Op vrijdag 19 april 2024 10:18:12 schreef Paulinha_B:
Het gaat hier over koolstofvezels, ge"impregneerd in twee-componenten kunsthars. Denk ik, althans.
Ja, oké, maar waar zitten die koolstofvezels dan?
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Robbe de Smet
I'm only responsible for what I write but not for what you understand !
Op vrijdag 19 april 2024 12:02:18 schreef KlaasZ:
Niet wat ik bedoelde. Ik bedoel: in welke onderdelen van de fiets?
In het kader van de fiets, die wordt meer en meer uit carbonvezels gemaakt ipv aluminium of staal. Bij sommige racefietsen het stuur en de velgen ook...
Zelfs als al dat koolstofcomposiet niet geleidend zou zijn, dan blijft de detectie werken. In de hiel van de banden zit altijd nog een staaldraad en dat is genoeg voor de detectie.
Robbe de Smet
Daar heb ik geen zicht op Klaasz, ik wou eigenlijk op de achtergrond blijven in dit topic,... een stille volger... 
Robbe de Smet
.
[Bericht gewijzigd door Robbe de Smet op (99%)]
Op vrijdag 19 april 2024 10:22:52 schreef blurp:
[...]
En hoeveel er een schone luier nodig hebben
Als je goed kijkt zie je op de foto een rooster aan de zijkant van het display. Daar wordt de lucht voor de geurdetector aangezogen 
Op vrijdag 19 april 2024 10:08:48 schreef KlaasZ:
Over welke koolstofvezel gaat het dan? Detectielussen reageren bij fietsen voornamelijk op de wielen. De velg vormt een kortsluitring die energie uit de lus opneemt.
De energieopname van de velg is niet boeiend. Het gaat om het geleidingsvermogen van de velg. De beste detectie krijg je als de velg van supergeleidend niet-magnetisch materiaal zou zijn.
Je kan de lus in het wegdek en de velg als een transformator (met een lage koppelfactor) beschouwen. Een transformator heeft primair een zekere zelfinductie. Sluit je secundair de transformator kort, dan zakt de zelfinductie van de primaire kant in elkaar. Dat geldt ook voor een lus. Door aanwezigheid van een wiel stijgt de oscillatorfrequentie van de lusdetector. Dat wordt gezien door de rest van de electronica van de detector.
Een tractor of een leopardtank bevat veel ijzer. Door de aanwezigheid van het ijzer stijgt de zelfinductie van de lus. Maar ijzer geleidt ook electriciteit. Daardoor daalt de zelfinductie. Als de toename van de zelfinductie (door het ijzer) groter is dan de afname (door de geleiding van het ijzer), dan wordt zo'n tank of tractor niet gezien.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op vrijdag 19 april 2024 12:41:52 schreef Robbe de Smet:
[...]In het kader van de fiets,
Voor de Nederlanders: in het frame van de fiets. Dit in het kader van de onderlinge taalverschillen