Goedenavond mensen,
Heb hier een prachtige oled staan van Philips. Start niet op, standby led knippert snel.
TV heeft overspanning gehad (bliksem) en daarna dood. Ik vreesde voor een defect paneel, maar ben er nog niet zeker van.
Deze panels zijn blijkbaar gevoelig voor overspanning want er is een speciaal bulletin over uitgebracht. Als er een overspanning is geweest schiet tv in protectie en gaat niet aan, dit is de resetten met een file op usb stick. Ik heb dit gedaan en dan start het mainbord wel op maar nog geen beeld. Als ik dit doe, dan krijgt de psu 2x een input van 3.3V (tcon en mainbord start). De 12V naar mainbord komt dan hoog, 12V naar Tcon komt hoog, maar de 24V naar Tcon komt niet hoog en blijft 0V (ongeacht of de tcon aangekoppeld is of niet).
Service manual zegt in dit geval, bij geen 24V en geen beeld; PSU vervangen.
Of anders bij geen beeld en wel 24V; Display vervangen.
Zou het gewoon de voeding kunnen zijn?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Bij overspanning van externe bron is de voeding verreweg de meest waarschijnlijke kandidaat. Alleen bij blikseminslag kun je nog een speciaal geval hebben dat het mainboard (ook) stukgaat.
Tenzij de voeding op zo'n manier stuk is gegaan dat hij op zijn beurt weer een te hoge spanning naar de TCON stuurt, heeft een paneel eigenlijk nooit last van externe overspanningen.
Ik houd het ook op Mainboard en of voeding. Als er geen zichtbare schade is, dan is het geen voltreffer geweest en zal zeker scherm niet aangetast wezen..
het lijkt me dat blikseminslag niet het soort overspanning is die Philips bedoelt in zijn bulletin..
Overspanning is zoiets als 380V waar je 230V verwacht, dan is het op een of andere manier nog beheersbaar.
met bliksem kan het alle kanten op afhankelijk hoe hij insloeg en waar hij heeft toegeslagen. daar bestaat geen service bulletin voor, vrees ik. enkel 5 pagina's precautions in de user manual 
Op zondag 14 april 2024 22:05:29 schreef kris van damme:
het lijkt me dat blikseminslag niet het soort overspanning is die Philips
Haha ja klopt, bedoelde eigenlijk dat de oled panelen blijkbaar gevoeliger zijn voor een piekspanning en dan helemaal dood raken, in ieder geval een stuk gevoeliger dan een lcd paneel. Of dit las over de philips oled schermen op het web. Ik hoop zo dat het paneel nog goed is, dan heb ik er een mooie tv aan.
Maar goed mijn verhaal was nog niet helemaal compleet. De vorige eigenaar heeft een monteur op bezoek gehad en die heeft de voeding en het mainbord gewisseld, dit gaf beide geen effect, standby led bleef snel knipperen. Volgens de monteur moest de tcon vervangen worden maar die had hij niet, vervolgens begon hij aan te dringen dat hij de tv wel af wou voeren, hierdoor kreeg de klant argwaan en heeft de monteur opdracht gegeven om een bon te schrijven dat de tv total loss was en heeft er verzekeringswerk van gemaakt.
Nu heb ik de tv overgenomen, heb de tcon al gewisseld maar dit gaf helaas geen effect. Vandaar mijn twijfel wat nu te doen, ik ben er niet bij geweest wat de monteur werkelijk gedaan heeft, wil niet zomaar borden wisselen als het geen zin heeft.
maar, als ik jou goed lees zijn nu voeding, mainbord en Tcon vervangen en doet hij het nog steeds niet? Of heeft de monteur de oude voeding en mainbord weer terug geplaatst en is nu alleen de Tcon nieuw?
Op zondag 14 april 2024 20:11:18 schreef Jaydeem:
Deze panels zijn blijkbaar gevoelig voor overspanning want er is een speciaal bulletin over uitgebracht. Als er een overspanning is geweest schiet tv in protectie en gaat niet aan, dit is de resetten met een file op usb stick.
De t-con heeft een eigen protectie systeem, detecteert de t-con een probleem dan wordt de protectie actief en gaat de rode led snel knipperen, soms wordt de error veroorzaakt door "vervuilde" kabels en kabel aansluitingen en dan met name de flatcables, hierover is ooit een bulletin uitgebracht. Een bulletin waarin staat dat deze toestellen gevoelig zijn voor overspanning is bij mij niet bekend. Voor blikseminslagen zal Philips/TPV geen bulletins uitbrengen.
Op zondag 14 april 2024 20:11:18 schreef Jaydeem:
De 12V naar mainbord komt dan hoog, 12V naar Tcon komt hoog, maar de 24V naar Tcon komt niet hoog en blijft 0V (ongeacht of de tcon aangekoppeld is of niet).
Service manual zegt in dit geval, bij geen 24V en geen beeld; PSU vervangen.
Of anders bij geen beeld en wel 24V; Display vervangen.Zou het gewoon de voeding kunnen zijn?
