De foto hieronder is de fietsendetectielus van een fietspad. Vandaag zag ik 3 fietsen gelijktijdig, naast elkaar over die lus rijden, van die giechelende aan elkaar hangende studenten die bijna met elkaars stuur overhoop liggen.

En ja, wonder boven wonder verhoogt de teller netjes met 3 eenheden.

Hoe haalt die lus die 3 fietsen uit die “blok metaal” ? Heeft uiteraard weer iets met de ruitvorm te maken.

6 metalen wielen zijn 6 pulsen en normaliter dus 3 fietsen.... of zoiets in die aard
Waarom een ruit is me ook niet duidelijk

@hieronder:
ergens iets omdat koolstofvezel elektrisch geleidend is... zoals metaal ook is...

Ik wil ook wel eens weten hoe zo'n detectie omgaat met koolstofvezel. Dat geleidt toch niet? Laat staan dat het magnetiseerbaar zou zijn. Alu geleidt wel maar is nog altijd niet magnetisch.

Het is niet 1 lus maar meerdere. Samen leggen die lussen een veld over de weg dat de vorm heeft van zeg maar een brood.

Als er iets in dat veld gaat staan wordt het veld verstoord. Er komt zeg maar een deuk in die broodvorm. Dat alles is terug te meten in de inductieve eigenschappen van de lus. Die metingen kunnen ze heel nauwkeurig doen.

Het is een soort van radio spectrum meting die ze op een hele reeks frequenties doen. Als je dat frequentiespectrum doorloopt kom je verschillende resonantiepunten tegen. En dit voor elke lus. De lussen zijn ook niet hetzelfde.

Een fiets is ook absoluut geen massa metaal ofzo. Het is een samenstel van een aantal buizen die ook weer een kring kunnen vormen met zijn eigen resonantie punten.

Eerst wordt een basismeting gedaan. Zonder fietsen. Daarna gaat het toestel leren. Hoe meer fietsen er door heen gegaan zijn hoe beter ze herkend worden. De eerste weken is de score ook geen 100%. Pas na een paar weken wordt de score 98 a 99 %

@paulina_B: Koolstof is wel degelijk een geleider. Niet zo'n hele goede, maar het is er wel 1.
Maar zelfs een wandelaar met een hond aan een stalen ketting was zichtbaar met dergelijk systemen.

Uiteraard zijn er drempels in het systeem gebouwd zodat het niet onnodig detecteert. Bij systemen voor auto's waren auto's met hele hoe wielen en veel bodemvrijheid wel eens een probleem. Bij van die 6 of 8 assige vrachtwagens kon je gewoon de differentiëlen tellen. Er is heel veel info uit die systemen te halen. Auto's, auto's met caravan, diepladers enz. Het was allemaal te onderscheiden.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (14%)]

Bij een vierkant is de kans groot dat we wielen van meerdere fietsen gelijk over de lus gaan.
Bij schuine detectielijnen zal dat bijna nooit gebeuren.
Dat is hoe ik verwacht dat het werkt.

Op donderdag 18 april 2024 17:46:37 schreef Paulinha_B:
Ik wil ook wel eens weten hoe zo'n detectie omgaat met koolstofvezel. Dat geleidt toch niet? Laat staan dat het magnetiseerbaar zou zijn. Alu geleidt wel maar is nog altijd niet magnetisch.

voor auto's geld de ijzer massa in de lus. sta je met een scooter voor een rijbaan stoplicht dan heb je vaker dat die lus je niet ziet en de boel pas op groen gaat als er een auto achter je staat.

@Ex-fietser Je hebt wel een heel toepasselijke naam :)

Het valt mij op dat er heel vaak auto's ruim een meter of meer voor de lus stoppen.
Dan ziet de lus de auto niet.
Geen idee of dat weer een nieuwe onzinnige regels is die aangeleerd wordt maar ik zie dat heel vaak.

In Frankrijk staan er wel eens borden "doorrijden tot vlak voor het verkeerslicht". Zelfde reden, lijkt me.

