dat ik me al lang stel, maar wat met een bepaald gevalletje toch weer de kop op steekt. Hopelijk weet iemand dit...

Vanaf de iPhone Xs geeft iOS een melding dat er geen origineel Apple onderdeel gebruikt is als je in zulk toestel of nieuwer de batterij vervangt zonder deze te "pairen" met het moederbord.

Een tijdje terug had ik zo'n Xs van een vriend en had er niet beter op gevonden dan het originele stuurprintje van de originele batterij los te halen. Hetzelfde bij de nieuwe batterij. Resultaat de capaciteit ging van 60% naar 79%.
Bleek er een balletje soldeer tussen de smdjes gevallen te zijn op dat printje waardoor de batterij soms niet laadde. Om dat te verhelpen soldeerde ik batterij en printje even los en weer vast en uiteraard het printje schoongemaakt. Resultaat 80%. Staat volgens die vriend inmiddels al een half jaar op 80. De iPhone heeft nooit zo lang op één lading gedaan.

Ik kocht van de week een defecte iPhone 12pro. Capaciteit 67%. Bij zelf in gebruik te nemen vond ik die batterij wel heel krachtig voor 67% te zijn.
Toen ik het apparaat opende was het zichtbaar: een nieuwe batterij waar een printje tussen zat. Ooit gelezen dat er op ebay zo'n dingen te koop zijn: men leest de "chip" van de originele batterij in en programmeert dat in die chip.

Even Coconut battery eraan die me leert dat deze batterij op 85% zit ipv 67. 67% is waarschijnlijk de waarde die de originele batterij had.

M'n eigen iPhone 14 pro Max liegt ook: 92% in iOS tov 96% in Coconut Battery.

Gaat iOS ook rekening houden met het aantal laadcycli ipv de maximale opgeslagen stroom die nog mogelijk is? En waarom betert dat dan niet in mijn eerste twee voorbeelden...
Een uitspraak die ik niet graag in de mond neem: maar is het er dan misschien wat voor gedaan?

Tnx!

Geen idee. Ik denk dat alleen de ontwerpers van apple dit weten.

Mijn KogaMiyata Tesla (2009) geeft ook per procent aan hoeveel lading de (NiMh) accu nog heeft. Knap nauwkeurig ook. Zelfs de zelfontlading is te volgen. Kennelijk toen al geen hogere wiskunde, maar hoe ze dat doen: ik heb geen idee.

[Bericht gewijzigd door Hensz op (24%)]