Ja, zonder 24V kan de t-con niet functioneren en zal na enige tijd de led protectie actief worden. M.a.w. de voeding vervangen om dat uit te sluiten. Indien er dan nog geen 24V is dan zit de fout meestal in het panel zelf, de t-con kan ook maar die kans is wat kleiner. Daarbij is de t-con geprogrammeerd voor het panel en kan daarmee niet zomaar worden vervangen.
Op maandag 15 april 2024 22:23:31 schreef smd:
Wat doet toestel met een los tcon? dus niet aan mainboard??
Niet veel anders dan aangekoppeld, voeding gaat snel uit. Met uit bedoel ik naar standby voltage van 8,8V. 12V blijft alleen hoog als usb stick erin zit.
Op dinsdag 16 april 2024 08:00:59 schreef WillemV2:
maar, als ik jou goed lees zijn nu voeding, mainbord en Tcon vervangen en doet hij het nog steeds niet? Of heeft de monteur de oude voeding en mainbord weer terug geplaatst en is nu alleen de Tcon nieuw?
Monteur heeft idd de oude borden weer terug geplaatst, tcon heb ik nieuw geprobeerd maar heb nu de oude erin zitten omdat ik geen verschil zag.
Op dinsdag 16 april 2024 10:50:58 schreef william1967:
[...]Ja, zonder 24V kan de t-con niet functioneren en zal na enige tijd de led protectie actief worden. M.a.w. de voeding vervangen om dat uit te sluiten. Indien er dan nog geen 24V is dan zit de fout meestal in het panel zelf, de t-con kan ook maar die kans is wat kleiner. Daarbij is de t-con geprogrammeerd voor het panel en kan daarmee niet zomaar worden vervangen.
Ah kijk, ik wist niet dat de tcon geprogrammeerd was, hier kan ik dus niks mee?
Ik heb een nieuwe voeding besteld op hoop van zegen, over 1 a 2 dagen weet ik of dit wat brengt.
Moet na elke fout de tcon gereset worden? Ergens hoop ik dat de vorige monteur de reset procedure niet uitgevoerd heeft toen hij de nieuwe voeding probeerde.
Yep, de Tcons zijn geprogrammeerd met de afwijkingen van beeldscherm, eigenschappen, formaat etc een Lege of ongeprogrammeerd gaat zeker niet werken..
Vandaag nieuwe voeding binnen gekregen en de tv werkt weer! Was een oprecht spannend momentje haha.
Vind het ergens wel sneu voor de vorige eigenaar, vraag me af wat die monteur daar nu gedaan heeft.
Op dinsdag 16 april 2024 19:13:28 schreef smd:
Yep, de Tcons zijn geprogrammeerd met de afwijkingen van beeldscherm, eigenschappen, formaat etc een Lege of ongeprogrammeerd gaat zeker niet werken..
Interessant, goed om te weten voor een eventuele toekomstige reparatie. Is dit bij alle oleds zo?
Iedereen bedankt voor het meedenken!
Monteurs zijn er soms niet altijd even eerlijk in en vaak met de commercie bezig...Maar top dat het gelukt is!!
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik denk dat alle grotere OLED panels een geprogrammeerde TCON hebben. Zoals ik het begrijp is het een soort kalibratie die in de fabriek gedaan wordt. Zoals vroeger afbuigspoelen met de buis gepaard werden en magneetvelden ingestraald in permalloy ringen.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (36%)]
Op vrijdag 19 april 2024 20:38:30 schreef maartenbakker:
Ik denk dat alle grotere OLED panels een geprogrammeerde TCON hebben. Zoals ik het begrijp is het een soort kalibratie die in de fabriek gedaan wordt. Zoals vroeger afbuigspoelen met de buis gepaard werden en magneetvelden ingestraald in permalloy ringen.
Oke duidelijk, iets om rekening mee te houden dus. Het tijdperk van permalloy ringen heb ik net gemist 
Op vrijdag 19 april 2024 19:08:38 schreef smd:
Monteurs zijn er soms niet altijd even eerlijk in en vaak met de commercie bezig...Maar top dat het gelukt is!!
Blijkbaar ja, diegene waar ik de tv van heb overgenomen had het goed aangevoeld dat er iets niet klopte.
Hij dacht trouwens dat de overspanning via de coax kabel het huis in was gekomen, maar nu alleen de voeding schade blijkt te hebben lijkt het eerder van het net te zijn geweest. Dit was al de tweede keer dat hij een hoop apparatuur in huis stuk had.
Heb gister de eerste 4K HDR film gekeken op het scherm, sowieso mijn eerste kijkervaring op een oled scherm. Maar Meine gute wat een ervaring zeg, wat een beeldkwaliteit in vergelijking met lcd echt prachtig!
maartenbakker
Golden Member
Op zondag 21 april 2024 19:50:12 schreef Jaydeem:
[...]Oke duidelijk, iets om rekening mee te houden dus. Het tijdperk van permalloy ringen heb ik net gemist
[...]
De meeste beeldbuizen vanaf de jaren '80 en sommige al eerder. Bij Videocolor zat de permalloy met geel plakband om de buitenkant van de hals, bij Philips en anderen van binnen.
Yep, een OLED is absoluut niet te vergelijken met LCD paneel.. Ik heb nog niet naar Microled gekeken hoe dat is..?
Jomanda alert.