Op donderdag 18 april 2024 17:54:08 schreef revado:
Het valt mij op dat er heel vaak auto's ruim een meter of meer voor de lus stoppen.
Dan ziet de lus de auto niet.
Geen idee of dat weer een nieuwe onzinnige regels is die aangeleerd wordt maar ik zie dat heel vaak.

Laatste keer dat ik een rijexamen (motor) deed was 6 jaar geleden en als je zo ver voor de streep stopt, dan zak je. Een andere test is om precies (binnen +- 10cm ongeveer) op een lijn tot stilstand te komen terwijl je flink remt.

Conlcusie: veel mensen zijn gewoon slecht in het verkeer. Ik zie hier ook meerdere keren per week automobilisten in het fietsersvak bij een stoplicht staan, terwijl dat vak er juist is zodat auto's niet in conflict komen met de fietsers die op dat punt geen fietspad hebben...

Ter verduidelijking. Het gaat hier over dit, geen verkeerslichten.

Dan telt dat ding toch niet goed, of je moet de foto 4 januari gemaakt hebben :)

... of op de eerste schooldag - dat zou eerder 8 januari zijn, in 2024.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (24%)]

weet nog zo'n fietsteller te staan, maar die telt geen 2 fietsers als er naast elkaar 2 voorbij komen. maar die heeft ook geen lus in de weg maar een pir oid..

Op donderdag 18 april 2024 18:44:07 schreef Paulinha_B:
... of op de eerste schooldag - dat zou eerder 8 januari zijn, in 2024.

eerste schooldag begint hier in september

Op donderdag 18 april 2024 18:43:18 schreef revado:
Dan telt dat ding toch niet goed, of je moet de foto 4 januari gemaakt hebben :)

Die foto is uit de krant, ook een andere locatie. BE staat vol met die dingen. Foto lus is wel van vandaag en ook de echte locatie.

Zouden die lussen een stint-achtig iets ook als 1 fiets zien?

Op donderdag 18 april 2024 19:11:35 schreef Arco:

Misschien telt die lus het aantal peuters die er in de bak zitten :+

Op donderdag 18 april 2024 19:11:35 schreef Arco:

Geen idee hoe slim dat ding is. Misschien heeft die teller een beeldherkenningssysteem met AI en herkent hij aan het verstemmingspatroon van de lussen een stint.
Een stint is geen fiets, dus zou de teller bij passeren van een stint geen één erbij mogen optellen

Op donderdag 18 april 2024 18:43:18 schreef revado:

Waarom?
Misschien is de foto wel op 30 dec genomen en is de weg afgesloten voor fietsers geweest tot een paar dagen voor 30 dec. (of er golden/gelden andere fietsbeperkende maatregelen)

Zo'n ding zetten ze natuurlijk neer daar waar nauwelijks fietsers passeren omdat het niet mag. Tuurlijk. :+

De telling gebeurt door een radar op een zekere hoogte, de lus zal het soort fiets/voertuig er wel uithalen. De radar kan ook de snelheid onderscheiden en daaruit waarschijnlijk het soort voertuig bepalen want die lus zit er niet altijd.

Op donderdag 18 april 2024 17:46:37 schreef Paulinha_B:
Ik wil ook wel eens weten hoe zo'n detectie omgaat met koolstofvezel. Dat geleidt toch niet?

Ooit al eens 12V gezet op een stukje koolstofvezel? Dat vonkt en gloeit stevig...

Laat staan dat het magnetiseerbaar zou zijn. Alu geleidt wel maar is nog altijd niet magnetisch.

Het hoeft ook niet per sé magnetisch te zijn. Koper is ook niet magnetisch, en toch werken generatoren door stukken koper door een magnetisch veld te duwen. Een gelijkaardig principe kan hier gebruikt worden.

Over welke koolstofvezel gaat het dan? Detectielussen reageren bij fietsen voornamelijk op de wielen. De velg vormt een kortsluitring die energie uit de lus opneemt.

Het gaat hier over koolstofvezels, ge"impregneerd in twee-componenten kunsthars. Denk ik, althans.

Op donderdag 18 april 2024 19:34:11 schreef New Beetle:
[...]Misschien telt die lus het aantal peuters die er in de bak zitten :+

En hoeveel er een schone luier nodig hebben ;-)